گل هویا، یکی از زیباترین گیاهان رونده

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

یکی از زیباترین گیاهان رونده و پیچ آپارتمانی، گل هویا یا پیچ شمعی است که می‌تواند به مانند یک کاغذ دیواری زنده سرتاسر خانه شما را سبز کند. زیبایی این گیاه همراه با گل‌های ظریف و خوشرنگ آن می‌تواند به صراحت جای گیاه پتوس را بگیرد و صدر نشین جدول گیاهان رونده قرار گیرد.

 اگر شما نیز دوستدار گیاهان پیچ هستید در این مقاله همراهمان باشید تا با بهترینِ آنها آشنا شده و شرایط نگهداری آن را بشناسید.

چهار گونه‌ پرطرفدار گیاه هویا

گیاهان هویا که معمولا با نام گل شمع فروخته می‌شوند، بیشتر به خاطر گل‌های معطر و شاخ و برگ‌های سبز و چرمی محبوب هستند. گل‌های هویا شبیه به ستاره‌های پنج پر در اشکال، اندازه‌ها و رنگ‌های متفاوت دیده می‌شوند. برگ‌های این گیاه نیز در هر گونه به اشکال و رنگ‌های مختلفی مشاهده می‌شود.

گیاه‌شناسان تاکنون بیش از ۲۰۰ گونه از گیاه هویا را در دنیا مشاهده و ثبت کردند. در ادامه به چهار گونه پرطرفدار از خانواده بزرگ هویا اشاره می‌کنیم:

  • Hoya Kerrii
  • Hoya Retusa
  • Hoya Carnosa
  • Hoya Australis

آیا گیاه هویا سمی است؟

این گیاه آپارتمانی سمی نیست و برای حیوانات خانگی و کودکان هیچ خطری ندارد. با خیال راحت می‌توانید تمام فضای داخلی خانه را با گیاه هویا سبز کنید.

شریط نگهداری گیاه هویا

نور مناسب:

گیاه هویا در هر شرایط محیطی اعم از سایه، نور متوسط یا روشن به خوبی رشد می‌کند، اما برای رشد سالم و گلدهی به میزان زیادی از نور خورشید نیاز دارد. این نور باید به صورت غیر مستقیم بر گیاه بتابد. تابش مستقیم نور خورشید، برگ‌های گیاه را می‌سوزاند. بهترین مکان برای نگهداری از گیاه هویا پشت پنجره‌های جنوبی یا جنوب شرقی است. جایی که گیاه، آفتاب ملایم صبح را به مدت ۳ تا ۴ ساعت دریافت کند.

دمای مناسب:

هر دمایی را میتواند به خوبی تحمل کنید ولی حداقل دمای نباید کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد و همچنین بیشترین دما از ۳۴ درجه سانتی گراد نباید باشد.حتما سعی کنید تابستان گیاه در مکانی با دمای بالا ۲۰ درجه سانتی گراد قرار داشته باشد تا هم رشد و هم گلدهی خوبی داشته باشد.

آبیاری مناسب:

بهتر است مانند باقی گیاهان، اجازه دهید خاک گلدان خشک شود سپس اقدام به آبیاری کنید. توجه داشته باشید که گلدان شما حتما دارای زهکش باشد تا آب اضافی از انتهای آن خارج شود. در طول زمستان و هوای سرد از آبیاری زیاد خودداری کنید و در روزهای گرم تابستان دفعات آبیاری را بیشتر کنید. بهتر است برای از بین نرفتن و خشک شدن زود هنگام گل‌ها، در طول دوره گلدهی آبیاری کمتری صورت گیرد.

خاک مناسب: 

گیاه هویا به خاک سبک، زهکش‌دار و حاوی مواد غذایی کافی نیاز دارد. استفاده از خاک‌های فشرده و به هم چسبیده مانند خاک باغچه یا خاک‌های رسی برای کاشت این گیاه توصیه نمی‌شود. خاک گیاه هویا باید بلافاصله پس از آبیاری، آب را از خود عبور دهد و تا مدت‌ها مرطوب باقی نماند. بهترین ترکیب خاک برای کاشت هویا، اندازه مساوی از پیت ماس، ماسه رودخانه‌ای و خاک برگ پوسیده و مقدار کمی پرلیت است.

کوددهی مناسب:

گیاه هویا را اگر در ترکیب خاک مناسب بکارید، به کوددهی ماهانه نیاز ندارد. استفاده از پودر پوست تخم مرغ یا پودر پوست خشک شده موز و دوریز قهوه خشک شده در ترکیب خاک گلدان می‌تواند بخش زیادی از نیاز‌های غذایی گیاه هویا را فراهم کند. مواد ذکر شده را باید برای مدتی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، سپس آن‌ها را با محلول قارچ‌کش ضد عفونی کنید.

اگر قصد دارید از کود‌های شیمیایی برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید، کود ۵-۱۰-۵ توصیه می‌شود. به طور معمول میزانیک قاشق چای‌خوری در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری پای گیاه خود بریزید. در فصل زمستان از کود دادن به گیاه هویا بپرهیزید.

آفات گیاه هویا یا پیچ شمعی

شپشک آردآلود، شته‌ها، کنه تارعنکبوتی، کنه سپردار و مگس سفید از جمله آفاتی هستند که ممکن است به گیاه هویا حمله کرده و به آن آسیب برسانند. در صورت مشاهده هر یک از این آفات، باید سریعا گیاه را از سایر گیاهان آپارتمانی جدا کنید. سپس با استفاده از سموم آفت‌کش مخصوص گیاهان آپارتمانی آن‌ها را از بین ببرید.

شما می‌توانید با استفاده از سموم محلول در آب چون: سم ایمیدوکلروپراید، دیازینون، کونفیدور و … آفت را نابود کنید. سموم محلول در آب معمولا به صورت سم غلیظ شده هستند. با چکاندن ۴ قطره از سم در ۱ لیتر آب و اسپری کردن آن رو و زیر برگ‌ها و ساقه‌های آلوده، آفات به‌سرعت از بین می‌روند.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی من نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری: صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt