آرامبخش های گیاهی

 در سلامتی, گیاهان دارویی

نویسنده: طیبه فرهانی (پژوهشگر طب سنتی)

آرامبخش های گیاهی

استفاده از آرام بخش های گیاهی یکی از گزینه هاییه که برای کنترل و رفع استرس و اندوه بسیار مفیده و علاوه بر خواص عالی دیگه ای که دارند، نشاط آورند و در رفع غم و اندوه و ایجاد آرامش و تقویت قلب، مغز و حافظه بسیار موثرند. پس با ما همرا باشید.

سنبل الطیب

بر اساس تحقیقات ریشه و ریزوم سنبل الطیب به عنوان تب بر، ضدسرگیجه، در تپش قلب، کاهش فشار خون، تسکین سردردهای میگرنی، و به عنوان آرامبخش و برطرف کننده بی‌خوابی کاربرد داره.

برای تهیه دمنوش سنبل الطیب، ۳۲ گرم سنبل الطیب رو در یک فنجان آب جوش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم کرده و میل کنید. سنبل‌الطیب رو می تونید همراه  با گل گاوزبان و لیمو عمانی نیز دم کنید. این دمنوش یک نوشیدنی عالی نشاط‌ آور و آرام بخشه.

میتونید به صورت شربت استفاده کنید به این صورت که، ۴ واحد (قاشق) عصارهی سنبل الطیب  را در ۱۰۰ واحد (قاشق) عرق سنبل الطیب حل کرده و کمی حرارت بدید. سپس عسل رو اضافه کرده و در یخچال نگهداری کنید. این شربت ضد تشنج و از داروهای مخصوص هیجانات عصبیه.

عرق سنبل الطیب هم آرامبخش، مسکن، ضد هیجان، ضد استرس، ضد تشنج، تقویت کننده قلب و معده و درمان بیماریهای عصبیه، و همراه با عرق گل گاوزبان برای بیماریهای قلب مفیده.

از اسانس سنبل الطیب استفاده کنید، ۱-۲ از قطره اسانس رو روی حبهی قند چکانده و میل کنید. این اسانس برای رفع بی حسی و اغمای ناشی از تب های شدید و همچنین در هیستری و آسم بسیار مفیده.

آرامبخش های گیاهی

احتیاط کنید

فرآورده هایی که در آنها سنبل الطیب به کار رفته باید پس از ۳-۴ هفته ی مصرف مداوم، به مدت چند هفته قطع و در صورت لزوم دوباره مصرف بشه. سنبل الطیب رو نباید همزمان با سایر داروهای خواب آور مصرف کنید. بیمارانی که نسبت به گیاه حساسیت دارند و بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کبدی هم نباید این گیاه را زیاد مصرف کنند.

گل گاوزبان

گل های این گیاه را می تونید برای تهیه مربا استفاده کنید. این مربا برای افرادی که تازه از بیماری بهبود پیدا کرده اند و دوران نقاهت را سپری می کنند و همچنین برای افرادی که حالت ضعف دارند بسیار مفیده. آرامبخش های گیاهی

گل‌هاي تازه اين گياه وقتي در آب خيسانده و با آبليمو و شكر مخلوط بشه، مصرف آن براي روزهاي گرم بسيار نشاط‌ انگيز و خنك‌ كننده ست.

گل گاوزبان معرق، ادرارآور، آرامبخش، افزایش دهنده فشار خون اما چنانچه همراه با سنبل الطیب و لیمو عمانی مصرف بشه کاهش دهنده فشار خون ست. گل گاوزبان شادی آور بوده، حواس پنجگانه رو تقویت می کنه و برای رفع حواس پرتی مفیده.

برگهای تازه گل گاو زبان هم نیرو بخش و نشاط آوره و دارای مقدار زیادی ویتامین C است. می تونید برگها رو داخل سالاد بریزید یا در پایان زمان پخت سوپ ها اضافه کنید.

دمنوش گل گاوزبان و لیمو عمانی:

گل گاوزبان ۳ قاشق غذاخوری، لیمو عمانی ۲ عدد، عسل ۱ قاشق غذاخوری برای هر لیوان، آب جوش ۴ لیوان.

لیمو عمانی ها را سوراخ و یا از وسط نصف کنید، به همراه گل گاوزبان، سنبل الطیب و آب جوش در قوری چینی و روی حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه دم کنید و بعد  با عسل میل کنید. این نوشیدنی برای پایین آوردن فشار خون و نیز رفع ناراحتی پروستات بسیار مفیده.

نوشیدن دم کرده گل گاوزبان با سنبل‌ الطیب و لیمو عمانی یک نوشیدنی نشاط‌ آور و آرام بخشه و استفاده از آن به جاي چاي و قهوه در مجالس عزاداري براي ايجاد آرامش توصيه می شه. دمنوش گل گاو زبان به تنهایی برای افرادی که فشار خون دارند بسیار خطر آفرینه.

آرامبخش های گیاهی

اسطوخودوس 

گیاهی آرامبخش که برای پاکسازی مغز، تقویت مغز و افزایش حافظه عالی و بی نظیره.

برای برطرف كردن غم و اندوه، رفع فراموشی و تقویت حافظه از دم كرده اسطوخودوس استفاده كنید. یک قاشق غذاخوری از این گیاه را با ۲ لیوان آب گرم و نبات دم کرده و میل کنید. این دمنوش بسیار آرام‌ بخش اعصاب، تقویت‌ کننده‌ی سلولهای مغز و ضد میگرن ست.

می تونید یك قطره از اسانس اسطوخودوس رو با یك قاشق روغن بادام و یا روغن زیتون مخلوط كرده و برای ماساژ استفاده كنید.

همچنین می تونید یك قطره ازاسانس گیاه رو روی یك حبه قند ریخته و یا با یك قاشق عسل مخلوط كرده و میل کنید.

یك قاشق چای خوری پودر اسطوخودوس را با یك قاشق چایخوری پودر سنبل الطیب مخلوط كرده و در یك لیوان آبجوش به مدت ۱۰ دقیقه دم كنید. اگراین دمنوش رو یك ساعت قبل از خواب میل كنید، باعث می شه بی خوابی شما برطرف بشه.

اگر ۱۰۰ گرم از گیاه را با ۲ لیتر آب بجوشونید و به آب وان حمام اضافه کنید، یه حمام عالی و آرامبخشی رو تجربه خواهید کرد.

عرق های اسطوخودوس، سنیل الطیب، بهارنارنج و بادرنجبویه رو ترکیب کنید، یک سوم لیوان از این ترکیب و بقیه رو آب و مقدار کمی زعفران بریزید.

آرامبخش های گیاهی

وجود زعفران در این ترکیب باعث اثربخشی بیشتر آن روی قلب می شه.

بهار نارنج در رفع  اضطراب و ایجاد آرامش، تقویت قلب و مغز و معده، و کاهش سردردهای عصبی و میگرنی و افزایش هوش و حافظه بسیار مؤثره. آرامبخش های گیاهی

بادرنجبويه داراى اثرات آرامبخش، ضد اسپاسم، ضد باکتریه و در درمان اختلالات گوارشى و قلبى با منشأ عصبى و اضطراب مورد استفاده قرار مىگيره.

میتونید بادرنجبویه رو همراه غذا و یا به صورت دمنوش هم استفاده کنید به این صورت که ۵ گرم از برگ خشک را در ۱۰۰ سی سي آب به مدت ۲۰ دقيقه دمكرده و با عسل میل کنید.

عرق های بیدمشک و گلاب رو ترکیب کنید و همراه با مقداری زعفران و عسل میل کنید. این ترکیب برای افزایش نیرو، کاهش اندوه، اضطراب و افسردگی بسیار عالی و موثره.

بید مشک مقوی قلب، ضد اضطراب و آرام بخشه. گل محمدی و گلاب هم شادی آور و تقویت کننده قلب، کبد و کلیه ست.

آرامبخش های گیاهی

طیبه فرهانی– دکترای بیولوژی و پژوهشگر طب سنتی

tebbesonnati.farhani_tayyebeh

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • اتاق فرار معمایی

    اسطوخودوس واقعا آرامش بخشه ولی من هر روز میخورم..خوردن هرروز این دمنوش ضرر نداره؟

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt