شما چه مزاجی دارید؟

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

در قسمت قبل راجع به انواع مزاج ها توضیح دادیم و در این قسمت می خواهیم  انواع مزاج ها را مورد بررسی قرار دهیم

گرم و تر ، گرم و خشک .

افراد با مزاج گرم و تر درشت اندام بوده، دارای پوستی سرخ و سفید و موهای پرپشت هستند. پوست بدنشان گرم، مرطوب و نرم است نبض پر و قوی دارند. خواب خوبی دارند هرچند تحمل بی خوابی هم برایشان راحت است.

این افراد نه تحمل گرمای زیاد را دارند و نه تحمل سرمای زیاد، ولی در کل تحمل سرما برایشان راحت تر است. علاقه به شیرینی و ترشی دارند و تقریبا همه نوع غذا را می خورند.

انسان هایی غالبا بذلهگو، سرزنده، برافروخته، شوخ و شنگ و دهان شیرین شجاع و جسور بوده، معمولا پیشرو و رهبر گروه می باشند. بطور کلی این افراد انسان های آرامی هستند ولی از ظرفیت آنها سوء استفاده نکنید چرا که هنگام عصبانیت ممکن است رفتارهای مخاطره آمیز داشته باشند.

توصیه های لازم برای افراد با مزاج گرم و تر:

از مقادیر مساوی میوه جات یا سبزیجات و گوشت استفاده شود .

غذاهای دریایی برایشان مفید است.

از غذاهایی با فیبر بالا استفاده کنند تا اجابت مزاج طبیعی داشته باشند.

از خوردن روغن کرچک، روغن زیتون و روغن آفتابگردان بپرهیزند.

نوشیدنیهایی نظیر آب انگور، آبانبه، عسل، شکر، نمک، چایگیاهی با طبع‌ گرم و نیز خوردن سبزیجاتی نظیر زنجبیل، پیاز، سیر و زیتون برای آنها مناسب نیست.

۶-۷ ساعت خواب شبانه داشته باشند و در تابستان نیم ساعت استراحت بعد از غذا برایشان مفید است.

حدود ۱۵- ۳۰ دقیقه پیاده روی یا دویدن صبحگاهی انجام دهند.

حجامت یا فصد برای این افراد به خصوص در بهار توصیه می شود.

این افراد بهتر است نگرانی خشم و هیجان بیش از اندازه نداشته باشند. از هوا محیط و فعالیتها و حالات روانی افزایش دهنده گرمی و تری بپرهیزند بخصوص در هوای مرطوب فعالیت زیاد و ورزشهای سخت برای آنان مفید نیست. به پیاده روی یا دویدن صبحگاهی حدود نیم ساعت بپردازند.

در صورت عدم رعایت دستورها و غلبه ی گرمی و تری (مزاج عارضی دموی) این افراد استعداد بیشتری برای بروز بیماریها و اختلالات روانی نظیر سردرد تپش قلب، چاقی، سکته، فشار خون، پرخوابی، خستگی، ضعف جنسی پیدا میکنند.

افراد با مزاج گرم و خشک افراد لاغر اندامی هستند، رنگ چهره و سفیدی چشم آنان به زردی میزند. پوستی گرم و خشک دارند. گرمایی هستند و تحمل فصل تابستان را ندارند. عطش زیاد و دهانی خشک دارند.

بهترین فصل برای ایشان فصل زمستان است. کم خواب هستند. غالبا افرادی  پرحرارت، پرجنب و جوش، پرانرژی، باهوش و پرحرف ،عجول، تند و تیز و دهان تلخهستند، زود عصبانی شده و زود هم آرام میشوند.

تمایل به خوردن ترشیها مثل لواشک و سرکه و همچنین غذاهای سرد مثل خیار و کاهو دارند و به خوردن خوراکیهای شیرین کمتر تمایل نشان میدهند.

توصیه های لازم برای این افراد:

مصرف آب و مایعات را به اندازه ای افزایش دهند که ادرار صبحگاهی از حد رنگ زرد لیمویی پررنگتر نشود.

از نوشیدن بیش از اندازه چای و قهوه دوری کنند.

در رژیم غذایی بیشتر از میوه جات و سبزیجات تازهی مناسب مزاج مثل کاهو و اسفناج استفاده کنند.

روغن آفتابگردان برای آنها مناسب نیست.

۶- ۷ ساعت خواب شبانه داشته باشند. در تابستان یک ساعت خواب و استراحت بعد از نهار برای این افراد مناسب است.

از دیر خوابیدن و خواب کمتر از ۵ ساعت خودداری کنند.

فعالیتهای ورزشی را در هوای خنک، صبح زود یا شب انجام دهند و از فعالیت و ورزش شدید که گرمی و خشکی را افزایش می دهد پرهیز کنند.

هر ۱۲ ساعت، بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین طبیعی مرطوب کنند.

این افراد بهتر است که از عصبانیت هیجانات روانی و زیاد حرف زدن بپرهیزند و در شرایط عصبی دستور تنفس و تمرینات ذهنی آرامبخش به کار ببرند. همچنین از هوای تازه و خنک بهره مند شوند و فعالیت جسمی و ورزش را در هوای خنک صبح زود یا شامگاه انجام دهند.

در صورت رعایت نکردن دستورها این افراد استعداد بیشتری برای بروز بیماریها و اختلالات روانی نظیر اسهال خونی، اضطراب، تپش قلب، میگرن، تلخی دهان، زردی، سرفه خشک، سوزش ادرار بدون علت و لاغری شدید پیدا می کنند.

طیبه فرهانیدکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

farhani_tayyebeh 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt