از خواص بی نظیر سرکه سیب چه می دانید؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

سرکه سیب نوعی سرکه است که از سیب های رسیده و تازه خرد شده تهیه می شود. سیب ها تخمیر می شوند و از یک فرایند سخت عبور می کنند تا محصول نهایی سرکه تولید شود.

  • در مرحله اول، سیب های خرد شده برای شروع فرایند تخمیر الکلی در معرض مخمر قرار می گیرند و سپس قندها به الکل تبدیل می شوند.

  • در مرحله دوم، باکتری ها به محلول الکل اضافه می شوند که بیشتر الکل را تخمیر می کند و به اسید استیک تبدیل می شود.

همه ما سرکه سیب را به خوبی می شناسیم. با این حال، به تازگی استفاده از این ماده به شدت توصیه شده و بر خواص سرکه سیب از جمله تاثیر بر سلامت پوست و مو تأکید می شود. در این جا قصد داریم با فواید سرکه سیب آشنا شده و دلایل استفاده از آن را دریابیم.

ابتدا لازم است خاطر نشان کنیم که سرکه سیب به هیچ عنوان کشف تازه ای نبوده و از زمان باستان تاکنون همواره برای مصارف درمانی و خوراکی مورد استفاده قرار می گرفته است. با این حال، امروزه شمار بیش تری از افراد به پیروی از سبک زندگی سالم تر تمایل داشته و به مصرف این ماده رو آورده اند.

فواید سرکه سیب:

کاهش وزن:

سرکه‌ سیب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. استیک اسید موجود در سرکه‌ سیب، اشتهای شما را پایین می‌آورد، متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن را بالا می‌برد و میزان حفظ آب بدن را کاهش می‌دهد.

دانشمندان نیز عقیده دارند که سرکه‌ سیب از هضم نشاسته در بدن جلوگیری می‌کند و همین باعث می‌شود که کالری بسیار کمتری وارد جریان خون شود.

سلامت قلب:

مصرف سرکه سیب به چند روش سلامت قلب را حفظ می کند. پلی فنول ها مثل اسید کلروژنیک که در مقادیر زیادی در سرکه سیب وجود دارد می تواند مانع اکسیداسیون LDL شده و از بیماری های قلبی- عروقی پیشگیری کند. تحقیقات روی برخی از حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که سرکه سیب می تواند سطح کلسترول، فشار خون و تری گلیسرید را کاهش دهد.

تقویت انرژی بدن:

سرکه سیب حاوی پتاسیم و آنزیم هایی است که خستگی را رفع می کند. علاوه بر آن آمینو اسید به پیشگیری از تولید اسید لاکتیک در بدن کمک می کند و از خستگی پیشگیری می کند. تمرین ورزشی و گاهی اوقات فشار زیاد باعث تولید اسید لاکتیک می شود که باعث می شود احساس خستگی کنید.

جالب توجه است که آمینو اسید موجود در سرکه سیب به عنوان یک پادزهر عمل می کند. پتاسیم و آنزیم های موجود در سرکه سیب احساس خستگی را رفع می کند. دفعه بعد که احساس خستگی کردید یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان نوشیدنی گیاهی سرد یا یک لیوان آب اضافه کنید و آن را بنوشید.

کمک به درمان واریس:

سرکه‌ سیب برای رگ‌های واریسی بسیار سودمند است زیرا میزان گردش خون را در دیواره‌ی رگ‌ها بالا می‌برد و به خاطر خاصیت ضدالتهابی خود، تورم رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

سرکه‌ سیب را با نارون‌کوهی ترکیب کنید و روی رگ‌های جریان‌دهنده‌ی خون بمالید. در عرض دو هفته شاهد آثار آن خواهید بود.

کمک به درمان سینوزیت:

با سرکشیدن مخلوط آب و سرکه‌ سیب، سینوس‌های خود را پاک کنید و نفس راحت بکشید.

همان‌طور که سرکه‌ سیب از فعالیت باکتری‌های رشددهنده‌ی میکروب‌های عامل گلودرد جلوگیری می‌کند، می‌توانید از رشد باکتری‌های سینوس‌های‌ خود جلوگیری نمایید.

از بین بردن جوش‌ها :

قبل از این‌که شب‌ها به رخت خواب بروید، مقداری سرکه سیب خام به جوش‌های روی صورت‌تان بزنید. این ترفند واقعا موثر است و سرعت التیام‌بخش زیادی دارد. اسید مالیک موجود در این سرکه،‌ خصلت ضدباکتریایی به آن می‌دهد و اسیدهای آمینه‌ای که دارد هم تعادل آب مورد نیاز در پوست را حفظ می‌کند و درنتیجه التهاب را تسکین می‌بخشد.

درمان شوره‌ سر:

روش درمان پوسته‌پوسته‌شدن پوست سر، سرکه‌ سیب است. شستن سر با این سرکه‌ می‌تواند با تغییر PH پوست سر و در نتیجه توقف رشد مخمر یعنی عامل اصلی شوره، آن را از بین ببرد. همچنین با این کار می‌توانید از شر چربی و خارش سر خلاص شوید.

یک یا دو قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب مخلوط کنید و موهای خود را با آن بشویید. برای از بین بردن شوره سر، یک‌چهارم فنجان از سرکه‌ را با یک‌چهارم فنجان آب ترکیب کنید و آن را در یک اسپری بریزید. ترکیب را به موهای خود اسپری کنید و پیش از شستن آن را یک ساعت به همان حالت بگذارید.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

مارمالاد سیب

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt