راه دیگری را امتحان کن!

 در داستان پندآموز, داستانک

راه دیگری را امتحان کن:

زمانی که ما برای نخستین بار حکایت زیر را خواندیم، تدریس دوره ای به نام «گردهمایی میلیون دلاری» را تازه آغاز کرده بودیم.

این دوره طراحی شده بود تا به افراد بیاموزیم درآمد سالانهٔ خود را تاحد یک میلیون دلار یا بیشتر افزایش دهند. ما پیش تر متوجه شده بودیم که مردم خود را تسلیم کوشش بیشتر می کنند، نه کوشش عاقلانه تر. تلاش بیشتر به خرج دادن همیشه کارساز نیست؛ گاه لازم است برای گذشتن از مانع و رفع مشکل، کاری کاملاً متفاوت انجام داد.

برای این کار، بجاست که از زندان های خود و الگوهای عادتی عرصه های عافیت خویش، پا را فراتر نهیم:

در اتاق هتلی نشسته ام که کوچک و آرام است و در میان درختان کاج و صنوبر قرار گرفته است و حدود یک ساعت با تورنتو فاصله دارد. اواخر ماه ژوئیه و لحظاتی پس از نیمروز است. صداهای ناامیدانهٔ تقلا برای مرگ و زندگی که در چند قدمی ام جریان دارد، به گوشم می رسد. مگسی کوچک آخرین تلاش های بی حاصل خود را می کند تا از شیشهٔ پنجره ای بگذرد و به خارج پرواز کند. صدای برهم خوردن بال های مگس، از داستان اندوه بار ترفند مگس حکایت می کند: «سخت تر تلاش کن.» اما این تلاش کارساز نیست.

جدّوجهد جنون آمیز برای بقا، روزنهٔ امیدی را نمی گشاید.

تلاش، به گونه ای طعنه آمیز، جزئی از آن دام است. برای مگس امکان ندارد که با کوشش بیشتر، از میان شیشهٔ پنجره بگذرد. با این همه، این حشرهٔ کوچک زندگی خود را به رسیدن به هدفش با کوشش بی حاصل و عزم راسخ، محدود کرده است. این مگس محکوم به فناست. او در آنجا، در جلوی پنجره خواهد مُرد. آن سوی اتاق، ده قدم دورتر، پنجرهٔ دیگری باز است. این موجود کوچک با ده ثانیه پرواز می تواند به فضای بازی که در جست وجوی آن است، دست یابد. او با کمی کوشش که اکنون بیهوده می ماند، می تواند از دامی که خودش فراهم کرده است، رهایی یابد.

امکان توفیق یافتن وجود دارد، خیلی آسان است.

چرا مگس آن راه کاملاً متفاوت را آزمایش نمی کند؟ او چگونه گرفتار این فکر شد که فقط این راه بخصوص و این کوشش به توفیق می انجامد؟ در ادامهٔ کوششی همواره یکسان تا مرز نیستی برای یافتن راه نجات، چه منطقی وجود دارد؟ بدون شک این روش برای مگس منطقی به نظر می رسد. با کمال تأسف، این فکری است که به مرگ منجر می شود. کوشش بیشتر، لزوماً راه حل مشکل دستیابی به توفیق نیست و امکان دارد نوید دهندهٔ آن چیزی نباشد که در زندگی خواهانش هستید. در واقع، گاه کوشش بیشتر، خود بخش عمده ای از مشکل است.
اگر شما برای گذشتن از مانعی، امیدتان را بیش از همه به سخت کوشیدن بسته باشید، امکان دارد بسیاری از فرصت های کامیابی خود را از دست بدهید.

maahkhatoon97

اگر به بخش داستانک علاقه مند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻

زندگی یعنی تعادل بخشیدن

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt