درباره خواص بی شمار نخود فرنگی چه می دانید؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

نخود فرنگی یا نخودسبز، دانه‌های کروی کوچکی هستند که درون غلاف‌های گیاه پیسوم ساتیوم (Pisum Sativum) قرار دارند. صدها سال است که بخشی از رژیم غذایی انسان‌ها بوده و در سراسر جهان مصرف می‌شوند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، نخودفرنگی از خانواده‌ی سبزیجات نیست، بلکه از خانواده‌ی حبوبات است، یعنی گیاهانی که دانه‌هایشان درون غلاف گیاه قرار دارد؛ مثلا عدس، نخود، لوبیا و بادام‌زمینی از خانواده‌ی حبوبات هستند. بااین‌حال، نخودفرنگی معمولا به‌عنوان عضوی از خانواده‌ی سبزیجات پخته شده و به‌فروش می‌رسد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص بی نظیر نخود فرنگی برای سلامتی بدن آشنا شوید:

سیرکننده و منبع عالی پروتئين:

نخودفرنگی یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین است و مقدار فراوانی هم فیبر دارد، به‌همین‌دلیل ماده‌ی غذایی سیرکننده‌ای محسوب می‌شود.‌ خوردن پروتئین سطح برخی هورمون‌ها را در بدن افزایش می‌دهد که باعث کاهش اشتها می‌شوند. پروتئين و فیبر سرعت هضم را کاهش و احساس سیری را افزایش می‌دهند. با خوردن مقدار کافی پروتئين و فیبر، و در نتیجه کنترل اشتها، کالری دریافتی از غذا در طول روز را به‌طور خودکار کاهش می‌دهید.

تقویت سیستم ایمنی:

میزان آنتی اکسیدان بالای موجود در نخودفرنگی، از واکنش های مختلفی در بدن جلوگیری می کند که ممکن است باعث بیماری های جدی شوند. آن ها منابع غنی از بسیاری از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی، مس، منگنز و غیره هستند که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کنند.

مناسب برای استخوان و پوکی استخوان:

نخودفرنگی برای استخوان ها مفید هستند. نخود غنی از ویتامین K و D است که به جذب کلسیم و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند و استخوان ها را تقویت می کند. ویتامین K موجود در نخودفرنگی از بیماری هایی مثل ورم مفاصل و آلزایمر جلوگیری می کند.

مناسب برای سلامت قلب:

نخودفرنگی حاوی مقدار مناسبی مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم و کلسیم است که برای سلامت قلب اهمیت دارند. رژیم‌های غذایی که مقادیر زیادی از این مواد مغذی دارند، از فشارخون بالا که عامل مهمی در ابتلا به بیماری قلبی است، جلوگیری می‌کنند. اثر مثبتی هم روی سلامت قلب دارند.

فیبر فراوان موجود در نخودفرنگی و سایر حبوبات، سطح کلسترول تام خون و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. هر دوی این کلسترول‌ها وقتی بالا می‌روند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهند.

غذا با نخود سبز:

برای استفاده از خواص نخود فرنگی می‌توان در غذا از آن استفاده نمود. از غذاهایی که از قدیم در آن از نخود فرنگی استفاده می‌شود، می‌توانیم به سالاد الویه اشاره کنیم. با نخود فرنگی غذاهای خوشمزه و متفاوتی می‌توان تهیه کرد.

از جمله غذاهایی که می‌توان با نخود فرنگی تهیه کرد، می‌توان از کوکوی نخود فرنگی، سالاد نخود سبز و چدار، سالاد سیب زمینی روسی، ماکاموله نخود سبز، پستوی نخود سبز، ساندویچ نخودسبز و پیازچه، فلافل نخود سبز، برنج مخلوط چینی با مرغ و نخود سبز، خوراک گوشت و نخود سبز، براتای نخود فرنگی، نخود پلو، سوپ خامه ای نخود سبز نام برد.

مضرات نخود فرنگی:

گفتیم که نُخود فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین و فیبر است. ویتامین D موجود در نُخود فرنگی به حفظ جرم استخوان کمک می‌کند، اما جذب اضافی نُخود فرنگی می‌تواند موجب از دست دادن کلسیم در بدن شما شود. زیاده روی در مصرف نخود فرنگی می تواند اسید اوریک را در بدن ایجاد کند که ممکن است سبب بروز نقرس شود. نخود فرنگی هم مانند سایر حبوبات باعث نفخ می‌شود.

از دیگر مضرات نخود فرنگی این است که زیاده روی در مصرف آن که ممکن است باعث اشتهای کاذب شود و به جای لاغری موجب چاقی شود. همچنین پودر پروتئین نخود فرنگی می‌تواند موجب سندرم روده تحریک پذیر، یبوست و یا اسهال شود.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کتید.

از خواص تا طریقه ی مصرف گوجی بری

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt