گل زیبای اطلسی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

 گل اطلسی یکی از محبوب ترین گل های مورد استفاده در فضای سبز است که دارای مقاومت خوبی نیز می باشد. این گیاه دارای ساقه های نیمه چوبی و گل های قیف مانند است که در رنگ های مختلفی مثل سفید،بنفش،صورتی،زرد و آبی قابل مشاهده قرار می گیرد.

بهتر است بدانید که گل اطلسی بومی قاره آمریکا محسوب می شود و معمولا به صورت دوره های یک ساله و دو ساله کشت خواهد شد که البته امروزه اغلب نمونه های یک ساله آن یافت می شود.

شرایط نگهداری گل اطلسی

نور:

این گیاه حدودا به ۶ ساعت نور خورشید در طی روز نیاز دارد و هرچقدر که نور آفتاب بیشتری دریافت کنند، رشد و نمو بهتری دارند و گل های بیشتری می دهند.

به یاد داشته باشید هرچقدر میزان تابش نور زیادتر باشد قوای گیاه برای رشد و گلدهی بالاتر خواهد بود. در صورتی که به گیاهتان نور کافی نرسد، برگ­ها دچار رنگ پریدگی می شوند و میزان گل دهی گیاه کم خواهد شد. همچنین در صورتی که مشاهده کردید فاصله بین برگ­ها بیشتر شده است، بدانید که نور برای رشد گیاه شما کافی نیست.

دما :

بهترین دمای رشد گیاه دمای ۱۵ تا ۳۰ سانتیگراد است و دماهای زیادتر از آن برای اطلسی می‎تواند مضر باشد. در مناطق گرمسیری برای جلوگیری از خطرات گرمازدگی آن را در پاییز و زمستان می‎کارند. دماهای پایین تر از ۴ درجه سانتیگراد برای گیاه مضر است و در دماهای پایین تر، گیاه از بین می‎رود. بنابراین در مناطق سردسیری گیاه پس از سپری شدن سرما در بهار کاشته شده و تا فرا رسیدن سرما در فصل پاییز مراحل رشد آن سپری می‎شود.

خاک:

انتخاب خاک مناسب تاثیر زیادی بر گلدهی اطلسی دارد. برای اینکه اطلسی پر گلی داشته باشید، حتما خاک آن باید زهکشی بالا و محتوای غنی داشته باشد. خاک بدون زهکشی خوب، گیاه اطلسی را می کشد. ترکیب خاک باغچه به علاوه ورمی کمپوست با پرلیت و پیت ماس وکمی ماسه برای گیاه اطلسی مناسب است.

آبیاری:

اگرچه گل اطلسی تا حدودی به خشکی مقاومت نشان می دهد اما برای داشتن گل های زیاد و زیبا نیازمند آبیاری منظم خواهد بود و نبایستی بستر آن از بی آبی خشک شود.توجه داشته باشید که این موضوع در مورد اطلسی هایی که در گلدان کاشته شده اند از اهمیت بیشتری برخوردار است. توصیه می شود که پیش از آبیاری سطح بالایی خاک را بررسی کنید و اگر رطوبت آن کم شده بود اقدام به آبیاری نمایید . در این هنگام حتما بایستی آبیاری را انجام دهید و اجازه ندهید که این خشکی به لایه های زیرین خاک نفوذ نماید.

لازم به ذکر است که بگوییم گل های اطلسی در برابر باران های شدید تاب و تحمل ندارند و خیلی سریع آسیب خواهند دید به همین علت هنگام آبیاری سعی کنید آب را بر روی آن نپاشید.

تغذیه و کوددهی:

اطلسی به طور قطع نیاز به کوددهی و تغذیه کمکی دارد. کودهای مخصوص گیاهان زینتی یعنی کودهای کریستالون با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ و یا ۸-۸-۸ و ۲۰-۲۰-۲۰ برای این منظور مناسب هستند که برای استفاده از آنها باید یک گرم از کود را در یک لیتر آب حل کنید و به صورت آبیاری هر دو هفته یکبار به گیاه خود بدهید. اگر برگ­های اطلسی زرد شدند می تواند نشان از کمبود آهن باشد.

آفات و بیماری ها:

  • یكی از آفات مهم آماریلیس، كنه پیاز است. این حشره سفید رنگ، هشت پا دارد. كنه پیاز موجب كم شدن رشد و زردی برگ ها می شود. ضمناً گل دهی گیاه متوقف می شود. برای حفاظت گیاهان از كنه ها، سمومی بنام كنه كش وجود دارند كه می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  • حشرات ریز دیگری به برگ ها حمله می كنند. در صورت مشاهده آفات ِ برگ خوار گلدان را از اتاق خارج كنید و روی برگ ها حشره كش بزنید.
  • گاهی آماریلیس در شرایط نامطلوب دچار بیماری می شود، مهمترین این بیماری ها، بیماری لكه برگی است. این بیماری كه عامل قارچی دارد موجب ایجاد لكه های قهوه ای رو برگ می گردد. با استفاده از سموم قارچ كش از بین می رود.

تعویض گلدان:

زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه اندکی خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید. که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید. و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید. و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید. . اگر گلدانی که گیاه را در آن می‌کارید چند سایز بزرگ تر از گلدان قبلی باشد، رشد گیاه با اختلال مواجه خواهد شد.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt