آشنایی با میوه گواوا و فواید آن

 در تغذیه سالم, سلامتی

گواوا نام میوه‌ای است که شاید کمتر اسم آن را در ایران شنیده‌ایم، زیرا این میوه بومی آمریکای مرکزی است و در چند سال اخیر بیشتر شناخته شده است. این میوه می‌تواند فواید بسیار زیادی برای سلامتی داشته باشد که در این مقاله به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

این میوه یکی از میوه‌های مناطق گرمسیری است و بیشتر در آمریکای مرکزی می‌روید. گواوا شکلی شبیه به بیضی دارد و دارای پوستی به رنگ سبز روشن یا زرد است. دانه‌های ریز آن مانند انجیر، کاملاً خوراکی هستند و دارای گوشتی قرمزرنگ در میان خود است.

علاوه بر میوه گواوا، از برگ‌های آن به‌عنوان چای گیاهی و از عصاره برگ آن به‌عنوان مکمل استفاده می‌شود؛ زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C، پتاسیم و فیبر است. به همین دلیل، مزایای سلامتی بسیار زیادی برای ما دارد.

میوه آن چیزی همانند به زیتون یا انار کوچک است. چرا که در بالای میوه تاجی از کاسبرگ ها قرار دارد. میوه آن گوشتدار است. دانه های آن مانند دانه های انگور در گوشت قرار دارد. رنگ میوه قرمز یا زرد است. میوه آن شیرین است و آن را خام یا پخته به شکل مربا و ژله می خورند.در مناطق جنوب ایران، به این میوه زیتون محلی هم می گویند.

فواید این میوه برای بدن بسیار متعدد هستند ولی مهم‌ترین فواید میوه گواوا برای سلامتی عبارت‌اند از:

بهبود دیابت و کنترل قند خون

عصاره برگ گواوا باعث بهبود سطح قند خون، کنترل طولانی‌مدت قند خون و مقاومت بدن به انسولین می‌شود. درنتیجه افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که در معرض خطر دیابت قرار دارند مانند افراد چاق، می‌توانند از دمنوش این میوه به‌عنوان یک کنترل‌کننده طبیعی قند خون، به‌صورت منظم و البته در حد تعادل استفاده کنند.

اگر شما در حال حاضر به دیابت مبتلا هستید، قبل از استفاده از این میوه یا دم‌نش آن بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا شرایط هر بیمار با دیگری متفاوت است.

تقویت سلامت قلب

این میوه می‌تواند به روش‌های مختلفی برای قلب مفید باشد. سطوح بالای آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مختلف در برگ و میوه گواوا می‌تواند به محافظت از قلب شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک کند. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های مخربی هستند که با ایجاد شرایطی به نام استرس اکسیداتیو می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی شوند. همچنین سطوح بالای پتاسیم و فیبر محلول در گواوا به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

تسکین دردهای قاعدگی

بسیاری از زنان علائم دیسمنوره را تجربه می‌کنند. دیسمنوره به معنای دردهای شدید و اسپاسمی در روزهای قبل و در حین پریودی است. عصاره برگ گواوا می‌تواند شدت درد و گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش دهد.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی

گواوا یک منبع عالی از فیبرهای رژیمی است که می‌تواند عملکرد سیستم گوارشی را بهتر کند. درواقع، خوردن منظم این میوه مانند سایر میوه‌های دارای فیبر باعث ایجاد حرکات سالم و متعادل مواد غذایی در روده‌ها می‌شود و از یبوست جلوگیری خواهد کرد.

علاوه بر این، عصاره برگ گواوا می‌تواند شدت و طول مدت اسهال را کاهش دهد؛ زیرا این عصاره دارای ترکیبات ضد میکروبی است که می‌تواند میکروب‌های مضر روده شما که باعث اسهال می‌شوند را خنثی کند.

کاهش روند پیری پوست

طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گواوا می‌تواند برای پوست شما معجزه کند؛ زیرا سرشار از مواد تغذیه‌کننده برای پوست مانند انواع ویتامین‌هاست و به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های قوی با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی پیری پوست هستند مبارزه می‌کند. درنتیجه مصرف منظم آن می‌تواند حتی از ایجاد چین‌وچروک‌ها جلوگیری کند یا حداقل سرعت روند پیری را کاهش دهد.

علاوه بر این، مصرف عصاره برگ گواوا به‌صورت موضعی می‌تواند به درمان آکنه کمک کند. البته درصورتی‌که برای اولین بار می‌خواهید از این عصاره به‌صورت موضعی استفاده کنید حتماً قبل از آن، مقدار کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از پوست مانند داخل بازو امتحان کنید و بعد از ۲۴ ساعت اگر هیچ واکنش آلرژیکی مانند قرمزی، خارش و … ایجاد نشد، برای پوستتان استفاده نمایید.

کنترل فشارخون بالا با گواوا

فشارخون بالا از جمله بیماری های رایج در بین مردم است که می تواند عوارض جبران ناپذیری در پی داشته باشد، برای کنترل فشارخون یکی از مهم ترین عناصر بدن پتاسیم است، زیرا پتاسیم باعث کنترل میزان سدیم در بدن می شود و می توان به بهبود کار رگ ها کمک کند، علاوه بر پتاسیم بالایی که در این میوه وجود دارد نقش فیبر نیز اهمیت دارد که می تواند به کنترل فشارخون کمک کند.

عوارض میوه گواوا

گواوا به‌طورکلی ایمن است و عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، اگر شرایط خاصی مانند بارداری، شیردهی، دیابت و … را دارا هستید، قبل از اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی خود با پزشکتان مشورت کنید. همچنین در زمان‌های خاص مانند دوران بارداری قبل از مصرف این میوه حتماً پوست آن را به‌خوبی بشویید و ضدعفونی کنید تا خطر ابتلا به باکتری‌ها یا انگل‌هایی که می‌توانند به شما و جنین شما آسیب برسانند، کاهش یابد.

 

اگر به بخش خواص موادغذایی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

انبه، پادشاه میوه ها

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt