وجدان، نعمتی که از آن بهرمند شدیم

 در داستان پندآموز, داستانک

 

از آن جا که شخصیت انسان‌ها، از بدو تولد و دوران کودکی شکل می گیرد، گروه تحقیق دانشگاه کالیفرنیا، در منطقه‌ی ریور ساید، پژوهش‌های خود را در سال ۱۹۲۰ روی عده‌ای کودک شروع کردند. نتایج این تحقیقات حیرت انگیز بود.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند کودکانی که از همان آغاز کودکی از وجدان خود استفاده می کردند و بچه‌هایی وظیفه شناس بودند، در دوران زندگی خود با مشکلات و بیماری‌های کمتری روبه رو می شدند.

وجدان و وظیفه شناسی در این پژوهش‌ها براساس ویژگی‌های اخلاقی زیر تعریف شده بود:

نظم شخصی، توانایی توکل کردن، بیم و هراس، ارزش قائل شدن و آرزوی رسیدن به اهداف.

حتى اثبات شده است که داشتن این ویژگی ها در زندگی، بیشتر از خوش بینی کمکتان می کند و سبب می شود سراسر عمرتان سالم و سرزنده زندگی کنید.

شاید خوش بینی هم جزئی از وجدان و ضمیر ناخودگاه هر شخص باشد. نمی توان گفت که فکر کردن قبل از انجام عمل، که یکی از پیش نیازهای وجدان سالم است، همان خوش بینی به شمار می رود؛ اما وجدان می تواند پایه و اساس خوش بینی را برای فرد فراهم آورد.

تلاش کنیم خوش بین باشیم

 

خوش بینی بیش از اندازه یا پیروی از وجدان نیز بی فایده است و عواقب خاص خود را دارد. خوش بینی کورکورانه شما را به دردسر می اندازد. بدبینی نیز فوایدی دارد.

اگر از سانحه ی رانندگی بترسید، آن گاه با احتیاط رانندگی می کنید؛ اگر از سرماخوردگی دل خوشی نداشته باشید، از خودتان بهتر مراقبت می کنید تا سرما نخورید.

در این قسمت یک سؤال مهم به وجود می آید: آیا خوش بینی باعث بهبود وضعیت سلامت افراد می شود، یا افراد سالم خوش بین می‌شوند؟

در این قسمت فاکتورهای داخلی را هم باید محاسبه کرد: تحصیلات، نژاد، عوامل وراثتی، جنسیت، دسترسی به فن آوری های نوین پزشکی، و از همه مهم تر ثروت. همچنین گفته می شود چیزی به عنوان شانس هم در این زمینه کاربرد دارد.

به هر روی، خوش بینی یکی از فاکتورهای مهم است که باید زمینه ی رشد و شکوفایی را برای آن فراهم آورد.

 

 

فرد بدبین به شدت نیاز به شادی و خوشحالی دارد. اگر شما خواستار عمر طولانی به همراه سلامت کامل هستید (و چه کسی چنین چیزی را نمی خواهد؟)

باید ببینید تا چه حد خوش بین یا بدبین هستید.

شاید شما به طور ذاتی انسان چندان خوش بینی نباشید، یا شاید از کودکی باوجدان و وظیفه شناس بار نیامده اید، اما باز هم جای امیدواری است آن هم برای ایجاد خوش بینی.

هیچ وقت برای تغییر و تحول دیر نیست.

همه ی ما می توانیم از زندگی لذت ببریم.

بنابراین بیشتر مراقب خودتان باشید، درست غذا بخورید، سیگار نکشید، و نرمش روزانه را نیز فراموش نکنید.

حتی اگر شما خیلی خوش بین هستید و در زمان کودکی رفتاری بی نظیر داشتید، باز هم انجام این موارد در زندگی کمکتان می کند.

 

گردآوری: پریسا مشکین پوش

************************************************

اگر به بخش داستانک علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید👇👇👇
Maahkhatoon97
Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt