تهدید شدن زندگی زناشویی

 در خودپروری, روانشناسی

چگونه امکان دارد میان اشخاصی که به‌هم علاقه‌مند هستند و یکدیگر را دوست دارند مجادله درگیرد و صحبت‌های تلخ ردوبدل شود؟

در دوران عشق و عاشقی، گرایش طبیعی و عشق میان دو دلداده، بسیاری از گرفتاری‌ها را حل می‌کند زن و شوهر، یک روح در دو بدن هستند.

اشعه عشق با ذوب تفاوت‌های اخلاقی و خواسته‌ها و هدف‌های متفاوت، به ایجاد احساس همدلی، همدردی و مهر و نوع‌دوستی کمک می‌کند.

برای جلوگیری از ایجاد اختلاف و مجادله بهتر است زمینه‌های اختلاف را بشناسید تا بتوانید از آن‌ها پیشگیری کنید (پیشگیری بهتر از درمان است) .

زمینه‌های اختلاف که پیوند زناشویی را تهدید می‌کند بسیار متعددند به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم :

 

✓ صرف وقت کردن با هم:

اغلب مشکل اصلی، مدت با هم بودن نیست، بلکه مسئله اینجاست که این فرصتِ با هم بودند چگونه می‌گذرد اختلافات اصولی احتمالاً برای زندگی مشترک مضر هستند، اما از آن بدتر کم‌توجهی زن و شوهر به راضی کردن یکدیگر هنگامِ با هم بودن است نظیر :هنگامِ صرف غذا، هنگام حضور در مهمانی‌ها، هنگام اوقات فراغت ، خواب ،رابطه ،معاشقه و …

✓ تقسیم کار:

در بهترین شرایط، تقسیم کارها وسیله مناسبی برای تسهیل انجام کارهاست. اما زوج‌هایی که هدفشان را گم می‌کنند در ارزیابی سهم یکدیگر با دشواری روبه‌رو می‌شوند (رعایت انصاف نکته مهم و کاربردی در این زمینه است) .

✓ نگهداری از بچه‌ها:

بخش عمده‌ای از طرز تلقیِ مربوط به تربیتِ کودک و نگهداری از او، به تجربه ی سال‌های کودکیِ زن و شوهر بازمی‌گردد. بعضی پدر و مادرشان را الگو قرار می‌دهند و به همان گونه رفتار می‌کنند و برخی مخالف رفتارهای والدین‌شان بوده‌اند و بنابراین اکنون بر خلاف روش پدر و مادرشان عمل می‌کنند . بهترین راه این است که اگر چنین نقطه ضعف هایی دارید شناسایی کنید و تربیت فرزند را به شیوه صحیح و متناسب با زمان و نیاز جامعه ی کنونی انجام دهید.

✓ مسائل مالی:

بسیاری از زوج‌ها بر سر چگونگی پرداخت مخارج با هم اختلاف‌نظر دارند بسیاری از آن‌ها پس‌از رسیدگی چندین و چند ساعته به فهرست مخارج، یکدیگر را به بی‌توجهی در خرج کردن درآمدها متهم می‌کنند و آتش خشم یکدیگر را برمی‌فروزند. مشکل زمانی بروز می‌کند که زن یا شوهر و معمولاً کسی که بیشترین بخش درآمد را دارد، در صدد کنترل مخارج، طبقه‌بندی اولویت‌ها و سهمیه‌بندی هایی میکند و طرف مقابل به‌عنوان تلافی در برابر اعمال کنترل، پول بیشتری خرج می‌کند.گرفتاری دیگر زمانی بروز می‌کند که زن و شوهر هر دو از دِرایَت لازم در اداره امور مالی بی‌بهره باشند .زن و شوهر باید در کار بودجه‌بندی و خرج درآمد از سیاستی مشترک استفاده کنند تا از بروز لجبازی و اقدامات تلافی‌جویانه اجتناب شود .

 

✓ مسئله اقوام همسر:

یکی از رایج‌ترین مسائل وابستگی‌های عاطفی زن و شوهر به خانواده‌های خود می‌باشد که می‌تواند بر روابط زناشویی اثر بدی بگذارد. در بسیاری از موارد توجه زیاد یکی از افراد به پدر و مادر اسبابِ ناراحت کردنِ دیگری را فراهم می‌کند .از طرفی اقوام هم گاهی مسائلی برای فرزندِ ازدواج‌کرده ی خود ایجاد می‌کنند( به‌طور مثال در فرزندانشان احساس گناه یا ترس ایجاد می‌کنند) و این‌مورد باعث می‌شود زندگی زناشوییِ فرد تحت‌الشعاع قرار گیرد .

نباید زوجین اجازه دهند که این قبیل مسائل جزئی با ایجاد اصطکاک روابط زن و شوهر را خراب کند.

(که در این باره میتوان به والدین زهرآگین و عدم استقلال فرد هم اشاره کرد که در آینده در رابطه با آن دسته هم مطالب مفیدی منتشر خواهم کرد)

✓پرسش‌نامه «مسائل زندگی مشترک»

این پرسش‌نامه حاوی نکاتی است که به شما کمک می‌کند تا:
✓ مشکلات خاص زندگی زناشویی خود را پیدا کنید و به‌جای کلی‌گویی‌های مبهم نظیر

«نمی‌توانیم با هم بسازیم» ،

«هیچ‌وقت با هم تصمیم نمی‌گیریم» و یا «اختلافات ما حل ناشدنی است»

راه‌حل‌های عملی پیدا کنید

✓ همچنین با شناخت زمینه‌های اختلاف می‌توانید از بروز آن‌ها پیشگیری کنید .

🌹همچنین میتوانید با مطالعه ی کتاب «عشق هرگز کافی نیست» زمینه های ایجاد اختلاف را شناسایی کنید و طرز صحیح برخورد با آن ها را بیاموزید ….

فایل کتاب نیز در کانال موجود است.

عشق زیباست و تک تک شما لایق عشق ، دوست داشتن و دوست داشته شدن هستید

گردآوری:

نیلوفر ابراهیمی مشاوره پیش از ازدواج، با من در صفحات مجازی همراه باشید:

اینستا:

niloofar_ebrahimi.ir@

وبسایت:

www.niloofar-ebrahimi.ir

تلگرام:

Telegram (http://telegram.me/ravan_teach)

مشاوره و روانشناسی📚عضو انجمن روانشناسان ایران📚دانشجو ارشد روانشناسی

🔴Training and promoting mental health🔴
هدف: آموزش و ارتقا سلامت روان
https://www.instagram.com/niloofar_ebrahimi.ir
کانال کنکور 😉💪
konkor_top@
ارتباط با ما
ravan_teacher@

 


اگر به بخش روانشناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید. 

روی لینک زیر کلیک کنید. 

 

Maahkhatoon97

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt