گیاه دراسنا پرچمی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه دراسنا پرچمی یا خون سیاوشان که از گیاهان تصفیه هوا است گیاه مقاومی است که به راحتی در ادارات و منازل می توانید نگهداری کنید و میتوان این گیاه را جزو گل های آپارتمانی به شمار آورد.

دراسنا (dracaena) از گیاهان محبوب و سر سخت به حساب می آید. این گیاه بیش از ۴۰ گونه دارد و خانواده بزرگی از گیاهان را در برمی گیرد. این گیاه که به خون سیاوشان هم مشهور است، در تمامی جاها رشد می کنند. انواع گوناگون این گیاه بستگی به مدل و محدوده جغرافیای زندگی شان رشد گوناگونی را دارند ولی بطور کلی رشد آن ها دشوار و سخت نیست.

آیا دراسنا سمی است؟

دراسنا پرچمی با وجود همه زیبایی اش یک گیاه سمی است. البته این گیاه به انسان آسیبی نمی رساند و فقط در گربه ها و سگ ها مشکل ایجاد می کند. حیوانات خانگی ممکن است به جویدن برگ های گیاهان علاقه داشته باشند. پس در صورت نگهداری دراسنا در منزل، آن را از دسترس حیوانات خانگی خارج کنید تا مشکلی برایشان به وجود نیاید.

شرایط نگهداری گل دراسنا

– آبیاری مناسب:

اجازه دهید خاک گیاه در بین دو آبیاری نسبتا خشک شود و سپس آبیاری مجدد را انجام دهید. این گیاه مستعد به پوسیدگی ریشه است. پس بسیار مواظب باشید که خاک هیچ وقت غرقابی و برای مدت طولانی خیس نماند. زهکش‌های گلدان دراسنا را هر از گاهی چک کنید تا بسته نباشند. همچنین بعد از آبیاری زیر گلدانی را بررسی کنید تا در صورت جمع شدگی آب در آن، آب اضافی را دور بریزید.

_ نور مناسب:

با وجود این‌که دراسنا پرچمی جزء گیاهان مقاوم در برابر نور کم است، اما وجود نور غیرمستقیم و زیاد، کمک زیادی به رشد آن می‌کند. علاوه‌بر این، نور زیاد باعث خوش‌رنگ‌تر شدن برگ‌های گیاه خواهد شد. همانطور که گفتیم نور شدید و مستقیم، برگ‌های دراسنا را می‌سوزاند.

هرگاه دیدید که برگ‌های گیاهتان کمرنگ شده و برگ‌های تازه رشد کرده نسبت به برگ‌های قدیمی، ریزتر شده اند، بدانید که نور برای گیاه شما کم بوده‌است. پس بهتر است گیاهتان را به جای پرنورتری منتقل کنید.

_ کوددهی مناسب:

بهترین زمان برای کوددهی این گیاه، فصل پاییز و بهار است. در فصل زمستان که گیاه به‌صورت طبیعی به خواب می‌رود، به آن اجازه استراحت بدهید. توجه داشته باشید که کوددهی در فصل زمستان اثر بخشی چندانی بر دراسنا پرچمی ندارد.

برای نگهداری و مشکلات دراسنا پرچمی بهتر است در فصل تابستان از کوددهی به گیاه، خودداری کنید؛ زیرا گرم بودن هوا، ریسک سوختن گیاه به وسیله کود را افزایش می‌دهد.

_ خاک مناسب:

خاک دراسنا پرچمی باید سبک باشد. برای ایجاد بستر مناسب رشد این گیاه، می‌توانید از مخلوط خاک برگ و پرلیت و مقداری پیت ماس استفاده کنید. علاوه‌بر این داشتن زه‌کش مناسب برای دراسنا پرچمی بسیار حائز اهمیت است.

بهتر است همیشه از باز بودن سوراخ‌های انتهای گلدان اطمینان حاصل کنید؛ زیرا بسته بودن سوراخ‌های انتهای گلدان، موجب پوسیدگی ریشه می‌شود.

_ دمای مناسب:

گیاه دراسینا‌ پرچمی برای ادامه حیات به یک دمای تقریبا ثابت و متعادل نیاز دارد. دمای متعادل خانه برای آن مناسب است. فقط دقت داشته باشید که مستقیما در جلوی کولر یا هیتر قرار نگیرد، حتی در مواردی ورود هوای سرد از درز در و پنجره نیز خیلی آهسته از عمر این گیاه کم می‌کند. دمای بین ۲۱ تا ۲۶.۷ درجه سانتی‌گراد برای این گیاه ایده‌آل‌ترین دما است.

_ تعویض گلدان:

هر وقت حس کردید گیاه‌تان به اندازه کافی بزرگ شده می‌توانید گلدان گیاه را به یک سایز بزرگ تر ارتقا دهید. اما چون دراسنا رشد کندی دارد ممکن است هر ۲ سال یک بار و یا حتی ۳ سال یک بار نیاز به تعویض گلدان مجدد داشته باشد. اما هر سال خاک گلدان دراسنا را عوض کنید و خاک قدیمی را با خاک تازه جایگزین کنید تا گیاه با کمبود مواد غذایی رو به رو نشود.

_ معرفی آفت‌ها و بیماری‌های دراسنا :

دراسنا پرچمی در مقابل بیماری‌های لکه برگی آسیب ‌پذیر است. این بیماری‌های گیاهی در صورت قرار گیری طولانی مدت گیاه در معرض هوای گرم و مرطوب اتفاق می‌افتد. برای پیشگیری از این بیماری گیاهی، هنگام آبیاری مراقب باشید آب را بر روی گیاه نریزید بلکه از پایین به آن آب بدهید. در صورتی که علائم لکه برگی را در دراسنا مشاهده کردید، برگهای آلوده را قطع و منهدم کنید تا از گسترش بیماری جلوگیری نمایید.

آفت‌ زدگی متداول‌ در این گیاه معمولاً شامل هجوم آفت‌هایی مانند کنه ها، تریپس و سایر آفت‌های جونده و مکنده می باشد. با این حال با روش‌های طبیعی و ارگانیک مانند استفاده از صابون باغبانی (روغن‌های گیاهی) یا فشار زیاد آب می‌توانیم با آفت‌زدگی این گیاه مقابله کنید.

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt