از خوردن زیتون غافل نشوید!

 در تغذیه سالم, سلامتی

زیتون جزء میوه ای پرطرفدار است که طعم بسیار خوبی دارد و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است، مصرف زیتون فواید بسیاری هم برای سلامت بدن انسان به همراه دارد، که در ادامه با آن ها ٱشنا می‌شویم.با ماه خاتون همراه باشید.

رایج ترین انواع زیتون کامل عبارتند از:

زیتون سبز اسپانیایی ، زیتون سیاه یونانی و زیتون کالیفرنیا.

از آنجا که زیتون بسیار تلخ است ، معمولاً تازه مصرف نمی شود. در عوض ، آنها کمی معتدل و تخمیر می شوند . این فرآیند ترکیبات تلخ مانند اولئوروپئین را که بیشترین مقدار آن در زیتون نارس است، از بین می برد.

کمترین میزان ترکیبات تلخ در زیتون رسیده ی سیاه دیده می شود. با این حال ، برخی از انواع وجود دارد که نیازی به پردازش ندارند و می توانند در صورت رسیدن کامل مصرف شوند .

تفاوت زیتون سبز و زیتون سیاه در چیست؟

در زمان چیده شدن آن ها است. زیتون سبز زودتر از درخت برداشت می شود و به اصطلاح خام است ولی زیتون سیاه دیرتر از درخت چیده می شود و به اصطلاح رسیده است.

در واقع زِیتون سبز و سیاه از یک نوع هستند فقط تفاوتشان در زمان چیدن زِیتون است. زِیتون سبز بعد از این که میرسد تغییر رنگ داده و تبدیل به زیتون سیاه میشود.

طعم زِیتون سیاه تلخ است بنابراین برای این که قابل خوردن شود با آب نمک ، شوری آن را میگیرند. از آنجا که زِیتون سیاه اغلب به شکل زِیتون شور مصرف میشود بنابراین باید مراقب مصرف روزانه خود باشید.

زِیتون شور معمولا حاوی ۶۵ درصد سدیم است که برای فشار خون مضر است بنابراین سعی کنید حتما قبل از استفاده آن را در آب بیندازید که شوری اش کم شود و روازنه بیشتر از ۱۰ – ۱۵ عدد زِیتون شور مصرف نکنید.

خواص زِیتون برای سلامتی بدن:

از خواص زِیتون برای قلب غافل نشوید:

وقتی رادیکال‌ های آزاد کلسترول را اکسید می‌ کنند، رگ‌ های خونی آسیب می‌ بینند و چربی جمع شده در عروق امکان دارد منجر به حمله قلبی شود. مواد مغذی آنتی اکسیدان موجود در زِیتون، مانع از اکسیداسیون کلسترول شده و در نتیجه از بیماری‌های قلبی ـ عروقی جلوگیری می‌ کند. چربی زِیتون، چربی غیر اشباع سالم است که خطر تصلب شرایین را کاهش و کلسترول مفید را برای بدن افزایش می دهد.

زِیتون منبعی کامل از آهن:

زِیتون سیاه دارای مقدار زیادی آهن است. توانایی گلبول‌ های قرمز در حمل اکسیژن به سراسر بدن به دلیل وجود آهن در خون است. آهن نقش مهمی در تولید انرژی دارد و از همه مهمتر، عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن به میزان کافی آهن بستگی دارد.

بهبود سلامت چشم:

مصرف زِیتون سیاه می تواند مصرف روزانه ویتامین آ را تامین کند. همانطور که می دانید یکی از مزایای ویتامین آ این است که سلامتی چشم و بینایی را بهبود می بخشد.

کنترل اشتها:

با خوردن چند زِیتون قبل از غذا، می توانید اشتها خود را کنترل کنید. این امر به این دلیل است که اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در زیتون های سالم، فرآیند هضم را آهسته و هورمون را تحریک می کنند که پیام سیری و رضایت را به مغز ارسال کند.

سلامت دستگاه گوارش:

مصرف مکرر ویتامین E و چربی‌ های اشباع نشده در زِیتون، میزان ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد. کارایی این ویتامین ها و ارزش غذایی این است که موجب پیشگیری از سرطان روده می شود.

عملکرد مراقبتی روغن زِیتون بر زخم معده و ورم معده نیز تأثیر مفیدی دارد. روغن زِیتون در مقایسه با داروهای تجویزی، ترشحات صفرا و هورمون‌های لوزالمعده را بسیار آسان تر کرده و در نتیجه میزان بروز سنگ کیسه صفرا را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از سرطان:

زِیتون دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی است، از این‌رو روش بالقوه‌ای برای پیشگیری از سرطان است. استرس اکسیداتیو یا التهاب‌ها باعث بروز اکثر سرطان‌ها هستند. در آزمایشات آزمایشگاهی، ثابت شده‌است که زیتون می‌تواند چرخه‌ی زندگی سلول‌های سرطانی را در پستان، روده‌ی بزرگ و معده را مختل کند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

تخم کتان و این همه خواص؟!

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt