گل ناز یخی یکی از گل های زمستان

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل یخی یا همان ناز یخی از گل‌های فصل زمستان است که به راحتی می‌توانید آن را در بالکن و کنار پنجره‌های آپارتمان پرورش دهید. گل یخ به راحتی تکثیر شده و نیاز به مراقبت خاصی ندارد و با گل‌های زیبای خود در فصل سرما موجب زیبایی و شادابتر شدن محیط منزل می‌شود.

این گل یک گیاه گلدار بسیار کوچک با برگ های ریز می باشد که در فصل گلدهی یعنی اواسط بهار تا اواخر پاییز گل های ریز و رنگارنگی می دهد که قطعا هر فردی خواستار پرورش و کاشت گل یخ می باشد.

از این رو در ادامه مطلب شما را با نحوه پرورش این گیاه زینتی و نیاز های محیطی این گیاه آشنا می کنیم.

شرایط نگهداری گل ناز یخی

خاک مناسب:

خاک مورد نیاز برای رشد گیاه ناز یخی لازم نیست خاص و غنی باشد و در بیشتر نمونه خاک ها گیاه خود را می گیرد. اگر بخواهید خاک مناسبی برای رشد این گیاه تهیه نمایید، بهتر است به میزان مساوی خاک لوم و ماسه را بعلاوه ی یک دوم این میزان خاک برگ ترکیب نموده تا خاک مناسبی برای رشد این گیاه داشته باشید.

این چنین ترکیبی در واقع زهکشی مناسبی دارد و کاملا برای رشد گیاه ناز یخی مناسب است.

کوددهی مناسب :

جهت رشد مطلوب گل یخ می توانید در زمان های معینی اقدام به کوددهی گیاه کنید، زمان کودهی باید ۱ مرتبه در اواخر فصل بهار و ۱ مرتبه دیگر در اواسط فصل تابستان توسط کودهای مایع انجام شود. این کار کمک زیادی به تقویت گل یخ می کند.

آبیاری مناسب:

ناز یخی نسبت به بی آبی مقاوم است و آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ریشه ی گیاه می شود، پس هر زمان خاک آن خشک شد گیاه را آبیاری نمایید.از افراط در آبیاری گل ناز یخی پرهیز نمایید زیرا برگهای گوشتی این گیاه می توانند تا مدتی آب را در خودشان نگهداری کنند.

البته توجه داشته باشید اگر گل ناز یخی را در هوای آزاد و مقابل نور خورشید در روزهای تابستانی نگهداری می کنید باید گیاه را بصورت مرتب آبیاری کنید.

دمای مناسب:

ناز یخی گیاهی مقاوم به سرماست و قادر است دمای کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد را تحمل کند. این گل برای رشد مناسب نیاز به سرما دارد، بنابراین در تابستان گلدان را در محلی سایه و خنک قرار دهید.

نور مناسب :

برای پرورش و کاشت گل یخ باید مکانی آفتاب گیر را در نظر بگیرید، چرا که نیاز شدیدی به دریافت نور مستقیم خورشید دارد، اگر محیطی که گل یخ در آن قرار دارد از نور کمی برخوردار باشد با عدم گلدهی و رشد نامطلوب مواجه می شود. شما می توانید گیاهتان را در بالکن هایی که نورگیری خوبی دارند قرار دهید.

توجه داشته باشید رمانی که که نور کافی دریافت نکند گیاه به سمت رشد علفی سوق پیدا می کند.

تعویض گلدان:

گل ناز یخی جزو گیاهان سریع الرشد است به همین منظور نیازی نیست گلدان گیاه اصلی را تعویض کنید و می توانید مداوم ساقه هایی را که رشد می کنند را قلمه بزنید و در گلدان دیگری بکارید.

برای نگهداری از ناز یخی می توانید از گلدان های آویز نیز استفاده کنید، چون خیلی سریع ساقه های آن رشد کرده و حالت آویز پیدا می کند و کاشت آن در گلدان های آویز می تواند جلوه ی خاصی به محیط شما بدهد.

آفات گیاه:

وجود توده های متحرک سفید رنگ با پوشش آردی و پنبه مانندعلامت وجود افتی به نام شپشک آردآلود است. این حشره از شیره پرورده گیاه تغذیه کرده و باعث افت گیاه می شود. این حشره پولک دار است و مانند ذره های پنبه ای که توسط پنبه زن حلاجی شده باشد در زیر برگ ها و انتهای دمبرگ و ساقه جمع می شوند.

محل تجمع آنان بیشتر در درزهای نوک برگ هایی که در سایه واقع شده اند می باشد شیوه مبارزه با این حشره، استفاده از سموم تماسی مانند مالاتیون، دیازنیون، گوزاتیون به نسبت به یک قاشق مرباخوری ( دو سی سی در یک لیتر آب به اضافه پنج تا شش قطره مایع ظرفشویی ) است که باید روی قسمت های الوده وشاخ وبرگ گیاه(پشت و روی برگها) اسپری.نمایید. بهتر است که اینکار در خارج از آپارتمان و در فضای باز انجام شود و این ماده را از دسترس اطفال دور نگهدارید. در ضمن مقداری از محلول را نیز به صورت آبیاری به خاک گلدان بدهید.

در مصرف محلول زیاده روی نکنید و به مقدار کفایت استفاده نمایید. بعد از ۷ روز سمپاشی تکرار شود.بهتره سمپاشی رو با دز کمتر در مورد تمام گیاهان موجود در منزلتان نیز انجام بدهید و در صورتی که مؤثر واقع نشود باید دو هفته بعد تکرار.شود.

اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که درصورتیکه سموم فوق موثر نبودو با عنایت به این که این حشرات از شیره گیاهی تغذیه می کنند، باید از سموم سیستمیک مانند کونفیدور ،اتیون ،متاسیستوکس و…نیز جهت مبارزه استفاده کرد.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل ناز

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt