خواص توت فرنگی

 در تغذیه سالم, سلامتی

توت فرنگی یکی از میوه های خوشمزه و محبوب در جهان است که بیش از ۶۰۰۰ نوع آن در طبیعت یافت می شود، توت فرنگی وحشی در شمال ایران به فراوانی وجود دارد.

توت فرنگی، به عنوان ملکه میوه ها در آسیا شناخته می شود، میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی بود و خواص و فواید درمانی زیادی دارد. از جمله خواص توت فرنگی مقادیر زیاد آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می باشد.

توت فرنگی جزو ظریف ترین میوه هاست. مقوی، خنک، ادرار آور و تصفیه کننده خون می باشد.

خواص توت فرنگی برای پوست و مو

میوه توت فرنگی سرشار از ویتامین C می باشد که در تولید کلاژن موثر است. این میوه با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و روند پیری را کند می کند. همچنین این موضوع باعث می شود که چروک ریز صورت به حداقل برسد.

توت فرنگی با توجه به اثرات آنتی اکسیدانی که دارد از غشای سلول های پوست سر انسان مراقبت می کند.

توت فرنگی از پوسته پوسته شدن کف سر جلوگیری می کند.

سلامت قلب و عروق

توت فرنگی یک میوه عالی برای سلامت قلب می باشد. این میوه ی خوشمزه و آبدار دارای الاجالیک اسید و فلاونوئید می باشد که برای سلامت قلب موثر است. توت فرنگی با کلسترول بد خون مقابله می کند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

پیشگیری از سکته مغزی

آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی که شامل کائمفرول، آنتوسیانین و کوئرستین می باشند در کاهش شکل گیری لخته خون در بدن انسان بسیار موثر است و از سکته مغزی جلوگیری می کند.

یبوست و اسهال

توت فرنگی از میوه هایی است که دارای مقادیر غنی آب و فیبر می باشد و به همین دلیل می تواند روند حرکات روده ای را بهبود ببخشد. مصرف توت فرنگی علاوه بر درمان یبوست می تواند به پیشگیری از این بیماری نیز کمک کند.

درمان نقرس

مصرف توت فرنگی برای درمان و پیشگیری از ابتلا به نقرس مناسب می باشد. توت فرنگی به دلیل وجود مواد مغذی و انواع آنتی اکسیدان های قوی می تواند به دفع اسید اوریک و سموم موجود در بدن کمک کند و به همین دلیل برای درمان و پیشگیری نقرس مفید است.

دیابت و قند خون

توت فرنگی حاوی اسید الاگیگ است که همراه با آنتی اکسیدان های دیگر به کاهش هضم غذاهای نشاسته ای کمک می کند و همچنین افزایش سطح قند خون را پس از یک وعده غذایی نشاسته ای کنترل می کند و به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند، تا سطح قند خون خود را کنترل نمایند.

سرطان

ویتامین C، فولات، آنتوسیانین ها، کورستین و کومپفرول های موجود در توت فرنگی برای پیشگیری و درمان انواع سرطان و تومور مفید می باشند، مصرف روزانه توت فرنگی به کاهش متاستاز سلول های سرطانی در بدن کمک می کند.

خواص ضد سرطانی توت فرنگی معروف است که می تواند از سرطان های پوست ریه، مثانه و سینه جلوگیری کند.

افزایش سیستم ایمنی بدن

توت فرنگی منبع عالی از ویتامین C است و می تواند منجر به ایجاد آنتی بادی های تقویت کننده برای سیستم ایمنی بدن شود و در نهایت توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت افزایش می دهد.

مفید برای زان باردار و سلامت، تقویت جنین

توت فرنگی دارای مقادیر غنی از لسید فولیک می باشد و به همین دلیل می تواند از مشکلاتی مثل نقص در لوله عصبی جنین و زایمان زودرس جلوگیری کند. همچنین کسانی که می خواهند فرزندشان پسر شود توت فرنگی مصرف کنند.

این میوه حاوی نوعی ویتامین ب می باشد که برای زنان حامله یا کسانی که قصد حاملگی دارند موثر است، فولات در مراحل اولیه بارداری برای مواردی نظیر رشد مغز ، جمجمه و نخاع نوزاد بسیار مفید می باشد.

مفید برای مردان

توت فرنگی از میوه های محسوب می شود که می تواند به کیفیت روابط جنسی آقایان کمک کند. توت فرنگی به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی مثل ویتامین C می تواند باعث افزایش تعداد اسپرم ها در مردان شود و به ناباروری کمک کند.

کاهش فشار خون

همانطور که می دانید توت فرنگی از میوه هایی محسوب می شود که برای فشار خون بالا مفید هستند. توت فرنگی دارای مقادیر مناسبی پتاسیم و منیزیم است و به همین دلیل می تواند سطح فاشر خون بالا را کاهش دهد.

کاهش وزن و لاغری

توت فرنگی به دلیل فیبر فراوان می تواند از پرخوری جلوگیری کند و اشتها را کنترل کند. یکی دیگر از خاصیت های توت فرنگی برای کاهش وزن این است که ترکیبات موجود در این میوه می توان باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شود.

کاهش چربی خون

توت فرنگی برای کسانی که چربی خون و کلسترول بالا دارند نیز مفید است. فیبر موجود در توت فرنگی از نوع پکتین می باشد و به همین دلیل علاوه بر اینکه می تواند چربی خون بالا را کاهش دهد، برای کاهش سطح کلسترول بد خون نیز مفید است.

درمان پف زیر چشم

یکی از خاصیت های توت فرنگی برای پوست، درمان پف زیر چشم می باشد. برای درمان آن میتوانید یک عدد توت فرنگی را در فریزر قرار دهید تا یخ بزند، سپس به صورت ورقه ای برش زده و به مدت ۱۵ دقیقه روی پف چشم قرار دهید، سپس با آب سرد بشویید.

گردآوری: عسل حسن زاده

rojacake  

خواص توت فرنگی
Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt