معجزه شکرگزاری(۱)

 در داستان پندآموز, داستانک

نویسنده: مریم حجتیان  ( راهنمای زندگی _ life coach )

 

(کسب آرامش و حال خوب در معجزه ای به نام شکرگزاری و تاثیر آن در بالابردن کیفیت سطح زندگی) 

از اینکه همراه ما هستید تا برگی دیگر را درصفحه عشق و آرامش ورق بزنیم، بسیار خرسند و سپاسگزارم.

امیدوارم که در این بهار زیبا هر روز زندگیتان با عطر خوش شکوفه ها آرام و با نوازش نسیم در رقص و شادی باشد، و اگر کسی از شما پرسید: حال دلتان چطور است؟ با تمام وجود بتوانید بگویید، «عالی هستم»، ولی اگر کمی احساس کردید این حس خوب را ندارید، لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید، مطمئن هستم که تغییری مثبت در نگرش شما ایجاد خواهد شد و شروعی برای رسیدن به حال خوب و آرامش بیشتر در شما خواهد گردید.

قدم اول

همین حالا با صداقت تمام از خود بپرسید: حال دلم چطور است؟

بسیار خوب است که در همین ابتدا این سوال را بر روی برگه ای بنویسید و چند دقیقه تامل کنید و سعی کنید به پاسخ‌هایی که از طرف ذهنتان روبرو می شوید با دقت گوش کنید و آنها را بدون وقفه روی کاغذ بیاورید.

از خودتان بپرسید:

  • آیا خوشحالی قلبی دارم؟
  • آیا رضایتمندی از زندگی ام دارم؟
  • آیا آرامش درونی دارم؟

یا اینکه با وجود همه آنچه که به ظاهر در اطرافم دارم حال دلم خوب نیست و آرامش و احساس خوبی ندارم.

آرامش آرامش آرامش

چه کلمه زیبا و با ارزشی است. این همان حسی است که هر انسانی با درایت سالم، همواره به دنبال آن است.

بدیهی است انسان ها هر اقدامی را انجام می‌دهند تا در نهایت به این حس زیبا به نام آرامش برسند.

اگر کار می کنند برای رسیدن به آسایشی هست که پس از بدست آوردن آن آسایش به آرامش برسند. اگر تشکیل خانواده می‌دهند، اگر صاحب فرزند می شوند، اگر بدنبال تفریح و شادی و لذت و حتی خرید هستند، اگر روابط عاطفی ایجاد می کنند، اگر از یک حیوان خانگی نگهداری می کنند، اگر کاری خیرخواهانه انجام می‌دهند، اگر ورزش می کنند، آشپزی می کنند، با دیگران ارتباط می گیرند، به موزیک گوش می کنند و غیره…..

همگی در انتها برای بدست آوردن و رسیدن به یک حس زیبایی است به نام “آرامش و حال خوب”.

اما چرا گاهی اوقات با انجام تمام اقداماتی که اشاره شد، باز هم حس آرامش واقعی را نمی کنیم؟ این سوالی است که هر انسانی می تواند در هنگام بر هم خوردن آرامش خود برای لحظه درنگ کند و از خود بپرسد و نقطه بر هم زننده این حس را شناسایی و در صدد رفع و ترمیم آن برآِید.

هرگاه قرار است مقاله یا وبیناری را طراحی و ارائه کنم اولین نکته ای که به ذهن من می رسد این است که ارائه این مطلب آموزشی در ابتدا چگونه در زندگی خودم تاثیر گذار بوده است و کجای زندگی ام باعث رشد و تحول من شده است.

همه ما هر روزه با چالش های متعددی روبرو می شویم… 

و گاهی آنقدر فشار های کاری و روحی بالا می گیرد که فراموش می کنیم ابزارهای بسیار قدرتمندی در دست داریم و می توانیم از آنها استفاده کنیم و به اوضاع مسلط شویم.

چند روز پیش دقیقا خودم دست خوش همین بالا و پایین ها شده بودم و احساس می کردم با تمام اقداماتی که جهت پیشبرد اهداف و کارها انجام می دهم اما از درون کمی احساس نا آرامی دارم.

در ابتدا با خود کمی خلوت کردم و پس از کمی سکوت و مدیتیشن به روشی که در حال ارائه برای شما عزیزان هستم، توانستم به شرایط مسلط گردم و آنقدر در من تاثیر گذار بود و مثل معجزه آرامش را به همراه خود آورد، که خواستم در این شماره با شما به اشتراک بگذارم.

در شماره های قبل “مفصلا” اشاره شده بود که شکرگزاری یکی از زیباترین روش ها در برابر خالق هستی و عشق و محبت نسبت به تمام داشته های ما در زندگی می باشد.

همه ما دوست داریم صاحب تمام چیزهایی که آرزویشان را داریم شویم و عشق و آرامشی فوق العاده را در زندگی خود تجربه کنیم.

تلاش برای رسیدن به خواسته ها بحث دیگری است، اما بدون شکرگزاری قطعا این آرامش حاصل نخواهد شد. برای این رویداد یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام شود این است که به تمام
چیزهایی که اکنون زندگی در اختیار شما گذاشته است عشق بورزید و قدردان تک تک آنها باشید.

شکرگزاری به خاطر داشته ها راهی برای رسیدن به آرزو ها و خواسته ها را پیش پای شما خواهد نهاد. اگر دیدی مثبت و قلبی آکنده از قدردانی نسبت به داشته های خود نشان دهید در واقع به کائنات ثابت می کنید که لایق داشتن بهترین ها هستید. اما با فرستادن انرژی منفی و بیزاری و انزجار از زندگی خود در واقع این انرژی را به کائنات می فرستید که سزاوار بدترین ها هستید.

بدیهی است که این قدردانی نباید صرفا زبانی باشد.

قلبی آکنده از رضایت و خشنودی به خاطر موهبت های فعلی ضروری است. شکرگزاری نیز مراتب خاص خود را دارد و باید طبق آنها انجام گیرد.

قطعا نمی توان با گفته های زبانی بدون داشتن باور قلبی به این موهبت امیدوار بود. در ادامه در مورد مراتب قدردانی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آرامش در شکرگزاری چگونه حاصل می شود؟

آرامش در شکرگزاری یکی از اصلی ترین و مهم ترین اثرات و نتایج شکرگزاری در زندگی ما انسان ها است.

  • به اعتقاد ما چه چیزی مهم تر از آرامش درونی برای انسان می تواند وجود داشته باشد؟
  • ما به دنبال چه هستیم جز آرامش و تعادل فکری و روانی؟
  • آیا بدون داشتن آرامش در زندگی می توان به جوانب دیگری از زندگی فکر کرد؟

بدیهی است که تا زمانی ذهن و فکر ما در آرامش نباشد نمی توانیم بر سایر موضوعات تمرکز کنیم و از زندگی و لحظات آن لذت ببریم. ذهنی که پر از تشویش و آشوب است نمی تواند از لذت چای خوردن همراه با یک دوست بهره ببرد. نمی تواند بر اهداف و آرزو های خود تمرکز کند، نمی تواند روابطی درست و عاری از احساسات منفی همچون خشم و حسادت را تجربه کند.

پس قدم اول

رسیدن به آرامش در شکرگزاری است.

خوشبختانه با استفاده از تکنیک های خاص شکرگزاری می توان به این آرامش روحی و روانی دست یافت.

اما چگونه؟

روش های خاصی برای این کار وجود دارد، قدم اول تمرکز بر نیروی حال است. در ابتدا نظاره گر خود به عنوان یک ماهیت باشید.

اجازه ندهید هیچ یک از افکار و ذهنیت های پیشین وارد ذهن شما شوند. آرام بگیرید و اجازه دهید این آرامش در درون شما، بین بافت ها و داخل رگ های شما جاری شود.

برای داشتن روحی آرام در ابتدا باید جسمی آرام داشته باشید.

پس تمامی تنش ها و انقباض عضلات را از خود دور کنید. بدیهی است که در هنگام استرس، خشم، عصبانیت و فشارهای روحی و کاری و خستگی مفرط این کار ساده ای نیست اما با علم به اینکه می دانید شما قادر خواهید بود با کمی سکوت و تمرکز در لحظه اکنون و چند دقیقه مراقبه و مدیتیشن و نوشتن چند عبارت شکرگزاری نسبت به داشته های موجود خود و برداشتن تمرکز از روی ضعف و کاستی و کمبود ها و یا قدم زدن در فضای باز، شنیدن یک موسیقی آرام، کمی ورزش سرگرم کردن خودن به یک کار خلاقانه و یا هنری و یا آشپزی، بخش عمده ای از این حس های مخرب و کلافه کننده را از خود دور کنید و بعد اجازه دهید با آرامش بیشتر به مسئله و چالش موجود در زندگی خود بپردازید و بدنبال راه حل های مناسب بگردید.

 

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید منتظر مقاله بعدی که در مورد مراتب قدردانی می‌باشد، باشید🙏


صفحه انیستاگرام مریم حجتیان را دنبال کنید👇

 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt