از خواص لیمو عمانی چه می دانید؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

خواص لیمو عمانی برای سلامتی بدن به یک، دو و یا چند مورد ختم نمی شود. اضافه نمودن این گیاه به غذاها از جمله انواع خورشت های ایرانی تنها به سبب عطر و طعم فوق العاده ای که به غذا می دهد نیست؛ بلکه اسیدی نمودن خورشت با استفاده از این نوع لیمو، کمک شایانی به افزایش جذب آهن غذا می کند.

بهترین نوع لیموعمانی در بندرعباس، میناب، جهرم و شیراز پرورش می یابد. لیموعمانی مورد علاقه جنوبی های خونگرم و کشورهای عرب زبان است و پودر آن در بیشتر خوراک های تند و پرادویه خلیجی استفاده می شود. می دانید چرا؟ چون لیموعمانی از نظر طب سنتی خنک کننده بوده و می تواند گرمی و التهاب این غذاها را خنثی کند و در ضمن مقوی معده، ضد نفخ، صفرابر و اشتها آور خوبی است.

در منابع گفته شده است هر چه لیموعمانی درشت تر و تیره تر باشد از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار است البته لازم است بدانید لیموعمانی تازه خشک شده بیشتر به رنگ خردلی و بسیار ترش است.

روش مصرف

در خاورمیانه لیمو عمانی یکی از ادویه های محبوب است. در ایران این لیمو به صورت درسته به دو خورشت معروف یعنی قرمه سبزی و خورشت قیمه اضافه می شود. همچنین در پودر این لیمو به پولکی که نوعی شیرینی اصفهانی است اضافه می شود. در اصفهان پولکی معمولا به جای قند مصرف می شود.

اما بهترین نوع مصرف لیمو عمانی اضافه کردن آن به دمنوش گل گاو زبان است. برای تهیه این دمنوش کافی است ۱۰ گرم گل گاوزبان را با ۱ تا ۲ گرم لیمو عمانی مانند چای دم کنید.

خواص لیمو عمانی

تقویت دستگاه گوارش و ضدعفونی کردن بدن:

لیمو عمانی برای تقویت دستگاه گوارش بسیار موثر است. اشتها آور بوده و به عنوان یک ضد نفخ قوی عمل می کند. از دیگر فواید لیمو عمانی به ضد عفونی کنندگی آن نیز می توان اشاره کرد, به همین خاطر در هنگام بروز سرما خوردگی مصرف آن توصیه می شود. به دلیل وفور ویتامین ث در آن برای رفع علائم سرما خوردگی, سردرد و سرفه بسیار موثر است.

تقویت استخوان ها:

وجود مقادیر زیادی ویتامین D در لیمو عمانی آن را به روش عالی جهت تقویت استخوان تبدیل کرده است و همچنین سبب کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان می شود و کمک زیادی به تقویت دندان و عضلات می کند.

لیمو عمانی برای کبد چرب:

لیمو عمانی به عنوان یک محرک کبد شناخته می شود که به دفع اسید اوریک و سایر سموم از بدن کمک می کند.در طب سنتی از این میوه برای سم زدایی کبد و بهبود عملکرد کیسه صفرا استفاده می شود.لیمو عمانی از خانواده لیمو ها می باشد و طعم ترشی دارد.ویتامین C موجود در لیمو عمانی تازه، که به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند،می تواند در درمان و پیشگیری از کبد چرب موثر باشد.

خواص لیمو عمانی برای فشار خون:

لیمو عمانی به دلیل مقادیر بالای پتاسیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا کمک کردهو با تقویت عضلات قلب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.این میوه از نظر کلسیم و پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات پیشی گرفته و به عنوان کاهنده ی فشار خون و چربی خون شناخته شده است.خوردن دم کرده ی آن اغلب با چای و گل گاوزبان در کاهش فشار خون موثر است.

اگر می‌خواهید طعم تلخ لیموعمانی به غذا وارد نشود سه راه دارید:

  1. لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کرده و چند دقیقه در آب ولرم بگذارید و سپس آب آن را دور بریزید و از خود لیمو استفاده کنید. اگرچه با این کار مقداری از املاح لیمو را از دست می‌دهید، اما از وارد شدن طعم تلخ به غذایتان جلوگیری کرده‌اید.
  2. لیمو عمانی را ۲ تا ۳ دقیقه در آب ولرم بگذارید و بعد از اینکه کمی نرم شد آن را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. با این کار می‌توانید هسته‌های تلخ آن را جدا کنید.
  3. از پرک لیمو عمانی استفاده کنید. اگر از این روش استفاده کنید فقط طعم خالص لیمو عمانی را در غذای خود حس خواهید کرد و نه طعم هسته یا پوست آن را پرک لیمو عمانی را می‌توانید در خانه نیز درست کنید به این صورت که لیمو عمانی را مثل روش بالا چند دقیقه در آب ولرم بگذارید و بعد هسته و پوست آن را جدا کنید.

نکته: حواستان باشد که اگر چربی خون یا کلسترول دارید به هیچ عنوان لیمو عمانی درسته داخل غذا را نخورید و از آن صرفاً به عنوان طعم‌دهنده و چاشنی استفاده کنید، چراکه درباره لیمو عمانی گفته شده که این ماده چربی‌های غذا را به خود جذب کرده و تبدیل به منبع چربی‌ می‌شود.

عوارض:

لیمو عمانی هنگامی که به صورت درسته به غذا اضافه می شود می تواند مانند اسفنج چربی و اسیدهای چرب مضر موجود در غذا را به خود. جذب کند. به همین دلیل توصیه می شود لیمو عمانی های موجود در قرمه سبزی و خورشت قیمه خورده نشوند. طبع این لیمو سرد و خشک است و مصرف زیاد آن به افراد سرد مزاج توصیه نمی شود. همچنین بر اساس طب سنتی مصرف زیاد این لیمو باعث کاهش میل جنسی می شود.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

لیمو شیرین مهمان پاییز و زمستان

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt