خواص بی نظیر کلم بروکسل

 در تغذیه سالم, سلامتی

کلم بروکسل شکلی از کلم‌ها با نام علمی Brassica oleracea است

کلم بروکسل سرشار از ویتامین C، ویتامین B۶، ویتامین A، ویتامین K، فیبر، منگنز، مس، پتاسیم و بسیاری از ویتامین‌های ضروری دیگر است. همچنین کلم بروکسل محتوی فلاونوئیدها و ترکیبات پلی‌فنُلی است.

اين گياه در مقايسه با ديگر انواع كلم، در برابر سرما مقاومت بيش ترى دارد و اصولاً در هواى سرد و خنك محصول بهترى مى دهد.

نکته ای مهمی که باید از خواص کلم بروکسل بدانید این است که کلم بروکسل برای کودکان در سنین رشد بسیار عالی است. اما بقیه گروه های سنی هم میتوانند از خواص بی نظیر آن بهرمند شوند. یکی از فایده های کلم بروکسل ویتامین های زیادی که دارد است.

کلم بروکسل سرشار از ویتامین K است. ویتامین K برای کمک به لختگی خون (توقف خونریزی) و سلامت استخوان‌ها ضروری است. کلم بروکسل محتوی ویتامین C است. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته، به جذب آهن کمک کرده و در ترمیم بافت‌ها و تقویت دستگاه ایمنی مؤثر است.

محتوای بالای فیبر موجود در کلم بروکسل به سلامت گوارش و عملکرد مناسب آن کمک می‌کند.

کلم بروکسل علاوه بر مواد مغذی بالا، محتوی مقادیر اندکی از ویتامین B۶، پتاسیم، آهن، تیامین، منیزیم و فسفر است.

از دیگو خواص کلم بروکسل این است که سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از تجزیه و نابودی سلول ها در اندام های بدن جلوگیری میکنند. نقش اصلی آنتی اکسیدان ها مبارزه با رادیکال های آزاد است. رادیکال های آزاد عامل اصلی بسیاری از بیماری های جدی همچون سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و… است.

استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن از عوامل اصلی ایجاد سرطان است. کلم بروکسل یک ضد التهاب طبیعی است. وجود گلوکوزینولات در کلم بروکسل باعث تنظیم فعالیت های ضد التهابی در بدن میشود. کلم بروکسل سرشار از ویتامین کا و امگا ۳ است که از مهم ترین عوامل مقابله با التهابات میباشند.

  • سرشار از ویتامین C

فقط ۵۰ گرم کلم بروکسل جوشانده می تواند میزان ویتامین C مورد نیاز در روز را برایتان تامین کند.

کلم بروکسل به‌ خاطر داشتن مقدار زیاد ویتامین C باید وارد رژیم غذایی روزانه‌تان شود. اگر می‌خواهید میزان توصیه ‌شده ویتامیتن C روزانه خود را دریافت ‌کنید، فقط باید ۱۰۰ گرم کلم بروکسل جوشیده یا بخارپز بخورید. بسیاری از مطالعات اخیر نشان ‌دادند که ویتامین C موجود در اینکلم فندقی از دیگر میوه‌ها مانند پرتقال خیلی بیشتر است. بدن شما برای اطمینان از درست کارکردن سیستم ایمنی‌ و جلوگیری از فشار خون بالا به ویتامین C نیازدارد.

  • سم زدایی بدن

تحقیقات و مطالعات در مورد خواص کلم بروکسل گسترده و پیچیده هستند. خیلی از مطالعات چنین دریافتند که گلوکوزینولات‌های موجود در کلم بروکسل می‌تواند سم ‌زدایی را در سلول‌هایمان تقویت‌کند. کلم بروکسل دارای منبع بزرگی از گلوکوزینولات است. علاوه‌ بر این، سیستم سم ‌زدایی بدن ما فقط درصورتی درست و موثر عمل‌ می‌کند که دارای سولفور کافی باشد.

سولفور مسئول فواید کلم بروکسل برای سم ‌زدایی بدن شما است. مواد مغذی سولفوردار در کلم بروکسل فراوانند. مواد مغذی سولفوردار باعث مزه و بوی خاص کلم بروکسل هستند. پخت بیش ‌از حد این کلم باعث بوی زیاد سولفور می‌شود. مواد مغذی سولفوردار ممکن‌ است به فاز دوم سم‌ زدایی بدن وارد شوند. به‌ هر حال، در فاز یک سم‌ زدایی بدن، سیستم سم ‌زدایی نیازمند حمایت آنتی‌ اکسیدان قوی است.

جالب ‌است که کلم بروکسل می‌تواند این فواید را فراهم‌کند. این کلم حاوی منبع عالی از ویتامین C است که بخاطر داشتن اثرات آنتی‌اکسیدانی شناخته ‌شده است. علاوه‌ براین، در کنار ویتامین C و منگنز، کلم بروکسل سرشار از فیتونوترینت‌های آنتی ‌اکسیدان مانند فلاوونوئیدهای آنتی ‌اکسیدان کافی هستند.

به ‌علاوه، ترکیب‌های فعال متعدد یافت‌شده در کلم بروکسل برای محافظت از DNA سلول‌های بدن ‌مان در برابر آسیب‌ها و تغییرات ایجاد شده توسط بسیاری از سموم محیطی مفیدند.

  • جلوگیری از انواع سرطان

گلوکوزینولات موجود در کلم بروکسل عامل اصلی مبارزه با سرطان است. سبزیجاتی همچون کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و… بدلیل داشتن خواص ضد سرطانی همیشه محبوب بوده اند. مصرف مداوم انواع کلم ها از جمله کلم بروکسل میتواند از ابتلا به انواع سرطان ها جلوگیری کند.

رادیکال‌های آزاد به‌ وجود آمده به دلیل قرار گرفتن بیش ‌از حد در معرض آلودگی محیطی و نور آفتاب می‌تواند خطر پیشرفت سرطان پوست را افزایش ‌دهد. خوشبختانه می‌توانید با گنجاندن اینکلم فندقی در رژیم غذایی خود، سرطان پوست را از خودتان دور کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این کلم در از بین‌ بردن این رادیکال‌ها و محافظت از پوست‌تان از سرطان پوست و آسیب آفتاب موثر هستند.

  • مشکلات پوستی

کلم‌ بروکسل سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که التهاب را کاهش‌ داده و از آکنه و دیگر مشکلات پوستی جلوگیری‌ می‌کند. کلم بروکسل می‌تواند به‌ عنوان یک غذای سالم که به جلوگیری و درمان شرایط پوستی متعدد مانند پوسته‌ پوسته‌ شدن، خارش و پوست‌ سرخی کمک ‌می‌کند در نظر گرفته‌ شود. بنابراین، اگر می‌خواهید پوستی درخشان، صاف و بدون شرایط التهاب مانند پسوریازیس و آکنه داشته ‌باشید توصیه ‌می‌شود کلم بروکسل مصرف‌ کنید.

اینکلم بروکسل سرشار از ویتامین B نیز هست و به شما برای ساختن سلول‌های پوستی کمک‌ می‌کند. بنابراین فواید کلم بروکسل شامل آبرسانی پوست نیز می‌شود. برای داشتن پوستی صاف و درخشان، فقط لازم است روزانه یک وعده کلم بروکسل مصرف‌کنید.

ویتامین C فراوان موجود در کلم بروکسل در ساخت کلاژن موثراست. خوردن کلم‌بروکسل با افزایش قابلیت ارتجاعی پوست شما را جوان‌می‌کند. ویتامین C نقش مهمی در حمایت و پیوند اعضا و بافت‌های بدن بازی‌می‌کند. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به افتادگی پوست و چین‌ و چروک شود. مصرف منظم کلم بروکسل برای جوان‌سازی پوست و جلوگیری از علائم پیری زودرس مانند چین ‌و چروک و افتادگی پوست توصیه ‌می‌شود.

  • مفید برای زنان باردار

پروتئین موجود درکلم بروکسل می‌تواند برای زن باردار و فرزند به ‌دنیا نیامده‌اش مفید باشد. بنابراین، کلم بروکسل باید به‌ عنوان یک غذای سالم برای رژیم غذایی زن باردار درنظرگرفته‌ ‌شود. زنان باردار باید در زمان مصرف کلم‌ بروکسل مراقب باشند. اگر کلم بروکسل به‌ خوبی پاک‌ نشود می‌تواند خطر باکتری‌هایی مانند e-coli و سالمونلا که ممکن‌است باعث مشکلات سلامتی مانند تهوع، اسهال، تب، دردهای شکمی و دیگر بیماری‌های جدی در زنان باردارشود را افزایش ‌دهد. اگر زنان باردار بخواهند از فواید کلم بروکسل استفاده‌ کنند باید این سبزی را بپزند.

  • ضد باکتری

مس موجود در کلم بروکسل دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی است. مقدار کافی مس در بدن باعث تقویت سیستم ایمنی جهت مقابله با انواع بیماری ها از جمله بیماری هایی که ریشه باکتریایی و میکروبی دارند میشود.

هرچقدر مصرف سبزیجات بیشتر شود، خطر ابتلا به بیماری های جدی مثل سرطان کاهش پیدا میکند. هلیکوباکتر پیلوری یک نوع باکتری خطرناک است. این باکتری میتواند به بافت اندام های شکمی شده آسیب زده و باعث زخم معده بشود. این باکتری مسری است و حتی ممکن است در مراحل حاد منجر به سرطان معده بشود.

 

گردآوری: عسل حسن زاده

 

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt