راهکارهایی برای رهایی از چربی مو

 در پوست و زیبایی, سلامتی

حتماً برای شما نیز تاکنون پیش آمده است که تنها دو یا سه روز بعد از استحمام، موهایتان به شدت چرب.شود. این چربی هیچ منشا خارجی ندارد بلکه توسط غدد سبوم موجود در پوست سرتان تولید شده.است.

سبوم ماده‌ای مشابه موم است که توسط گره‌ها یا غدد سباسه مستقر در پوست سر تولید و ترشح می‌شود. این گره‌ها در مجاورت فولیکل‌های مو هستند و سبوم را به منظور تأمین روغن مو و محافظت از آن، ترشح می‌کنند. فعالیت بیش از حد این غدد موجب چرب شدن پوست سر و موها می‌شود. ترشح مازاد سبوم همچنین باعث چسبندگی موها، بی‌حالت و ضعیف شدن آنها می‌شود.

چگونه متوجه شویم که ما نیز پوست و موی چربی داریم؟

  • ظاهر براق مو حتی بافاصله کمی از شستشو.
  • چرب شدن دست هروقت که به موها دست بزنیم.
  • نشستن گرد و خاک روی موها یا به‌اصطلاح پرزدار شدن مو.
  • خارش بیش از حد و غیرعادی پوست سر.
  • ریزش غیرطبیعی مو.
  •  شوره زدن مو و پوسته پوسته شدن سر..
  • قرمزی پوست سر و جوش زدن در بین موها.
  • موهای چرب معمولا ریشه سستی دارند و چربی مو از نزدیکی ریشه شروع می‌شود.و به سمت ساقه پیش می‌رود. یعنی ممکن است.فردی که موی بلندی دارد.، در نوک موها چربی یا براق بودن را شاهد نباشد. اما ملاک در این مواقع قسمت‌های نزدیک‌تر به ریشه است.

با رعایت چند راهکار خانگی می توانید این چربی را کنترل و یا از بین ببرید:

۱. تغذیه مناسب:

سعی کنید در رژیم غذایی خود از مواد غذایی با چربی متعادل و غنی.از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها استفاده کنید. مصرف مقادیر کافی از مواد معدنی مانند روی (زینک) و سولفور باعث بهبود گردش خون در بدن و کنترل چربی پوست و پوست سر می‌شوند.

۲. موها را تمیز بشویید:

برخی اوقات موهای چرب ناشی از روغن اضافی که به درستی شسته نشده.است. برخی از افراد با موهای چرب ممکن است به شستن روزانه موهای خود نیاز داشته.باشند. شامپو به خلاص شدن از شر روغن اضافی کمک می کند.، همچنین مواد زائد مو و هرگونه بقایای دیگر تجمع یافته روی پوست سر را از بین.می برد.

در صورت عدم استفاده از شامپو به اندازه کافی و به شیوه ای.درست پوسته در مو مشاهده می شود که باعث ایجاد شوره و سایر بیماری های پوست سر می شود.

۳. موها را کمتر بشویید:

برخی از افرادی که موهای خود را یک بار در روز تمیز می کنند شاید بیش از حد آنها را بشویند. شستن بیش از حد معمول روغن طبیعی مو را از بین می برد و باعث تولید روغن بیشتر.می شود. افرادی که متوجه می شوند موهایشان.پس از شستن موها خیلی سریع چرب و دچار خارش و تحریک پوست سر می شوند به شستن کمتر موها متوسل می شوند که انجام این کار به ایجاد تعادل تولید روغن و کاهش چربی کمک.می کند.

۴. برنامه شستشوی مو تنظیم کنید:

زمان های خاصی از روز مانند بعد از ورزش یا نخستین کار در صبح برای شستشوی مو بهتر از سایر موارد است. شستن مو در شب یعنی تا صبح دوباره چرب.شود. رفتن به باشگاه و ورزش کردن باعث تولید عرق می شود که موهای فرد را چرب می کند.

شستن موها پس از پوشیدن کلاه، کلاه ایمنی یا روسری نیز ایده.خوبی به نظر.می رسد. پوشاندن سر باعث ایجاد گرما، عرق کردن پوست سر و به دام انداختن روغن ها.می شود.

۵. تمیز نگه داشتن شانه و برس مو‌ها:

شانه و برس پس از مدتی محل تجمع چربی و کثیفی می‌شود. همچنین شانه می‌تواند محل تجمع باقی مانده شامپو و نرم کننده مو‌ها باشد. از این رو وقتی از شانه کثیف روی مو‌ها استفاده می‌کنید، چربی و مواد اضافی. را به پوست سرتان منتقل می‌کنید. در نتیجه بهتر است هر چند وقت یکبار شانه و برس‌های تان را با شامپو یا صابون بشویید.

۶. بازی کردن با مو‌ها ممنوع:

پیچاندن مو، خاراندن سر، حرکت دادن انگشتان بین مو‌ها و بازی کردن.با آن‌ها باعث تحریک غدد چربی و تولید سبوم بیش از حد.می‌شود.

۷. از حالت‌دادن بیش از حد به مو پرهیز کنید:

استفاده از اتوی مو و سشوار می‌تواند ظاهر زیباتری به موی شما ببخشد، اما استفاده بیش از حد از آن‌ها می‌تواند موجب چرب‌شدن سریع‌تر مو نسبت به زمانی شود که مو به طور طبیعی خشک می‌شود. عدم استفاده از اتوی مو و سشوار از مو در برابر آسیب مرتبط با گرما نیز محافظت می‌کند.

۸. از ماسک زرده تخم مرغ استفاده کنید:

زرده تخم مرغ سرشار از محتوای سولفور و پروتئین است که برای پوست سر چرب معجزه می کند. نه تنها به تقویت موها کمک می کند، بلکه موها را نرم و ابریشمی می کند و سطح ph را متناسب نگه می دارد و میزان چربی را در آن می کاهد.

یک عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل و چند قطره لیمو ترکیب کنید و آن را به پوست سر بزنید. بعد از ۲۰ الی ۲۵ دقیقه سر خود را با آب خنک بشویید. حداقل یکبار در هفته برای بهترین نتیجه این کار را انجام دهید.

 

اگر به بخش آرایش و زیبایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

نرمی و لطافت را به موهایمان هدیه کنیم

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt