خواص خرمالو

 در تغذیه سالم, سلامتی

یکی از میوه‌‌های خوشمزه پاییزی خرمالو است. نام فارسی این میوه به خاطر طعم آن که تلفیقی از مزه خرما و آلو است، خرمالو گذاشته شده و نام انگلیسی آن (Persimmon) است.

خرمالو غنی از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، و ویتامین B6، و همچنین فیبر غذایی، منگنز، مس، منیزیم، پتاسیم و فسفر است.

این میوه بهشتی نارنجی چند نوع مختلف دارد که عبارتند از خرمالو ژاپنی، خرمالو آمریکایی، خرمالو سیاه، خرماندو یا خرما-آلو.

همه‌ی گونه‌های خرمالو که در کشورهای مختلف رشد می‌کنند، مواد و ارزش غذایی تقریبا یکسانی دارند. تفاوت‌های کمی مانند میزان فیبر بین انواع مختلف این میوه وجود دارد.

 

  • خواص ضد سرطانی

این میوه کوچک و خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و عوامل سرطان‌زا کمک کند. رادیکال‌های آزاد در پس سوخت و ساز سلول‌ها تولید می‌شوند و توانایی تبدیل سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی را دارند. طی تحقیقات انجام شده روی تاثیر عصاره برگ خرمالو بر سلول‌های سرطانی معده، محققین به تاثیرات ضدسرطانی این عصاره پی بردند.

  • پوست و مو

از دیگر خواص خرمالو می‌توان به این نکته اشاره کرد که این میوه هم‌اندازه توت فرنگی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل می‌توان با قرار دادن روزانه، نیم ساعت پوست خرمالو روی صورت، به جوان‌سازی و شاداب‌سازی پوست کمک کرد. همچنین بتاکاروتن موجود در این میوه، جریان خون موجود در سلول‌های پوست را بیشتر کرده و باعث خوش آب و رنگ‌تر شدن پوست می‌شود.
مصرف میوه خرمالو در افرادی که موهای کم‌پشتی دارند به دلیل وجود زینک (روی) باعث تقویت و پرپشت‌شدن موها می‌شود. و ویتامین ‌A موجود در خرمالو برای تقویت پوست، ناخن و موهای خشک و شکننده بسیار مفید است.

  • مصرف خرمالو در سنگ کلیه

این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب و ادرارآور است. هسته‌ی کوبیده شده‌ی خرمالو نیز به دفع سنگ کلیه‌ها کمک می‌کند.

  • کنترل قند خون با خرمالو

کسانی که از بیماری دیابت رنج می‌برند در اغلب مواقع ولع زیادی برای خوردن دارند. بیماران دیابتی برای مقابله با گرسنگی می‌توانند این میوه را که فیبر فراوانی دارد، بخورند. همچنین معروف است که خرمالو سطح قند خون را تنظیم می‌کند.

در ضمن بیماران دیابتی هم به لحاظ دارا بودن قند فراوان در این میوه باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند.

  • خرمالو در کاهش وزن:

خرمالو میوه ای شیرین و پرکالری است که یک عدد درشت آن، حدود ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد و شما باید برای سوزاندن این مقدار انرژی، نزدیک به ۲۸ دقیقه راه بروید. پس اگر دچار اضافه وزن هستید یا رژیم دارید، حواستان به تعداد خرمالوهایی که می خورید، باشد.

  • جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلونزا با مصرف خرمالو

خرمالو به دلیل محتوای ویتامین C می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کند.

  • خرمالو مفید برای درمان زخم معده

خرمالو حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای بهبود هضم غذا و درمان زخم معده مفید می باشد، همچنین خرمالو به پاکسازی دستگاه گوارش کمک می کند.

  • تقویت بینایی

از دیگر فواید خرمالو می‌توان به مفید بودن آن برای چشم اشاره کرد. زآگزانتین (Zeaxanthin) موجود در خرمالو یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی ویتامین‌های ب کمپلکس است. محققین اعلام کرده‌اند که این ماده تاثیر مستقیمی در بهبود سلامت چشم‌ها دارد. این ترکیب از بیماری‌های مانند «دژنراسیون ماکولا»، «آب مروارید» و «شب کوری» پیشگیری می‌کند. نتیجه بیماری دژنراسیون ماکولا تاری یا از دست دادن بینایی در مرکز دید است.

  • خاصیت آبرسانی قوی برای پوست

خرمالو خاصیت آبرسانی قوی برای پوست مخصوصا پوست صورت را دارد و استفاده از خرمالو یا آب خرمالو باعث طراوت و شادابی پوست صورت می‌شود و به روشن شدن رنگ پوست کمک می کند. برای استفاده از این خواص خرمالو می توانید خرمالو را به صورت پوره درآورید و آن را روی صورتتان بمالید و پس از نیم ساعت صورت تان را با آب سرد بشویید.

  • درمان چین و چروک پوست صورت

خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین های گروه A و E است و از این رو استفاده از یک ماسک خرمالو که با چند قطره آبلیمو و یک زرده تخم مرغ درست شده باشد می‌ تواند چین و چروک صورت تان را کاهش دهد و به زیبایی پوستتان کمک کند.

  • خواص دانه خرمالو:

از کوبیده دانه خرمالو بصورت گرد می‌توان سنگ مثانه و کلیه را دفع کرد بدین صورت که دانه را کمی حرارت داده سپس خرد نموده مانند قهوه دم کرده میل شود.
کوبیده هسته خرمالو را با روغن منداب مخلوط کرده در یک بطری ریخته سر آن را محکم ببندید و در آب جوش به مدت یک ساعت جوشانده، سپس از این روغن می‌توان برای دردهای کمر، مفاصل و نقرس استفاده نمود و همچنین از پودر دانه آن که با حرارت بو داده شده است مانند قهوه دم کرده میل شود.

  • فواید برگ و گل درخت خرمالو:

در طب سنتی قدیم از برگ درخت خرمالو نیز برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد.
برگ درخت خرمالو حاوی فلاوونوئیدها است که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضد موتاژن دارد.
در عین حال برگ درخت خرمالو حاوی ماده‌ای به نام astragalin است که خاصیت آنتی‌هیستامینی داشته و واکنش‌های آلرژیک و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد.
این ماده همچنین علائم درماتیت و التهاب را در پوست کاهش می‌دهد.
دم کرده گل خرمالو مقوی معده است.
جوشانده برگ‌های آن برای سرفه مفید است.

  • عوارض و مضرات مصرف خرمالو

  1. خرمالو را ناشتا نخورید چون می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش، درد شکمی و استفراغ شود.
  2. پوست خرمالو حاوی تانن می باشد که می تواند باعث یبوست شود.
  3. خرمالو حاوی قند فراونی می باشد که می تواند به هیپرگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت منجر شود.
  4. خرمالو دارای قند و پکتین بالایی است که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود پس بهتر است بعد از خوردن خرمالو دهان خود را با آب بشویید.
  5. افرادی که فشار خون پایین دارند بهتر است در مصرف خرمالو احتیاط کنند چون ممکن است باعث کاهش ناگهانی فشار خون در افراد شود.
  6. خرمالو کال در بعضی از افراد می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.
  7. خرمالو گس ممکن است باعث یبوست در بعضی افراد شود.

🔶نمونه‌هایی از خواص خرمالو برای کودکان عبارتند از:

👈تأمین عناصر مورد نیاز بدن از خواص خرمالو

خرمالو سرشار از ویتامین A، بتاکاروتن و همچنین مقدار بسیار زیادی از ویتامین‌های B۱، B۲، B۳ و ویتامین C است. به علاوه این میوه مواد معدنی گوناگون مورد نیاز کودکان نظیر کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم را به همراه دارد؛ به همین جهت برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید شناخته شده است.

👈جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی کودکان

خرمالو نیز مانند بسیاری از میوه‌ها سرشار از فیبر است. این مقدار تقریباً برابر ۲۰ درصد نیاز روزانه در یک وعده غذایی است. فیبر، مواد غذایی را از مسیر دستگاه گوارش جا به جا می‌کند و موجب افزایش ترشحات مناسب سیستم گوارشی می‌شود.

👈افزایش بینایی و سلامت چشم

زیاکسانتین موجود در خرمالو، با توجه به عملکرد آن به عنوان یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی، به سلامت چشم کودکان کمک شایانی می‌کند.

👈تامین سلامت پوست و موی کودکان با خوردن خرمالو

همانطور که اشاره شد، خرمالو سرشار از ویتامین A است. چنانچه این ویتامین به مقدار کافی به بدن نرسد، نه تنها قدرت بینایی را کم می‌کند، بلکه باعث شکننده شدن پوست، ناخن و مو‌های کودکان می‌شود.

👈افزایش اشتها

خرمالو میوه‌ای سرشار از عنصر پتاسیم است. پتاسیم موجود در خرمالو باعث افزایش اشتها می‌شود.

🔸جلوگیری از بروز

خرمالو میوه‌ای با خاصیت اسیدی است. این میوه دارای اسید‌های مالیک-تارتاریک و اسید سیتریک است. این اسید‌ها سبب جذب بهتر آهن و روی در بدن کودکان می‌شوند. آهن عنصری اصلی برای خون‌سازی محسوب می‌شود و از بدن در برابر بیماری‌هایی نظیر کم خونی محافظت می‌کند

👈افزایش هوش کودک با خوردن خرمالو

مطالعات انجام شده روی خرمالو مشخص می‌کند که ویتامین A نقش مؤثری میزان هوش کودکان دارد. خرمالو سرشار از ویتامین A بوده و از این رو، با گنجاندن خرمالو در رژیم غذایی فرزندتان، کودکی باهوش‌تر خواهید داشت/باشگاه خبرنگارن جوان

 

مطالب برگرفته از: ایستگاه کودک
https://telegram.me/joinchat/CA6u1D3mSn_4xKOAEVbwLQ

 

گردآوری: عسل حسن زاده

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt