خواص کاهو چیست؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

کاهو یکی از پرمصرف ترین سبزیجات دنیاست که خواص زیادی برای سلامتی بدن داشته و دارای تاریخی کهن است. کاهو، حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین های فراوانی است. به همین جهت یکی از محبوب ترین سبزیجات به شمار می آید.

این سبزی اغلب در سالاد ها و انواع غذا ها مانند ساندویچ، سوپ و غیره استفاده می شود. و تقریبا همه افراد با هر مزاج و طبعی به مصرف آن تمایل دارند.

در ادامه با ماه خاتون همراه باشید تا شما را با خواص کاهو برای سلامتی آشنا کنیم.

طبع کاهو چیست و چه مصلحاتی در طب سنتی دارد؟

طبع کاهو سرد و‌ تر است. نعنا، زیره، کرفس، سکنجبین، شیره انگور، مصطکی و هلیله از مصلحات ‏کاهو در طب سنتی هستند. مصرف کاهو برای افراد بلغمی مزاج توصیه نمی‌شود و آن‌ها باید حتما کاهو را همراه ‏مصلح آن مصرف کنند. ‏

خواص کاهو برای سلامتی بدن

کاهش وزن:

یکی از علل اضافه وزن درست کار نکردن دستگاه گوارش است بنابراین کاهو با رفع مشکلات گوارشی،  ‏درمان خانگی یبوست و پیشگیری از آن به کاهش وزن افراد کمک می‌کند همچنین کالری کاهو بسیار پایین است و از این رو در ‏بسیاری از رژیم‌های لاغری مصرف این سبزی توصیه شده است. ‏

درمان سرفه‌های خشک:

از مهمترین خواص کاهو در طب سنتی کمک به درمان سرفه‌های خشک ناشی از غلبه گرمی در بدن است. طبع ‏کاهو سرد و ‌تر است و از این رو باعث تعدیل گرمی و رطوبت در بدن می‌شود.

گفتنی است مصرف کاهو در ‏بهبود گرمازدگی، تعدیل حرارت و کاهش التهابات ناشی از گرمازدگی نیز موثر است. ‏

افزایش شیر مادران شیرده:

مصرف کاهو به افزایش شیر مادران شیرده کمک می‌کند و به دلیل میزان بالای آهن و فولاتی که دارد، برای ‏درمان کم خونی ناشی از زایمان به آن‌ها کمک می‌کند از این رو مصرف متعادل آن به مادران در دوران شیردهی ‏توصیه می‌شود.

مفید برای کبد چرب:

از دیگر خواص کاهو این است که کاهو می‌تواند موجب تقویت توانایی سم زدایی بدن شود. کاهو حاوی مواد معدنی است که می‌توانند موجب از بین بردن سموم کبد شده و همچنین برای درمان کبد چرب بسیار موثر و مفید است.

کمک به درمان بی خوابی:

ماده ای در کاهو وجود دارد که سیستم عصبی را آرام می کند. می توانید با خیال راحت قبل از خواب سالاد مصرف کنید که در روند بی خوابی شما بسیار تاثیر گذار است.کاهو همچنین حاوی مواد دیگری به نام لاکتوسین است که موجب خواب و آرامش می شود.

این سبزی حتی در دوران قرون وسطی برای تسکین بی خوابی مورد استفاده قرار می گرفته است.

بهبود سلامت مغز:

از جمله بیماری هایی که به واسطه کاهش سلامت مغز به وجود می آید، آلزایمر و افسردگی است. مطالعات زیادی در مورد خواص کاهو صورت گرفته است که نشان می دهند، مصرف آب کاهو به افزایش روابط میان رشته های عصبی در مغز کمک کند. این کار باعث خواهد شد که میزان احتمال بروز آلزایمر به شدت کاهش پیدا کند.

علاوه بر این، کاهو نیترات کافی در خود دارد که باعث کاهش احتمال بروز بیماری های ناشی از افزایش سن می گردد. همچنین امگا ۳، ترکیبی اساسی برای مبارزه با افسردگی و کاهش استرس در زندگی روزانه است.

موارد منع مصرف و مضرات کاهو

  • زیاده‌روی در خوردن کاهو به خصوص برای کسانی که طبع سردی دارند، باعث کاهش قدرت جنسی، کم شدن ‏حافظه، ضعف بینایی و مشکلات گوارشی مانند نفخ می‌شود. ‏
  • کاهو از گیاهان سوپر جاذب است که می‌تواند مقادیر زیاد کود را در برگ‌ها و ساقه خود جذب کند، بنابراین ‏چنانچه در کاشت کاهو اصول صحیح کشاورزی رعایت نشده باشد، متاسفانه این سبزی پر خاصیت به منبعی ‏برای وارد کردن فلزات سنگین به بدن مصرف کنندگان تبدیل خواهد شد.
  • کسانی که دچار افزایش سردی و تری در معده و کبد هستند، باید کاهو را با احتیاط مصرف کنند‎.

 


اگر از خواندن خواص کاهو لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt