از خوردن آلو بخارا غافل نشویید

 در تغذیه سالم, سلامتی

آلو بخارا یکی از خوشمزه ترین و بهترین خشکبار هاست که از خشک کردن آلو قطره طلا یا گوجه سبز رسیده به دست می آید .این میوه خشک شده به علت دارا بودن انواع ویتامین ها و انواع مواد معدنی به عنوان یک میان وعده بسیار مغذی و مناسب می تواند برایتان خواص سودمندی داشته باشد.

با مطالعه این مقاله با خواص ارزشمند این خشکبار به خوبی آشنا شده و به اهمیت گنجاندن آن در برنامه غذایی خود پی خواهید برد.

انواع آلو

آلو در رنگ‌های زرد ( قطره طلا) آلوی سیاه، آلوی قرمز و یا به صورت سبز و آلوچه موجود است. همچنین معمولاً در بازار آلو به‌صورت خشک و تازه یافت می‌شود . از آنجایی که آلو دارای خواص بسیاری است و فصل تازه بودن آن بسیار کوتاه و تنها در تابستان است، از قدیم آن را به‌صورت آلو خشک در می‌آوردند تا در تمام طول سال قابل استفاده باشد.

طبع آلو بخارا

آلو بخارا طبع سرد و‌ تر دارد و معتدل کننده مزاج افراد صفراوی (طبع گرم و خشک) است. آلو بخارا یا آلو برغانی برطرف کننده تب‌های ناشی از گرمی است و برای کسانی که کبد‌های گرمی دارند، بسیار مفید است.

خواص آلو بخارا برای سلامتی

درمان یبوست:

از مهمترین خواص الو بخارا در طب سنتی کمک به درمان یبوست است. آلو خاصیت ملین دارد و به دلیل فیبر بالایی که دارد، به درمان یبوست کمک می‌کند. همچنین آلو سرشار از کربوهیدرات‌هایی موسوم به سوربیتول است که مانع یبوست می‌شود.

تقویت حافظه:

تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر از دیگر خواص آلو بخارا برای سلامتی است. آلو سرشار از انواع آنتی اکسیدان است و می‌تواند با رادیکال‌های آزادی که باعث آسیب به سلول‌های مغزی می‌شوند، مبارزه کند. در حقیقت مصرف روزانه و منظم آلو بخارا، می‌تواند رادیکال‌های آزاد مخرب را از بین ببرد و حافظه را در شرایط سالمی نگه دارد. از این رو مصرف آن به افراد کهنسال توصیه می‌شود.

درمان کم خونی:

آلو بخارا با داشتن آهن فراوان و ویتامین ث در بهبود جریان خون در بدن ،تشکیل گلبول‌ های قرمز خون و درمان بیماری کم خونی بسیار سودمند است .فولیک اسید فراوان موجود در آن در تامین فولات نقش داشته از این رو مصرف آن در بارداری برای سلامت و رشد دستگاه عصبی جنین بسیار مفید است.

کاهش قند و چربی خون:

آلو بخارا سرشار از فیبر گیاهی است و به دلیل داشتن همین فیبر، مصرف آن برای کنترل قند و چربی خون و به تبع حفظ سلامت قلب بسیار مفید است و مصرف آن برای افرادی که مبتلا به چربی و قند خون هستند، توصیه می‌شود.

تقویت کننده قوای دفاعی بدن:

ویتامین ث موجود در این ماده غذایی سبب افزایش مقاومت بدن در برابر ابتلا به بیماری های عفونی ، ساخت بافت‌ های سالم و خلاصه تقویت دستگاه ایمنی می شود. مصرف این میوه از بروز سرماخوردگی و آنفلونزا در فصل زمستان پیشگیری کرده و در سلامت عمومی بدن تاثیر گذار است.

موارد احتیاطی و منع مصرف آلو بخار:

۱_ گرچه مصرف آلو بخارای خشک، به درمان یبوست کمک می‌کند، اما زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ایجاد نفخ و اسهال شود.

۲_ توصیه می‌شود افراد دارای مزاج یا طبع سرد، آلو بخارا را همراه با مقداری کندر مصرف کنند تا عوارض جانبی آن کاسته شود.

۳_ مقدار اگزالات آلو بسیار بالا است، بنابراین مصرف زیاد آن به افرادی که سابقه سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا دارند، توصیه نمی‌شود.

۴_ مقدار پتاسیم آلو بسیار بالاست، بنابراین بیمارانی که مبتلا به پتاسیم خون بالا هستند، بایستی در مصرف آن احتیاط کنند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

خورشت آلو با گوشت

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt