اهمیت ارزش های محوری چیست؟

 در خودپروری, روانشناسی

اهمیت ارزش های محوری چیست؟

یکی از چالش های زندگی مدرن پی بردن به کارها به واقع مهم و تمایز قائل شدن بین این کارها و وظایفی است که ابتدا مهم به نظر می‌رسند، ولی اگر خوب فکر کنید، چندان هم مهم نیستند.

اگر شما هم مثل بیشتر افراد هستید، شاید به حداقل رساندن، مرتب کردن یا گذشتن از سیل اطلاعاتی که مرتب با آن مواجه می‌شوید برای تان دشوار باشد

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری اطلاعات، داده‌ها و دارایی‌های مادی در دسترس‌مان قرار دارند، ولی همراه با این سبک زندگی جدید، دستور عملی برای مدیریت همه‌ی این‌ها به ما داده نشده است.

بسیاری از ما به قدری مستأصل می شویم که نمی‌توانیم از بالا به مسائل نگاه کنیم و تأثیر این بار سنگین اطلاعاتی را بسنجیم، این را هم نمی‌دانیم که چطور اولویت‌بندی شان کنیم!

به اتفاقاتی که زندگی پیش روی‌مان قرار می دهد واکنش نشان می دهیم، به جای آن که با دقت بررسی کنیم و ببینیم چه چیزی برای‌مان بهترین است.

نسل های قبل از ما هم بی شک به اندازه ی ما مشغله داشته اند. آنها از موهبت این همه فناوری برخوردار نبوده اند که به صرفه جویی در وقت کمک می کند و زندگی را آسان تر و پربازده تر.

ولی نسبت به نسل ما یک مزیت بزرگ داشته اند:

با سیلی از اطلاعات و گزینه ها که ما هر لحظه و هر روز با آنها روبرو می شویم، مواجه نبوده اند.

به روشنی می دانستند چطور برای وقت شان اولویت‌بندی کنند و گزینه هایشان کمتر بود و در نتیجه کمتر سردرگم می شدند.

«بزرگترین نسل»، یعنی کسانی که در دوران رکود بزرگ زندگی می کردند، ارزش‌ها و اولویت های استوار و روشنی داشتند. همچنین اهداف محکمی داشتند که طی سال‌های سخت جنگ جهانی دوم و سال های پس از آن شکل گرفته بود.

اصول اخلاقی پایدار، همراه با تمرکز روی خانواده، ایمان و میهن پرستی خصوصیات بارز این نسل از آمریکایی ها بود.

آن ها می دانستند که هستند و چه جایگاهی دارند و در نتیجه می دانستند وقت و انرژی‌شان را روی چه اموری متمرکز کنند.

خوشبختانه، گذر از میان «شلوغی‌های» جامعه‌ی مدرن راه حل ساده‌ای دارد که به شما کمک می کند هنگام احساس استیصال در برابر تمام گزینه‌های موجود، درست تصمیم بگیرید. ارزش‌های محوری‌تان را تعریف کنید.

چرا ارزش‌های محوری؟

یکی از ساده ترین راه‌ها برای حذف به هم ریختگی ذهنی و برخورداری از سعادت در زندگی این است که ارزش ها و اصول تعیین کننده‌ی زندگی خودتان را مشخص کنید. اکنون بیشتر از همیشه، به این اصول نیاز داریم تا مشخص کنیم چطور می‌خواهیم وقت، انرژی و پول‌مان را صرف کنیم.

چرا این موضوع مهم است؟

چون ارزش‌های محوری معیاری برای محک زدن تصمیماتی است که در زندگی می‌گیرید و تمرکزتان را روی شخصیت و زندگی دلخواه‌تان حفظ می کند.

اگر به ارزش هایتان پای‌بند باشید برای رسیدن به خوشبختی، آرامش درون و تفکر خلاق بهترین محیط را به وجود می آورید.

ارزش های محوری بنیان زندگی هستند و با گذشت زمان، مشکلات زندگی و تغییرات بزرگ ثابت می مانند. پذیرش ارزش‌های محوری مثل این است که درختی باشید با ریشه‌های عمیق و محکم. طوفان‌های زندگی نمی‌توانند تکانتان دهند. وقتی ارزش هایتان روشن است، سردرگمی، افکار مزاحم، نگرانی و اضطراب‌تان هم کمتر می شود.

به عنوان مثال: یکی از ارزش‌های محوری بری در زندگی حرفه ای اش آزادی و انعطاف پذیری است.

پس از آنکه این ارزش را برای خود تعیین کرد، دیگر نمی‌خواست کار ثابتی با ساعت اداری داشته باشد، چون می دانست در این شرایط خوشبخت نخواهد بود. حتی وقتی فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برایش فراهم شد، به راحتی گفت: «نه، متشکرم». چون ارزش هایش برایش مشخص بود.

استیو پاولینا، نویسنده و وبلاگ نویس در زمینه‌ی توسعه‌ی فردی، اهمیت ارزش‌های محوری را این گونه توصیف می کند:

ارزش ها، مثل قطب نما، هر روز ما را به مسیرمان هدایت می کنند.

پس با گذشت هر روز در جهتی به پیش می‌رویم که به تعریف مان از «بهترین» زندگی ممکن نزدیک و نزدیک‌تر شویم. «بهترین» یعنی ایده آل خودتان، با نزدیک تر شدن به این ایده آل، همه چیز «بهتر» می شود حتی اگر هرگز به «بهترین» دست پیدا نکنید. منطقی هم هست، چون بسیاری از دستاوردهای زندگی روی یک طیف قرار دارند.

زندگی خارج از ارزش‌ها یا فراتر رفتن از ارزش‌های فعلی، شما را از مسیرتان خارج می کند و باعث ایجاد اضطراب و افسردگی می شود.

اگر ارزش‌هایتان را مشخص نکرده باشید، زندگی تان نامتعادل یا بی هدف به نظر می رسد و شاید خودتان هم ندانید دلیل این احساس چیست.

در این بخش، برای تعیین ارزش‌های محوری و گرفتن تصمیمات هوشمندانه درباره‌ی وظایف زندگی چهار راهبرد ارائه می دهیم، تا وظایفی که هر روز انجام می دهید در راستای کارهای مهم باشد.

  1. ارزش های محوری‌ تان را شناسایی کنید
  2. الویت‌های زندگی تان را مشخص کنید 
  3. تمرکز روی هدف گذاری آگاهانه (برای هر فصل اهداف S.M.A.R.T  ایجاد کنید.)
  4. مرتبط کردن اهداف با علایق

______________

منبع 👇🏻

کتاب: هرس ذهن 

نویسنده: استیوی اسکات – بری داونپورت

مترجم: صدف حکیمی زاده

______________________

maahkhatoon97

اگر به بخش روانشناسی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

شفقت چیست؟

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt