روتین شست و شوی موها

 در پوست و زیبایی, سلامتی

 

به نحوه شستشوی موهایتان توجه کنید!

شست و شوی موها:

قبل از شستشوی موهایتان آنها را شانه بزنید.این کار باعث باز شدن گره ها، مرتب شدن موهای آشفته و آماده شدن مو برای شستشو می شود و از وارد شدن شوک به موهایتان و ریزش مو جلوگیری می کند.

در شست و شوی موها، قبل از اینکه از شامپو استفاده کنید، باید موهای‌تان را کاملا با آب گرم خیس کنید. استفاده از آب گرم در این مرحله بسیار مهم است چون به بازشدن پوستک‌ها یا کوتیکول‌های مو کمک می‌کند.

زمانی که موهای‌تان با آب گرم خیس شد، هرگونه آلودگی و مواد اضافی روی موهای‌تان هم به‌تدریج از بین می‌رود. ضمن اینکه، آب گرم باعث می‌شود مو و پوست سر بهتر و راحت‌تر چربی نرم‌کننده را جذب کنند‌.

چقدر شامپو استفاده کنیم؟

برای شست و شوی موها اندازه شامپویی که قرار است روی موهایتان بزنید. را بستگی به حجم موهای هر فردی دارد به عنوان مثال آقایان که موی کوتاه تری دارند، حتی یک بار شامپو کردن هم برای شان کافی است.

اما خانم هایی که موهای شان بلند است معمولا با بار اول شامپو کردن، تنها آلودگی های سطحی از موهای شان پاک می شود. و احتمال دارد نیاز باشد که یک بار دیگر هم به موهای خود شامپو بزنند. تا بتوانند احساس تمیز شدن موها را خوب درک کنند.

شیوه شامپوکردن:

(ماساژ آرام ریشه موها با شامپو)

اگر موهای‌تان کوتاه است یا طول متوسطی دارد، باید به اندازه یک سکه متوسط در کف دست‌تان شامپو بریزید. اگر هم موهای‌تان بلند است و طول آنها از شانه‌ها عبور می‌کند، باید مقدار شامپو را دوبرابر کنید.

دست‌ها را به‌هم بمالید تا شامپو بین کف دست‌های‌تان پخش شود. و بعد به‌آرامی آنها را به‌سمت ریشه موها ببرید. و ریشه موها را ماساژ دهید.

نباید شامپو را به موها بمالید. بلکه باید ریشه موها را به‌آرامی و بادقت با شامپوی موجود در کف دست‌ها ماساژ دهید. حواس‌تان باشد که پشت سر و گردن را هم با شامپو ماساژ دهید.

اگر نمی‌خواهید کوتیکول‌های موی‌تان را از بین ببرید، شامپوکردن را آرام و باحوصله انجام دهید و از چنگ‌زدن موها با حرکات دایره‌ای دست‌ها روی سر بپرهیزید. شست و شوی صحیح مو را یاد بگیرید. و نگذارید که ظاهرتان به‌دلیل نرسیدن به موها مخدوش شود. و از زیبایی‌های‌تان کم شود.
توصیه مهم؛ در قسمت پایین موهای بلند از شامپو استفاده نکنید
اگر موهای بلندی دارید، باید برای شستن صحیح مو. از مالیدن شامپو به قسمت پایین موها بپرهیزید و، در عوض، ریشه موها را بیشتر با شامپو ماساژ دهید. علت این است که در قسمت ریشه‌ها مقدار چربی بیشتری وجود دارد. در پایین موها به مقدار شامپوی اندکی نیاز است. اصلا می‌توانید برای این بخش از مو از شامپو هم استفاده نکنید، چون قدیمی‌ترین و خشک‌ترین بخش موهاست.

شامپو چند دقیقه روی موها بماند؟

درکل هیچ ضرورتی ندارد که شامپو روی مو باقی بماند.و زمانی که برای شست وشوی موهای تان با ماساژ دادن شامپو روی آن صرف می کنید، کافی است و نیاز نیست شامپو را روی سرتان نگه دارید. ولی درباره شامپوهای درمانی نیز لازم است شامپو به مدت ۵-۳ دقیقه برای اعمال اثر دارو روی سر باقی بماند و سپس آبکشی شود.


شامپو را فقط روی پوست سرتان استفاده کنید:

هدف شامپو، تمیز کردن و حذف کثیفی، سلول های مرده پوست و تولید محافظت از پوست سر است. مالیدن شامپو در طول موها فقط روغن های طبیعی مو را می گیرد. و به دنبال آن موهایی خشک، وز و بی روح خواهید داشت. بنابراین، یک چهارم اندازه همیشگی شامپویتان را مصرف کنید و آن را به ریشه موها و پوست سر خود بزنید ،تا زمانی که کف کند.

در حال شامپو کردن، آرام ماساژ دهید زمانی که شامپو کف کرد، سرتان را به آرامی با انگشتانتان ماساژ دهید، با حرکات دایره ای شکل. با این کار نه تنها کثیفی را از پوست خود پاک می کنید، بلکه ماساژ، گردش خون را به فولیکول های مو افزایش می دهد و رشد مو نیز افزایش می یابد.

زیاده‌روی نکنید!

نیازی نیست تا هر روز موهایتان را بشویید، شستن بیش از حد موها با شامپو باعث می‌شود تا چربی‌هایی که برای سلامت موها مفیدند از روی آنها پاک شوند. گاهی تنها شستشوی موها با آب خالی یا نرم‌کننده و حالت‌دهنده‌ها کافی است. همچنین می‌توانید مقدار کمی شامپو را در یک بطری کوچک آب گرم حل کنید و سپس آن را به آرامی روی پوست سرتان بزنید.

سعی کنید خیلی فوری از حمام بیرون بیایید، زیرا هر چقدر موهایتان بیشتر خیس بمانند، همانقدر در وضعیت شکننده و ترد خواهد ماند.

باز کردن گره مو ها با زور بسیار آسیب زننده است.شانه های پهن و با دندانه بزرگ برای باز کردن گره های مو بهترین انتخابند. زیرا شانه های با دندانه نازک سبب ایجاد شکاف و آسیب در موهای شما می شوند.

در زمان خشک کردن، مدام موهایتان را نمالید!

اکثر زنان موهای خود را به آرامی با حوله می مالند. یا از کلاه حوله ای برای خشک کردن استفاده می کنند.هر دوی این روش های خشک کردن، فاجعه بار هستند، زیرا باعث ایجاد گره، وز شدگی و شکستن موها می شوند راه درست این است که از یک پارچه پنبه ای یا یک حوله میکرو فایبر به آرامی برای خشک کردن آب اضافی موها استفاده کنید. و بقیه خیسی با هوا کامل خشک شود.

از وسایل گرمایشی استایل مو جدا اجتناب کنید!

بعد از شست و شوی موها سشوار کردن در حد خشک‌کردن مو بلامانع است. ولی اگر هر بار بخواهید موهایتان را سشوار کرده و مدل بدهید، به بافت پروتئینی مو که کراتین سخت است. و پیوندهای خاص پروتئینی دارد، آسیب می‌رسد. دلیل اینکه با گرم‌ کردن مو و سشوار، موهای پیچ‌خورده و فردار را صاف می‌کنند، همین است که پیوندهای یاد شده را با حرارت می‌شکافند. اگر این اتفاق مکرر رخ دهد، به بافت مو آسیب می‌رسد.

اگر میخواهید گاهی از سشوار استفاده کنید بهتر است که انرا روی باد خنک (نه حرارت) تنظیم کنید.اگر میخواهید از وسایل گرمایشی استایل مو برای مناسبت های خاص استفاده کنید. مطمئن شوید که قبل از آن از سرم مراقبت کننده مو استفاده می کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

maahkhatoon

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt