آیا با خواص عسل آویشن آشنایی دارید؟

 در تغذیه سالم, سلامتی

عسل آویشن یکی از انواع عسل طبیعی تک گیاه است. شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که عسل طبیعی تک گیاه چیست؟ زمانی که پوشش گیاهی یک مزرعه یا دشت از یک گیاه باشد، زنبورعسل بیشتر از شهد آن گیاه می‌مکد و آن را تبدیل به عسل می‌کند. به این نوع عسل‌ها، عسل‌های تک گیاه یا دارویی گفته می‌شود.

فواید عسل های تک گیاه بسیار متفاوت است و با توجه به نوع گیاه با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. عسل‌های تک گیاه، بویی مانند خود گیاه دارند. باید توجه داشت که تمام عسل‌های تک گیاه، گرده بیش از یک گیاه را در خود جای داده‌اند اما با توجه به پوشش گیاهی منطقه یک گیاه در عسل قالب‌تر است. اصولا به عسلی که بیش از ۴۵ در صد آن از گرده‌های یک گل گرفته شده باشد، عسل طبیعی تک گیاه گفته می‌شود.

عسل طبیعی آویشن از گرده‌های گونه‌های متفاوت آویشن مانند آویشن معمولی، آویشن وحشی و آویشن سیاه به دست می‌آید. شهد آویشن مهم‌ترین فاکتور ساخت و تولید عسل طبیعی آویشن است. بسیاری از زنبورداران حرفه‌ای و باتجربه، کندو را در محلی قرار می‌دهند که زنبور‌ها به راحتی به بیشترین و بهترین میزان شهد آویشن دسترسی داشته باشند.

ویژگی­‌های ظاهری

رنگ عسل تولید شده از گیاه آویشن با توجه به ترکیبات گل و گل غالب آن متفاوت است. غالباً به رنگ کهربایی تیره و روشن است که تیره و روشن بودن آن به میزان غالب بودن گل آویشن متفاوت خواهد بود. داشتن رنگ کهربایی تیره‌­تر به منزله استفاده زنبوران از گرده­‌های گونه­‌ی آویشن وحشی به عنوان گل­ غالب می‌­باشد.

منظور از آویشن وحشی این است که زنبوردار، کندو‌های خود را در مناطقی قرار دهد که آویشن به صورت وحشی و خودرو رشد می‌کند و زنبورها به‌طور غریزی از گیاه آویشن وحشی تغذیه و تولید عسل می‌­نمایند.

چند ماه بعد از برداشت محصول، این نوع عسل با سرعت متوسطی شروع به تبلور شدن می‌­کند و تبدیل به بلورهایی با اندازه­‌ی متوسط می­‌شود. سرعت رس بستن یا همان شکرک زدن این عسل متوسط است و درصورتی که گرما ندیده باشد؛ تنها بعد از چند ماه رس می­‌بندد که در این صورت ظاهر و رنگ آن نیز تغییر یافته و کمی روشن‌تر می­‌شود. عسل آویشن وحشی با رنگ تیره کمی تیره تر و عسل معمولی آن به زرد کهربایی کمی روشن‌تر می­‌گردد.

با توجه به زمان گل­‌دهی گیاه آویشن در مناطق مختلف زمان برداشت این محصول نیز متفاوت خواهد بود و معمولاً اوایل تیر تا اواخر مرداد و همچنین اوایل پاییز برداشت می‌شود.

فواید عسل آویشن

عسل آویشن سرشار از ویتامین‌های B،A و E است که برای بدن فواید فراوانی دارد و بسیاری از پزشکان، مخصوصا پزشکان طب سنتی از آن برای درمان بیماران استفاده می‌کنند. برخی از مهم‌ترین فواید این عسل عبارت‌اند از:

درمان سرفه و گلودرد :

یکی از مهمترین خواص عسل آویشن درمان سرفه و گلودرد است.این عسل، به دلیل خاصیت آنتی‌باکتریالی زیادی که دارد در تولید انواع شربت‌های خلط آور مورد استفاده قرار می‌گیرد.البته مصرف طبیعی عسل،به سادگی نیز باعث می‌شود که یک لایه محافظتی که از مواد مغذی موجود در عسل تشکیل شده است، در گلو شکل بگیرد و از سوزش و درد گلو جلوگیری کند.

درمان التهاب معده:

افرادی که از التهابات معده رنج می‌برند می‌توانند با میل کردن یک یا دو قاشق غذاخوری از این عسل، از فواید ضدالتهابی بسیار آن استفاده کنند. میل کردن ناشتای این عسل می‌تواند دیواره معده را نرم کند و از میزان سوزش و التهاب آن به میزان مناسبی بکاهد.

ضد آلرژی:

این یک پارادوکس عجیب و باور نکردنی است که با وجود حساسیت برخی از افراد به گرده عسل، عسل آویشن به علت اینکه حاوی انواع مختلفی از ترکیبات ضد حساسیت مانند کوئرستین است، به عنوان سلاحی علیه آلرژی‌های فصلی به کار می‌رود.

درمان و تقویت معده:

معده یکی از اعضای بسیار مهم بدن است که در معرض بیماری‌های زیادی قرار دارد و به دلیل حساسیت جایگاه آن باید تغذیه سالمی داشته.باشیم. از خواص عسل آویشن برای معده این است که این عسل به دلیل دارا بودن مواد معدنی و آنزیم‌های زیادی که در آن موجود می‌باشد،باعث درمان زخم معده می‌شود و همچنین باعث نرم شدن دیواره درونی معده شده و از درد معده جلوگیری.می‌کند.

تسکین دردهای قاعدگی:

کافئیک اسید موجود در عسل طبیعی آویشن باعث می‌شود تا از میزان دردهای قاعدگی بانوان کاسته شود. استفاده از دم‌نوش زنجبیل، عسل و لیموترش در دوران قاعدگی باعث می‌شود تا بانوان، مخصوصا بانوانی که با دردهای شدید قاعدگی دست و پنجه نرم می‌کنند، روزهای آرام‌تری را.سپری کنند.

کنترل قند خون:

عسل‌های طبیعی و گیاهی مختلف نقش بسیاری در عدم افزایش قند خون و کنترل میزان آن دارند. دانشمندان می‌گویند که گیاه آویشن و فراورده‌های آن می‌تواند نقش مؤثری در کنترل میزان قند خون داشته باشد. عسل آویشن یکی از مواردی است که افراد دیابتی با مشورت با پزشک خود می‌توانند از آن استفاده کنند و از خواص آن سود ببرند.

 

اگر به بخش خواص مواد غذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

از خواص لیمو عمانی چه می دانید؟

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt