تقسیم دنیا به خوب و بد

 در خودپروری, روانشناسی

وقتی دنیا را به دو دسته تقسیم می‌کنیم

تا زمانی که در ذهنمان دنیا و آدم‌ها

به دسته‌ی خوب‌ها و بدها تقسیم می شوند

نمی توانیم رابطه‌هایی بالغانه و پایدار را تجربه کنیم.

وقتی ما در ذهنمان دسته‌ی خوب‌ها و بدها داریم یعنی در بیشتر مواقع، دو حالتِ رفتاری اغراق شده را انجام می دهیم؛ یا در حال دوست داشتن، عشق ورزی و محبت کردن افراطی هستیم و یا در حال تخریب، بدگویی، قهر و جدا شدن.

و قطعا هر رفتارِ افراطی روزی رابطه‌های ما را خراب می کند،

هر رفتار افراطی، یعنی حتی محبت افراطی برای رابطه خطرناک است؛

همان طور که خشم‌های افراطی جدا کردن آدم‌ها به خوب و بد، هیچ گاه به ما اجازه نمی دهد که بالغانه برخورد کنیم و تصمیم‌های درستی بگیریم این جدا کردن همیشه ما را تحت فشار قرار می دهد که همین اکنون تصمیم بگیریم که آیا فرد مقابلم آدم خوبی است که محبت کنیم و یا آدم بدی است که باید تنبیهش کنیم.

 

 

به همین علت تصمیم‌هایی عجولانه مملو از عشق یا مملو از خشم و تنفر می گیریم.

این نوع تصمیم ها آرام آرام آدم های اطرافمان را خسته می کند و احتمال اینکه

در سال های آینده هیچ رابطه‌ی صمیمانه ای برای خودمان باقی نگذاریم زیاد است.

ما همه به رابطه‌های صمیمانه احتیاج داریم و رابطه‌ها را آدم‌ها تشکیل می دهند و اگر بزرگسال هستیم بهتر است با این حقیقت کنار بیاییم که آدم‌ها مجموعه‌ای از رفتارهای دوست داشتنی و دوست نداشتنی هستند. تقسیم‌بندی آدم‌ها به شدت به ما آسیب می زند.

چون هر رفتاری که ما را از حقیقت دور کند به ما آسیب می زند و قسمت تلخ ماجرا آنجا است که نمی فهمیم و نمی توانیم بسنجیم که چقدر رفتار خودمان کودکانه است و ابراز خستگی هم می کنیم که چقدر آدم‌ها بد شده‌اند و چقدر محبت ما را بی پاسخ می گذارند و چقدر آدم‌ها تغییر کرده اند.

رابطه‌های صمیمانه هم مشمول قانون بقا هستند؛ یعنی هر چقدر قدر انعطاف پذیری ما در رابطه‌ها (نه منفعل بودن و درماندگی و برده شدن) بیشتر باشد و تحمل‌مان نسبت به تعارض‌های رفتاری در آدم‌ها بیشمار باشد احتمال اینکه در رابطه‌های پایدارتر و بهتری قرار بگیریم بیشتر است و برای منعطف شدن احتیاج داریم که گاهی تحمل کنیم، کمتر حرف بزنیم و کمتر واکنش افراطی نشان دهیم.

صبورتر باشید نسبت به ویژگی‌هایی در آدم‌ها دوست ندارید،

لازم نیست همیشه واکنشی نشان دهید.

گاهی واکنشی نشان ندهید تا این تقسیم بندی آدم‌های خوب و بد در ذهنتان کمتر شود، آنگاه آرامش بیشتری حس خواهید کرد هم در رابطه هایی که دارید و هم در درونتان.

 

اگر به بخش روانشناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.
روی لینک زیر کلیک کنید.

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt