از خواص فلفل دلمه ای غافل نشوید!

 در تغذیه سالم, سلامتی

فلفل دلمه ای از جمله مواد غذایی است که بسیار پرمصرف است و طعمی عالی به انواع غذاها می دهد. دلمه در غذاهای زیادی مثل انواع خورش ها و خوراک ها کاربرد دارد. فلفل دلمه ای یا همان فلفل شیرین در رنگ های مختلف مثل زرد، قرمز، سبز، بنفش و نارنجی موجود هستند.

فلفل دلمه ای از سبزیجاتی است که مصرف آن فواید و خواص بی نظیری برای اعضای بدن به همراه دارد. اما مانند هر ماده غذایی دیگری در کنار فواید زیاد مضراتی نیز دارد. فلفل دلمه سبز و بنفش کمی طعم تلخ دارند، در حالی که قرمز، زرد و نارنجی، طعم شیرین تر و میوه ای دارند.

در ادامه با فواید فلفل دلمه ای و مضرات آن با ما باشید.

خواص دلمه برای مو:

فلفل دلمه ای قرمز برای تحریک رشد مو و افزایش گردش خون در پوست سر کاربرد دارد که در نتیجه ریزش مو را درمان می‌کند. تاثیر فلفل دلمه ای در ریزش مو به دلیل وجود کپسایسین است که از فولیکول مو حفاظت کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد.

ویتامین C موجود در فلفل دلمه ای یکی دیگر از خواص فلفل دلمه ای برای مو است؛ زیرا سبب جذب بهتر آهن در گلبول‌های قرمز شده و در نتیجه اکسیژن بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رساند و همچنین برای تشکیل کلاژن ویتامین C لازم است که یکی دیگر از خواص فلفل دلمه ای برای مو است.

خواص ضدپیری:

برای جلوگیری از آسیب‌های بالقوه به سلول‌ها و بافت‌های پوستی که منجر به شل شدن، خشک شدن و آسیب به پوست، و همین طور ایجاد چین‌وچروک می‌شوند، آنتی‌اکسیدان لازم است. متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند موادغذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان، همچون فلفل دلمه‌ای مصرف کنید. سبزیجات منبع ویتامین C هم هستند و اگر مرتب مصرف شوند، این ترکیب‌ها عوامل مرتبط با پیری زودرس را از بین می‌برند.

ویتامین C به بهترین دوست پوست معروف است، چون وارد منافذ پوست می‌شود و سلول‌های مرده و بافت‌ها را جوان‌سازی می‌کند. این فرایند منجر به پوست جوانی می‌شود که هیچ نقطهٔ تیره و چین‌وچروک زودرسی ندارد.

مفید برای زنان باردار:

فولات یکی از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت جنین است، به همین دلیل به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در دوران بارداری خود، به میزان کافی فولات مصرف کنند. یکی از خواص فلفل دلمه ای برای زنان باردار این است که حاوی میزان زیادی فولات بوده و در نتیجه مصرف فلفل دلمه‌ ای خام در دوران بارداری برای خانم‌ها سبب تضمین سلامتی جنین می‌شود.

خواص ضد التهابی:

التهاب در ابتدا ساده به نظر می‌رسد، اما در صورت تداوم و افزایش آن می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل مواد غذایی ضد التهاب همچون فِلفل دلمه ای اهمیت زیادی در تغذیه دارند.

فلفل دلمه ای نارنجی و قرمز برای پیشگیری از التهاب مفاصل و عضله‌ها مفید بوده و همچنین استفاده از فلفل دلمه ای در هنگام حساسیت فصلی می‌تواند واکنش‌های مرتبط با حساسیت فصلی را به حداقل برساند.

کاهش وزن:

فِلفل دلمه ای بسیار کم چربی و کالری است (حدود ۱ گرم چربی و ۲۹ کالری در هر فنجان) که آنها را به یک گزینه برای میان وعده ایده آل یا یک مکمل عالی برای یک وعده غذایی اصلی تبدیل می کند. این مقدار کم چربی کافی است تا ذخیره مناسبی برای مواد مغذی محلول در چربی فِلفل دلمه ای فراهم کند. فِلفل دلمه ای باعث کاهش وزن میشود.

کاهش کلسترول:

اگرچه فِلفل دلمه ای حاوی کپسایسین کمتری نسبت به فِلفل های دیگر است ، اما مقداری نیز دارند و این خبر خوبی برای کسانی است که کلسترول بالا دارند، زیرا کپسایسین ماده مغذی است که سطح کلسترول بد را در سیستم شما کاهش می دهد.

عوارض فلفل دلمه ای

فِلفل دلمه ای به‌صورت کلی عوارضی ندارد و یک ماده غذایی سالم محسوب می‌شود. با این حال به ندرت پیش می‌آید که برخی از افراد به فِلفل دلمه ای حساسیت داشته باشند. اغلب کسانی که به گرده حساسیت دارند، ممکن است به فِلفل‌ دلمه‌ای نیز حساس باشند، زیرا آلرژن‌های بین این ماده غذایی و گرده‌ها ساختار نسبتا مشابهی دارند.

 

اگر به این بخش علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

دلمه فلفل چگونه درست کنیم؟

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt