خواص کم نظیر آلبالو برای سلامتی

 در تغذیه سالم, سلامتی

آلبالو نیز مثل همه ی مواد غذایی دیگر دارای طبیعتی منحصر به فرد است که دانستن این مطلب می تواند برای ما در نحوه مصرف آن تاثیر گذار باشد. به همین جهت در ادامه قصد داریم تا شما را با طبع آلبالو از نظر طب سنتی و فواید سلامتی این میوه ترش و خوشمزه آشنا کنیم.

طبع آلبالو چیست؟

قراصیا نامی رومی است که در قدیم برای نامیدن گیلاس و آلبالو از آن استفاده می شده که معادل فارسی آن برای میوه‌ی ترش تر آلبالو و برای نوع شیرین آن گیلاس است. طبع آلبالو به مزه آن بستگی دارد. از این جهت آلبالوی ترش و نيم‌رس طبیعتی سرد و خشک و آلبالوی شيرين رسیده طبیعتی گرم تر و از نظر کیفیت خشکی و تری معتدل است.

خوب است بدانید:

افرادی که مزاج سرد دارند، بهتر است این میوه‌ را همراه با چاشنی‌های با طبع گرم میل کنند. مصلح آلبالو، عسل است.

در ادامه شما را با خواص آلبالو برای سلامتی آشنا میکنیم با ما همراه باشید:

بهبود خواب

گیلاس ترش یا آلبالو منبع طبیعی ملاتونین است، هورمونی که به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند. آب آلبالو همچنین ممکن است ترشح سروتونین را افزایش دهد که به بهبود چرخه خواب کمک می کند.

طبق مطالعات، مصرف آب این میوه دو بار در روز به مدت دو هفته به افزایش زمان خواب در میان افراد مسن مبتلا به بی خوابی کمک می کند؛ خواب آن ها نیز آرامش بیشتری خواهد داشت.

دوست دستگاه گوارش

مصرف زیاد فیبر می تواند خطر سنگ کلیه، التهاب روده، سنگ کیسه صفرا، بواسیر و سندروم روده تحریک پذیر را کاهش دهد. آلبالو به خاطر دارا بودن مقادیری از فیبر میتواند به سلامت دستگاه گوارشی کمک کند.

مفید برای ورزشکاران

در کسانی که ورزش و فعالیت‌های جسمی انجام می‌دهند، خوردن آب آلبالو می‌تواند دردهای ناشی از کشیدگی ماهیچه‌ها را درمان کند. آلبالو در بهبود عملکرد ماهیچه‌‌ها و کاهش دردها و گرفتگی‌های عضلانی پس از ورزش در دوچرخه‌سواران و دونده‌های ماراتن نقش موثری دارد و باعث برطرف شدن سریع‌تر این مشکلات جسمی در ورزشکاران می‌شود.

پاکسازی کلیه ها

یکی دیگر از خواص البالو، پاکسازی کلیه ها است. مصرف البالو با وجود میزان کمی از پتاسیم برای کلیه ها هیچ گونه ای ضرری ندارد. این میوه به دلیل مواد آنتی اکسیدانی خود به خوبی می تواند سلامت کلیه ها را تأمین کند. همچنین در صورت وجود عفونت در کلیه ها، عفونت ایجاد شده را از بین می برد. افرادی که به سنگ کلیه دچار هستند نیز می توانند از خواص آلبالو، استفاده کنند.

مفید برای زنان باردار

البالو یک خوراکی مفید برای مصرف در دوران بارداری است و خوردن آن به سلامت مادر و جنین آسیبی وارد نمی‌کند. این میوه سرشار از فیبر است و از یبوست بارداری، مخصوصا در ماه‌های آخر، پیشگیری می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌ها و آنتوسیانین‌های موجود در البالو، به کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری کمک می‌کند.

علاوه بر این‌ها، ملاتونین البالو برای درمان بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب در زنان باردار مفید است. البته همه این مزیت‌ها در صورتی است که خانم‌های باردار در خوردن البالو زیاده‌روی نکنند.

کنترل قند خون

پزشکان معتقدند که مصرف البالو می تواند میزان قند خون افراد دیابتی را کنترل کند. میزان گلیسمی آلبالو، پایین است، بنابراین می تواند اثرات مخرب بیماری دیابت را کاهش دهد. به ویژه انتوسیانین و کوئرستین می توانند قند خون ناشتای افراد دیابتی را در سطح پایین تری نگه دارند. بنابراین افراد دیابتی می توانند با خیال راحت از این میوه استفاده کنند.

کاهش فشار خون

میزان قابل توجه کاهش فشار خون در افرادی که البالو مصرف می‌کنند، قابل مقایسه با تاثیری است که از داروهای شیمیایی فشار خون به دست می‌آید. پتاسیم و آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه البالو سبب کاهش فشار خون بالا می شوند.

بهترین زمان برای مصرف آلبالو

بهترین زمان مصرف البالو بین وعده های غذایی است زیرا البالو میوه ای زود هضم است.

نکته مهم: روی آلبالو آب ننوشید زیرا این میوه با برخورد آب در معده متورم شده و برای سلامت دستگاه گوارش خطرناک می شود.

 


اگر به این بخش علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt