خاصیت شگفت انگیز کشمش

 در تغذیه سالم, سلامتی

خواص کشمش بسیار خاص و شگفت انگیز می باشد. شاید در ظاهر کوچک باشد، اما بسیار مفید و سرشار از مواد مغذی است. کشمش ها با هر نوع و رنگی، شیرین هستند و طرفداران منحصر به فرد خود را دارند.

در واقع کشمش همان انگور است که در دو حالت آن را خشک می کنند و به کشمش تبدیل می گردد. یکی از راه ها، قرار گیری در نور آفتاب و دیگری با استفاده از خشک کن می باشد.

کشمش به عنوان یک خشکبار، کاربردهای زیادی دارد و افراد زیادی برای پخت و پر غذاها و همچنین دسر با توجه به سلیقه خود از آن استفاده می کنند. کشمش از گروه میوه هم به شمار می آید و انرژی را بعد از مصرف تا حد زیادی افزایش می دهد.

انواع کشمش

۱. مویز
۲. آفتابی
۳. تیفی
۴. زرد
۵. سبز قلمی

در کشور ما شناخته‌ شده‌ ترین نوع کشمش، سبز قلمی است که به‌ صورت همان نخودچی‌کشمش محبوب خودمان مصرف می‌شود. نوع دیگری از آن که تقریبا به اندازه‌ی کشمش سبز محبوب و مورد استفاده است، همان کشمش پلویی است که با عدس‌پلو و غذاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع شناخته‌‌شده‌ی دیگر کشمش در کشور ما، مویز یا کشمش بی‌ دانه است که از انگور شاهانی به‌ دست می‌آید و از قدیم‌الایام یکی از تنقلات دوست داشتنی ما ایرانی‌ها بوده است. مویز از کشمش عادی کوچک‌تر، تیره‌تر و دارای مزه‌ی تندتری است.

این میوه خشک شده سرشار از مواد معدنی است که دارای خواص بی شماری است. با استفاده از این میوه شما می توانید بسیاری از بیماری های خود را درمان کنید. برخی از خواص کشمش عبارت است از :

کاهش فشار خون

فشار خون معضل اصلی این روز‌های برخی افراد است که به علت تغذیه نامناسب بالا و پایین می‌رود و از آن جایی که پتاسیم یک منبع قوی برای کاهش فشار خون افراد به حساب می‌آید و این ماده در کشمش به خوبی دیده می‌شود؛ بنابراین اگر قصد کاهش فشار خون را دارید حتما به مصرف کشمش اقدام کنید تا بتوانید سیستم ایمنی قوی داشته باشید.

کاهش دهنده استرس

اگر جز افراد استرسی هستید لازم است با دمنوش های مختلف کشمش استفاده کنید. با استفاده از دمنوش های آرامبخش و این میوه مقوی می توانید استرس خود را کاهش دهید.

اگر جز افراد پر مشغله که در طول روز مقدار زیادی انرژی برای کار خود می گذارید و دچار استرس های کاری هستید توصیه می شود این میوه خشک را با خود داشته باشید.

کاهش بیماری های قلبی

این روزها که آمار ابتلا به بیماری های قلبی افزایش یافته و افراد به دلایل مختلف از جمله تغذیه ی نامناسب به بیماری های قلبی دچار می شود. اگر خواهان افزایش سلامتی خود در مقابل بیماری های قلبی می باشید بهتر است مصرف کشمش را در سبد غذایی خود قرار دهید و به طور مرتب و منظم روزانه یا حتی هر چند روز یک بار این محصول ارزشمند را مصرف نمایید زیرا با مصرف کشمش سطح تری گلیسیرید بدن خود را کاهش دهید. این عمل به طور قابل توجه باعث سلامت قلب شما می شود.

هضم بهتر

به عنوان یک خوراکی سرشار از فیبر بالا، کشمش می تواند در هرچه بهتر انجام فرایند گوارش در بدن، کمک شایانی داشته باشد. مواد غذایی که مانع از یبوست یا اسهال می شوند، خوراکی های مناسب برای بدن هستند و از این لحاظ کشمش شامل هر دو فیبر محلول و نامحلول است که باعث می شوند مواد زائد به راحتی در روده حرکت کنند و فرد دچار یبوست یا اسهال نشود.

حاوی آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها نقش تقویت و سلامت سلول‌های بدن را بر عهده دارند و کشمِش‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند به همین علت مصرف روزانه چند عدد کشمِش به پیشگیری از ابتلای افراد به انواع سرطان کمک خواهد کرد. همچنین در صورت استفاده کشمِش سلول‌های بدنی شما همواره تقویت خواهند شد.

انواع عوارض و مضرات کشمِش

یکی از عوارض کشمِش چاقی و افزایش وزن می باشد.
اگر در خوردن کشمِش زیاده روی شود به دلیل کالری بالای موجود در آن همین امر می تواند باعث چاقی و افزایش وزن در افرادی که کشمِش زیادی مصرف می کنند شود.

یکی از دیگر عوارض کشمِش آلرژی و حساسیت می باشد.
بدن بعضی از مردم امکان دارد به کشمِش واکنش های همچون حساسیت و آلرژیک نشان دهند که خوردن کشمِش باعث خس خس کردن سینه، مشکلات تنفسی، اسهال و حتی تب درآن ها شود.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt