خوراکی های مفید برای تقویت حافظه

 در تغذیه سالم, سلامتی

خوراکی های مفیدی برای تقویت حافظه وجود دارند در این مقاله به بیان این موارد می‌پردازیم تا بتوانید مواد مغذی مورد نیاز مغزتان را برایش فراهم سازید.

غذاهایی که می‌خوریم می تواند تاثیر زیادی بر ساختار و سلامت مغز ما داشته باشند. رژیم غذایی تقویت کننده مغز می‌تواند عملکرد کوتاه مدت و بلند مدت مغز را بسیار بهبود ببخشد. مغز یک اندام انرژی بر است و حدود ۲۰ % از انرژی دریافتی بدن را مصرف می‌کند. بنابراین برای حفظ تمرکز در طول روز به سوخت زیادی نیاز دارد و همچنین برای سالم ماندن به مواد مغذی خاصی نیاز دارد.

چند مورد از بهترین غذاهایی که مغز و حافظه را تقویت می‌کنند و سلامت آن را ارتقا می‌دهند، در ادامه به شما معرفی شده‌اند:

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب، منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که آنها را به یکی از غذاهای مقوی برای حافظه تبدیل می‌کند. حدود ۶۰ درصد از مغز شما از چربی تشکیل شده که ۵۰ درصد از این میزان، متشکل از اسیدهای چرب امگا ۳ است. امگا ۳ نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز، بهبود حافظه، بازسازی سلول‌های عصبی و یادگیری شناختی دارد. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که خوردن ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل آلا و ساردین می‌تواند زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد و از شرایطی مانند آلزایمر (از دست دادن پیشرونده حافظه) جلوگیری کند.

توت‌ها

انواع توت‌های غنی از آنتی اکسیدان مانند توت فرنگی، شاه‌توت و توت سفید، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان‌های موجود در توت‌ها می‌توانند به: بهبود ارتباط بین سلول‌های مغز، تقویت یادگیری و حافظه با افزایش انعطاف‌پذیری مغز، جلوگیری یا به تأخیر انداختن زوال شناختی کمک کند.

سبزیجات برگ‌دار

کلم پیچ، اسفناج، کاهو، کلم بروکلی و سایر سبزیجاتی که دارای برگ‌های سبز هستند، از بهترین گزینه‌ها برای افزایش سلامت مغز هستند. این گروه از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری هستند که از سلامت مغز بهتر حمایت می‌کنند و زوال شناختی را کاهش می‌دهند. سبزیجات برگ‌دار هم‌چنین منبعی از لوتئین و فولات هستند که التهاب مغز را کاهش می‌دهند و با شروع آلزایمر مبارزه می‌کنند.

آجیل و دانه‌ها

درست مانند ماهی‌های چرب، آجیل‌ها و دانه‌ها نیز حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان هستند که آنها را به یکی از بهترین غذاها برای مغز تبدیل می‌کند. این گروه هم‌چنین منبع غنی ویتامین E هستند که از مغز در برابر استرس اکسیداتیو در دوران پیری محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم آجیل می‌تواند خطر از دست دادن حافظه مرتبط با افزایش سن را کاهش دهد.

گردو بهترین غذا برای مغز است و سطوح بالاتری از آنتی اکسیدان را نسبت به سایر مغزها و دانه‌ها در خود دارد.

قهوه

کافئین موجود در قهوه به تقویت عملکرد کلی مغز کمک می‌کند. قهوه هم‌چنین منبعی غنی از آنتی اکسیدان است که [با افزایش سن] از سلامت مغز محافظت می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف مادام‌العمر قهوه می‌تواند خطر زوال شناختی و بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

با این وجود، در مصرف قهوه زیاده‌روی نکنید، چرا که کافئین می‌تواند چرخه خواب را مختل کند.

شکلات تلخ

شکلات تلخ با دارا بودن آنتی اکسیدان‌های قوی و محرک‌های طبیعی مانند کافئین، نه تنها می‌تواند حافظه و تمرکز را بهبود بخشد، بلکه به تلطیف خلق و خو نیز کمک می‌کند. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ به ارتقای یادگیری کمک کرده و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن از زوال شناختی جلوگیری می‌کند.

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt