از خواص ماش چه می‌دانید؟!

 در تغذیه سالم, سلامتی

ماش یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی به شمار می رود. این دانه مفید، سرشار از اسیدهای آمینه ضروری، مانند فنیل آلانین، لوسین، ایزولوسین، والین، لیزین، آرژنین و موارد دیگر است. اسیدهای آمینه ضروری آن دسته ای از آمینواسیدها هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست.

طعم ماش کمی شیرین است و به صورت تازه، جوانه‌زده و خشک‌شده فروخته می‌شود. اگرچه شاید ماش یکی از حبوبات محبوب نباشد اما در بیشتر فروشگاه‌های مواد غذایی عرضه می‌شود.

با توجه به ارزش غذایی ماش می توان حدس زد که این ماده غذایی چه تاثیرات مهمی بر روی ارگان ها و تامین سلامتی آنها دارد. در ادامه با این تاثیرات بیشتر آشنا خواهیم شد:

کاهش فشارخون:

کارشناسان تخمین می‌زنند که در بزرگسالان از هر سه نفر یک نفر فشار خون بالا دارد. پرفشاری خون یک تهدید جدی برای سلامتی است چرا که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد و بیماری‌های قلبی علت اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است.

ماش‌ می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. و منبعی غنی از پتاسیم، منیزیم و فیبر است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند هر یک از این مواد مغذی می‌تواند خطر ابتلا به پرفشاری خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ماسک ماش برای پوست صورت:

برای تهیه ماسک ماش برای پوست صورت باید ابتدا به اندازه نصف فنجان ماش خام را آسیاب کرده و پودر کنید و این پودر ماش را با آب ترکیب کرده و خمیری به دست آورید. خمیر تهیه شده را روی پوست صورت خود بمالید اجازه دهید ده دقیقه روی صورت شما بماند تا خشک شود و بعد از این مدت زمان و خشک شدن ماسک، صورت خود را با آب سرد بشویید.

کاهش قند خون:

ماش حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین است که می‌توانند موجب کاهش قند‌ خون شوند. همچنین بر اساس مطالعات و مشاهدات ماش با داشتن آنتی اکسیدان‌های ویتکسین و ایزو ویتکسین می‌تواند موجب بهبود عملکرد انسولین شده و سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد.

تقویت موی سر:

افرادی که سلامت موهایشان برایشان مهم و ضروری می باشد می تواند از این ماده که سرشار از مواد معدنی می باشد برای گردش بهتر خون در پوست سر و افزایش اکسیژن رسانی بهتر در موها استفاده کنند، شما می توانید ماسک ماش را برای موی سر تهیه کنید. کافیست مقداری چای سبز و روغن زیتون را به همراه روغن بادام و ماش له شده مخلوط کرده و آن را روی سر بمالید.

مفید برای معده و دستگاه گوارش:

ماش حاوی مقادیر بالای فیبر است که به بهبود هضم غذا کمک کرده، معده درد را درمان می کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود.

علاوه بر این مقادیر بالای نشاسته موجود در آن باعث تقویت باکتری های سالم روده می شود و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

کمک به کاهش وزن:

فیبر و پروتئین موجود در ماش می توانند در کاهش وزن موثر باشند. این دو ماده از ترشح هورمون هایی نظیر گرلین که باعث احساس گرسنگی می شود جلوگیری می کنند. همچنین این دو ماده باعث افزایش ترشح هورمون های سیری می شوند.

مفید برای جنین و زنان باردار:

ماش حاوی مقادیر بالای فولات است که خطر زایمان زودرس و نقص لوله های عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد. مقادیر بالای پروتئین موجود در آن برای افزایش انرژی زنان باردار مناسب می باشد.

آهن موجود در آن باعث افزایش تولید گلبول های قرمز خون شده و خطر ابتلا به کم خونی در دوران بارداری را کاهش می دهد. فیبر موجود در ماش با بهبود حرکات روده، خطر ابتلا به یبوست در زنان باردار را کاهش می دهد.

کاربرد گیاه ماش

از دانه پخته شده ماش می توان در انواع سالاد ها استفاده کرد و یا آن را به طور آبپز میل کرد، آن را نیز سرخ کرده و میل می کنند، در کشور فیلیپین سوپ معروفی از ماش تهیه می کنند که در آن میگو نیز می ریزند و طرفداران بسیار زیادی دارد.

در کشورهای برمه، چین، سریلانکا، ژاپن، کره، تایلند، هند، ویتنام، اندونزی، پاکستان، بنگلادش و نقاط جنوب شرقی آسیا از دانه ماش در خورشت ها نیز استفاده می کنند و برخی ها از آن در ژله استفاده می کنند.

 


اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt