خواص بی شمار انجیر

 در تغذیه سالم, سلامتی

انجیر یک میوه‌ی منحصر به‌ فرد بوده که شکل آن شبیه به قطره‌ی اشک است.

این میوه صدها هسته‌ی کوچک دارد و پوست بنفش یا سبز آن قابل خوردن است. گوشت انجیر صورتی رنگ بوده و مزه‌ی آن نسبتا شیرین است.

انجیر و برگ آن مواد مغذی فراوان و خواص متعددی برای سلامتی بدن دارند.

انجیر را سوپر استار میوه ها می نامند چون انجیر به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به درمان ناتوانی جنسی کمک می کند، خطر ابتلا به یبوست را کاهش داده و احتمال ابتلا به دیابت را از بین می برد.

  • سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است

انجیر به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، سلامتی بدن را بهبود می‌بخشد. اکسیداسیون تقریبا تمام بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با بیماری‌های مختلف مثل پیری زودرس و سرطان ارتباط دارد. مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان مثل انجیر به مبارزه با عارضه‌های ذکر شده کمک می‌کنند.

خواص انجیر

بعضی از انواع انجیرها آنتی‌اکسیدان بیشتری دارند؛ با این حال تمام انواع این میوه‌ی تابستانی سرشار از پلی‌فنول‌های مختلف هستند و می‌توانند با استرس اکسیداتیو مبارزه کنند. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که انجیر خشک شده منبع بهتری از ترکیبات پلی‌فنولی محسوب می‌شود و فعالیت آنتی‌اکسیدانی آن بیشتر از انجیر خام است.

  • خواص ضدسرطانی دارد

به‌طور سنتی از انجیر برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله سرطان استفاده می‌شود. یک مطالعه در دانشگاه چین نشان داد بعضی از ترکیبات موجود در انجیر به از بین بردن پوشش سلول‌های سرطانی مختلف کمک می‌کنند. اگرچه به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما محققان به این نتیجه رسیده‌اند که انجیر به دلیل دارا بودن ترکیبات بیواکتیو می‌تواند با بیماری‌های مختلف مبارزه کند.

  • درمان کم خونی 

کودکان، نوجوانان در حال رشد و زنان باردار باید سطوح آهن خود را نظارت کنند تا از عوارض جلوگیری کنند. همچنین اگر بیمار هستید یا تحت عمل جراحی قرار داشته باشید، انجیر را در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا میزان آهن در بدن شما افزایش یابد و مشکل را زودتر برطرف کنید.

  • افزایش استقامت جنسی 

انجیر ها به عنوان باروری و مکمل های جنسی محسوب می شوند و غنی از کلسیم، آهن، پتاسیم و روی هستند. همچنین غنی از منیزیم هستند، ماده معدنی که برای تولید هورمونهای جنسی آندروژن و استروژن مورد نیاز است.

  • لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در انجیر تازه و خشک به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد چاق می شود.

با این حال فراموش نکنید که انجیر خشک کالری بالایی دارد و خوردن روزانه چند عدد از آن برای دریافت مواد مغذی کافی می باشد.

  • کلسترول خون

مقادیر بالای فیبر موجود در انجیر به پاک سازی دستگاه گوارش از کلسترول کمک کرده و آن ها را به روده منتقل می کند تا از بدن دفع شوند، به این ترتیب باعث کاهش کلسترول خون بالا می شود.

همچنین ویتامین B6 موجود در انجیر تازه و خشک هم به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند.

انجیر خشک حاوی اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ و فیتواسترول هایی است که باعث کاهش سنتز کلسترول طبیعی بدن می شوند.

  • یبوست

انجیر یک ملین طبیعی است که به درمان یبوست کمک می کند؛ براساس یک تحقیق در دانشگاه اسکاتنون، ایالات متحده آمریکا مقادیر بالای فیبر موجود در انجیر تازه و خشک به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

هر شب ۲ تا ۳ انجیر خشک را در آب بخیسانید و صبح روز بعد با یک قاشق غذا خوری عسل در مخلوط کن بریزید و آن را بخورید تا یبوست درمان شود.

خواص انجیر

گردآوریعسل حسن زاده (دارنده مدرک بین المللی آشپزی و شیرینی پزی)

rojacake  

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt