رفع احساس تشنگی در ماه رمضان

 در تغذیه سالم, سلامتی

یکی از اصلی ترین مشکلاتی که ممکن است در طول روزه داری دچار آن شویم، تشنگی در ماه رمضان است.

در ماه رمضان و مصادف شدن آن با روزهای گرم بیش از اینکه تحمل گرسنگی برای روزه داران سخت باشد، تشنگی در طول روز آنها را کلافه می کند.

اما نگران نباشید چون راه های مختلفی برای رفع تشنگی در ماه رمضان وجود دارد، مصرف برخی از مواد غذایی در افطار و سحر می تواند به رفع تشنگی در طول ماه رمضان کمک کند.

هندوانه بخورید زیرا ۹۲% حجم هندوانه آب است

هندوانه نه تنها میوه مورد علاقه همه افراد از ۹۲٪ آب تشکیل شده است بلکه منبع اصلی لیکوپن هم هست. لیکوپن آنتی اکسیدانی است که موسسه پزشکی مایو می‌گوید ممکن است خطر ابتلا سرطان پروستات را در مردان کاهش می‌دهد.

کاهو بخورید

۹۵% حجم کاهو آب است، پس یک ماده غذایی مفید برای آبرسانی به بدن محسوب می‌شود. در وعدهای افطاری و سحری حتما سالاد کاهو بخورید. یادتان باشد برگ‌های بیرونی کاهو که سبز تیره هستند آب بیشتری دارند پس این برگ‌ها را دور نیندازید.

شربت خاکشیر بخورید

خاکشیر دارویی مفید به منظور کاهش عوارض ناشی از گرمای هوا، تب های شدید و تشنگی است. بنابراین مصرف آن در ماه رمضان سبب می شود تا روزه دار کمتر احساس تشنگی نماید.

هرگز از آب یخ استفاده نکنید

بهتر است در زمان افطار به صورت ناگهانی از آب یخ برای رفع تشنگی استفاده نکنید و به جای آن از نوشیدنی های ولرم مانند چای استفاده کنید، چون آب یخ فقط در ابتدا می تواند دمای بدن شما را پایین بیاورد اما پاسخگو رفع تشنگی در دراز مدت نیست.

سینه مرغ یک وعده غذایی مفید برای افطار و سحری ماه رمضان

سینه مرغ قبل از پخت و پز حاوی ۶۹% آب است و بعد از پخت ۶۶ درصد آن را حفظ می‌کند. توصیه ما به روزه‌داران عزیز این است که برای رفع عطش و احساس تشنگی در ماه رمضان حتما از سینه مرغ به صورت کبابی یا آب‌پز به عنوان غذاهای مناسب افطاری و سحری قرار دهید.

میوه ها و سبزیجات تازه را فراموش نکنید

میوه ها و سبزیجات تازه دارای مقادیر قابل توجهی آب و فیبر هستند که برای مدت زمان طولانی در روده ها باقی می مانند. بنابراین به افراد روزه دار توصیه می شود هنگام شب و در وعده های غذایی پیش از سحر به مقدار کافی میوه و سبزیجات مصرف کنند تا از تشنگی آنها در طول روز جلوگیری شود.

دم نوش نعنا

دم کرده برگ نعناع و مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی خواهد شد. مصرف شربت نعناع نیز در رفع تشنگی بسیار مفید است، این شربت به میزان زیادی از عطش جلوگیری می‌کند.

 

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt