چگونه با درد جدایی پس از اتمام رابطه کنار بیایم؟

 در خودپروری, روانشناسی

👈 ما معمولا به دو روش اشتباه سعی می کنیم با سختی‌های بعد از اتمام رابطه کنار بیایم.

یکی از راه “ایده‌ال سازی” معشوق از دست رفته در ذهنمان و یکی از راه “دیو سازی” او.

– وقتی ما از معشوق سابق “دیو سازی” میکنیم و تمام بدی‌ها و نقص‌های اون رو مدام مرور میکنیم و به اون در ذهنمون نسبت‌های منفی میدیم، این بهمون کمک میکنه که تسکین موقتی بر درد از دست دادنش پیدا کنیم و همینطور تمرکزمون رو از تقصیرات و نقش خودمون دور کنیم.

– وقتی معشوق سابق رو “ایده‌آل سازی” میکنیم، تمام خوبی‌های اون رو مدام مرور میکنیم و اون رو شخصیت کاملی در ذهنمون تصویر میکنیم که هیچ موقع نبوده و خودمون رو بدون اون کم ارزش میبینیم. این خیلی دردناکه چون هروقت اون شخص رو در نور طلایی میبینیم، خودمون رو در تاریکی و حقیر میبینیم. ایده‌آل‌سازی هم مثل دیو سازی تمرکزمون رو از روی اندوه و پذیرش واقعیت ماجرا دور میکنه و تمرکز ذهن رو از دنیایی که در اون ایام به نظر میرسه چیزی جز درد و بدبختی در آینده نداره، دور میکنه.

➖ اما در حقیقت هر دوی این روش‌ها، فقط درد و دوران اندوه رو طولانی‌تر میکنن. باید در شرایط بعد از جدایی از این مساله آگاه باشیم و هر موقع داشتیم به دام یکی از این دو دیدگاه میفتادیم، توجهمون رو برگردونیم به احساس خودمون از جدایی.

 

به خودمون یادآوری کنیم که “ایده‌ال‌سازی” و “دیو سازی” فقط روش‌های انحراف

تمرکز هستن و ذهن ما رو در حالت پشیمونی نگه میدارند.

➖ هر وقت احساس کردیم که به سمت اون دو روش کشیده شدیم، برگردیم و رابطه رو کالبد شکافی کنیم و با دید منطقی، حقایق رابطه و نقش خودمون و طرف سابقمون رو بررسی کنیم و اونها رو بنویسیم، با این هدف که رابطه رو به شکلی سازنده و واقع‌بینانه ببینیم. خوبی، بدی و زشتی ِ نقش خودمون و معشوق سابقمون و داستان اونچه که “واقعا” اتفاق افتاد رو بنویسیم تا بتونیم به شکلی سالم در موردش سوگواری کنیم و بعدا ازش عبور کنیم.
بدون یک نگاه سرد و سخت به واقعیت اون رابطه و تجربیات و احساسات مرتبط با اون، در افکار غیرسازنده راجع به پارتنر سابق گیر خواهیم کرد.

فقط با آزمودن و بررسی واقعیت‌ها میتونیم از اون افکار وسواس‌گونه آزاد بشیم.

داستان رابطه‌ات رو بنویس. بذار احساسش کنی. این بهت کمک میکنه که رهاش کنی.

دبی فورد میگه زبان عمومی طلاق اینه:

«من شبیه همسرم نیستم» ما خیلی با هم متفاوتیم، خیلی با هم فرق می کنیم اون یه دیونه ست من یه آدم خیلی با فرهنگ و …

من جزئی از دسته خوب ها هستم اون جزئی از دسته بد ها …

همین ندیدن سایه ها باعث میشه نفس رابطه ما گرفته بشه، یعنی چی؟

یعنی میتونه کاری کنه یه زندگی عاشقانه بعد از چندسال برسه به طلاق، یک رابطه فوق العاده برسه به یک جدایی به جای اینکه برسه به ازدواج و ارتباط عاطفی بین دو نفر کلا قطع میشه پس این خیلی مهمه که ما قبل از ورود به یک رابطه به مسائل درونی خودمون هشیار بشیم.

 

نیلوفر ابراهیمی ، روانشناس
Dr_niloofar_ebrahimi@

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt