‍ چگونه با کودکان بدقلق و ناآرام رفتار کنیم؟

 در تربیتی, روانشناسی

 

ارتباطی بهتر با کودکان

صحبت کردن یکی از راه‌های برقراری ارتباط با کودکان است. گوش دادن و صحبت کردن دو نیمه فرآیند برقراری ارتباط است.

در ادامه به شما یاد خواهیم داد چگونه به طور مؤثر به حرف فرزندتان گوش دهید و در مقابل، چگونه احساسات‌تان را محترمانه بیان کنید:

استفاده از جملات مثبت

اگر به فرزندتان بگویید که چه‌کار باید انجام دهد، پاسخ بهتری به خواسته‌تان خواهد داد تا از او بخواهید که چه کاری را انجام ندهد. مثلاً گفتن «هومن جان، بگو چرا عصبانی هستی و جیغ می‌کشی؟» بهتر از گفتن «این‌قدر جیغ نزن هومن!» است.

 

فرصت پاسخ دادن به کودک

برای کودکان با توجه به جوان بودن مغز آن‌ها چند ثانیه طول می‌کشد تا آن‌چه را که شما گفته‌اید بفهمند و نسبت به آن واکنش نشان دهند.

بنابراین ضمن این‌که از جملات مثبت استفاده می‌کنید، فرصت کافی به کودکتان بدهید تا پیام‌هایی را که دریافت می‌کند در مغزش پردازش کرده و در خصوص واکنش مناسب تصمیم‌گیری کند.

 

کوتاه و ساده کردن پیام‌ها

کودک شما تنها می‌تواند سه موضوع مختلف در هر جمله را بخاطر بیاورد. به عنوان مثال جمله‌ «هومن جان، لطفاً اسباب‌بازیت را بردار بیار و بعد بیا این‌جا ببینم چی شده؟» پاسخ مناسبی به دنبال خواهد داشت؛ درحالی‌که جمله‌ «هومن، این‌قدر جیغ نزن، بازیتو بکن، دوباره چی شده؟

چرا حرف نمی‌زنی» طولانی است و پاسخ مناسب را در پی نخواهد داشت.

 

صراحت در ارایه پیام

داشتن حق انتخاب خوب است. این موضوع باعث مستقل بار آمدن فرزندتان می‌شود. به عنوان مثال «هومن دوست داری با هم نقاشی بکشیم یا بازی کنیم؟»

یک جمله خوب توأم با حق انتخاب است. اما چنان‌چه از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اید، بهتر است چنین سؤالی نپرسید. با پرسیدن جمله‌ «می‌خواهی الان بریم حمام؟»

مجوز دادن پاسخ «نه» را به کودکتان می‌دهید.

محترم شمردن صفات ویژه رشد فرزندان، خود می‌تواند به آن‌ها کمک کند. این وظیفه والدین است که بیندیشند، قدر بشناسند و فرصت‌هایی را برای رشد فرزندشان به وجود آورند، نه این‌که او را مجبور کنند طوری باشد که آرزویش را دارند یا او را هل دهند. این بدان معنی است که شما زمان و مکان کافی در اختیار کودکان قرار دهید تا وقتی آماده بودند بتوانند رشد خود در زمینه‌های مختلف را شروع و به سرانجام برسانند. شما فقط موظف هستید شرایط را مهیا سازید.

شما مسیر را هموار کنید، کودکان خودشان می‌دانند چگونه مسیر را به درستی طی کنند.

منیع: روانشناسی کودک

ChildPsychologist@

 


اگر از خواندن این مقاله لذت بردید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt