فنگشویی کلمات

 در ادبی, دوره های آموزشی

نوشتن برای  نوشتن

نویسنده: الهام زنجانیان ( کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی)

بلز پاسکال دانشمند و فیلسوف بزرگ فرانسوی قرن هفدهم:

«این نامه را ازآن روی چنین طولانی نوشته‌ام که وقت کافی برای نوشتن نامه کوتاه تر نداشتم.»

 

از خاتون‌جان بپرس

فنگشویی[۱] کلمات

از خاتون‌جان پرسیده بودید، چگونه نوشته ای مرتب بنویسم؟

 چگونه مینیمال[۲] بنویسم؟

همه اتاق پراز لباس شده‌است، لباس‌های زمستانی و تابستانی، لباس‌هایی که سال‌هاست نپوشیده‌ام؛ حتی لباس‌های نویی که هرگزنپوشیده‌ام؛ و می‌دانم، قرارهم نیست روزی بپوشمشان. لباس‌های خانه و بیرون، کار و میهمانی، زیر و رو، جوراب‌های لنگه به لنگه، همه وهمه درهم و برهم؛ و من میان آن همه لباس گیج و مبهوت نشسته‌ام.

مشغول تا کردن و دسته کردن و هرکدام را که برمی‌دارم از خودم می‌پرسم:

«می‌خواهی یا نمی‌خواهی؟ می‌پوشی یا نمی‌پوشی؟»

آن‌هایی که دم‌دستی و لباس‌های همیشگی‌ام هستند خیلی زود در یک گوشه کمدم، در لیست خوب‌ها دست به سینه می‌نشینند. من می‌مانم ولیست بدها، مرددم که چه کارشان کنم؛ ببخشمشان و بازهم به فکر رژیم سفت و سخت باشم و همچنان امیدوار، که شاید روزی به تن خواهم‌کرد؛ بدهم به کسی که اندازه‌اش است؛ یا بگذارم کنار بازیافتی‌ها؛ در چمدان پنهانشان کنم؛ و یا به دیوارمهربانی بیاویزمشان؟

عجیب است؛ هروقت کمد لباس‌هایم را می‌خواهم مرتب کنم حالم بد می‌شود، یک سردرد و گردن‌درد مرموزی به سراغم می‌آید؛  گرسنه می‌شوم؛ دل درد می‌گیرم؛ از این فکر که قرار نیست این لباس‌ها، لباس‌هایی که برایشان پول داده‌ا‌م، زجر اتاق پرو را تحمل کرده‌ام، یا هدیه‌هایی هستند که دوستشان دارم؛ دوباره به قفسه‌های کمد برگردند؛ دلم می‌شکند، پیشانی‌ام داغ می‌شود، انگار تب می‌کنم!

ما نسل ” هر چیز، که به خوارآید؛ یک روز به کار آید” هستیم؛

نسل فکرفردا و روزمبادا ! نه مثل این جدیدی‌ها دنبال فنگشویی و سبک زندگی مینیمال!

 

نوشته‌هایم را که بازنویسی می‌کنم، همان حس به سراغم می‌آید؛ انگارکه دوباره جلوی کمد لباس‌هایم نشسته باشم، لغت‌ها وجمله‌ها به جانم بند می‌شوند.

به خودم می‌گویم: “باشد یا نباشد؟ حذف کنم یا نکنم؟ نوشته‌ام طولانی می‌شود یا نمی‌شود؟ خواننده خسته می‌شود یا نمی‌شود؟ کلی است یا به جزئی؟ ساده است یا پیچیده؟ مهم است یا کم اهمیت؟ …

” دلم نمی‌آ‌‌ید؛ با این زحمت نوشته‌ام، حالا پاک کنم؟ بزنم روی کلید دیلیت؟!

یک پوشه(فولدر) درست می‌کنم با عنوان “روزمبادا” و واژه‌ها و لغت‌هایی که باید حذف شوند؛ زیادی، تکراری، و یا بی‌جا هستند؛ همان‌ها که به جانم بندند؛ کپی_پیست می‌کنم یک گوشه، شاید روزی به دردم بخورند.

    کاش لباس‌ها هم حجمشان کم بود و می‌شد در یک پوشه(فولدر) جایشان داد!

تمرین:

_نوشته بالا را بخوانید، چه واژه ها یا عباراتی را می توان حذف کرد؟

_ متنی کوتاه، با حداقل کلمات و عبارات، برای این مضمون به قلم خود بنویسد:

 

۶مردادماه۱۴۰۰

کلید واژه ها نوشتن درباره نوشتن ۳

مینیمال، مینیمالیسم، مینیمالیست، ساده نویسی، سادگی، سبک‌های نویسندگی، کوتاه نویسی، سبکشناسی، بازنویسی، پاکنویس، ویرایش، فارسی، ادبیات فارسی، قواعد نگارش، نگارش، چگونه ساده بنویسم، چگونه مینیمال بنویسم، نوشتن، لذت نوشتن، تفکر و نوشتن، سبک زندگی، سبک زندگی مینیمال، زیبایی در نوشتن، فلسفه زندگی، معنای زندگی، خانه تکانی، فنگشویی، جمع و جور، خانه تکانی، مرتب کردن کمد، ضرب المثل، هر چیزکه به خوارآید یک روز به کارآید، چگونه نوشته‌هایم را پاک‌نویس کنم؟، چگونه واژه ها را انتخاب کنم؟ چگونه از زیاده گویی پرهیز کنم؟

 

 

تصویر سازی: آسیه وصولی پور( نقاش)

_________________________________________________

پاورقی

[۱] فنگ شویی که به زبان چینی، به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است. برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا، مهم‌ترین چیزی که باید رعایت کرد، پرهیز از بی نظمی و هرگونه انباشتگی است

 

[۲] مفهوم مینی‌مالیسم از هنرهای نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری و موسیقی برگرفته شده است. در این رویکرد، مینی‌مالیسم به جریانی گفته می‌شد که از دهه ۱۹۶۰ ابتدا در آمریکا، سپس در اروپا شکل گرفت و از سادگی و روشنی بیان و روش‌های ساده برای خلق آثار هنری بهره می‌گرفت. مینی‌مالیسم را به فارسی حداقل‌گرایی، ساده‌گرایی، کمینه‌گرایی، هنر کمینه یا هنر موجز ترجمه کرده‌اند

https://minimalism.blog.ir/page/%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%84-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%9F

 

 


اگر به بخش دوره‌های آموزشی علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt