گل سرخس

 در چیدمان, گل و گیاه

سرخس ها ،گیاهان اولیه‌ای هستند که ساختارهای برگ‌ هایشان همیشه سبز است.نام علمی سرخس ها بوستون یا برگ شمشیری Nephorlepsis exallata و از خانواده سرخس‌ها (polypodiaceae) می‌باشد.

این گیاهان بدون گل هستند و در مجموع به آنها کریپتوگام میگویند. گیاهان مشابه‌ش جلبک‌ها، خزه‌ها و گلسنگ‌ها هستند. افزایش طبیعی آنها از طریق هاگ است. در مرحله رویشی یا نسل اسپوروفیت ریشه‌ها، ساقه‌ها و برگ‌هایش مشخص میشوند.

🚿 آبیاری
حتما بین دو آبیاری سطح خاک خشک شده باشد. با خاک سبک گیاه هفته‌ای ۲ الی ۳ بار آبیاری مناسب است.

💧 رطوبت
سرخس ها همانطور که در جنگل رشد میکنند به رطوبت بالایی نیاز دارند و باید سینی زیر گلدانی آنها را همیشه پر آب کنید و یا این گیاه را در تراریوم بکارید! هرگز روی برگ هایش آبپاشی نکنید چون باعث خشک شدن و پژمردگی برگهایش میشود.

💊 تغذیه
از آنجا که سرخس گل نمیدهد و برگساره‌ای است پس باید برگ رنگ سبز خودش را حفظ کند، بنابراین  نیازی به کودهای صورتی با پتاسیم و فسفر بالا ندارند با کودهای اوره ماهیانه یکبار در فصل رشد بهتر میتواند جواب بدهد.

🌡 دما
دمای مناسب برای این گیاهان ۱۵ درجه سانتی‌گراد است.

🌞 نور
سرخس‌ها در نور شدید آفتاب تابستان مقاومت ندارند و در کنار پنجره‌های رو به شمال در محلی که بنفشه آفریقایی و گل‌های سایه دوستِ دیگر به خوبی رشد میکنند نگهداری میشوند.

🌱 خاک
بهترین خاک برای سرخس خاک بسیار سبک، مخلوطی از خاک لوم، پیت و شن درشت یا ذغال به نسبت مساوی. به این مخلوط خاک فقط میزان کمی کود دامی پوسیده و یا مواد مشابه اضافه میشوند.

✂️ تکثیر
بهترین راه تکثیر این گیاه برای خانه‌دارها و مبتدی‌ها تقسیم بوته در بهار است! به طوری که گیاه را از گلدان خارج کنید و آن را به چند قسمت تقسیم کنید با احتیاط ریزوم‌ها را ببرید. هرگز تا یکماه گیاه تازه تقسیم شده را تغذیه نکنید‌‌.

 

زمان تعویض گلدان سرخس:

سرخس ها در ماه های پائیز،حالت رکود رشدی را می گذرانند و در این دوران جابه جا کردن آنها به گلدان های بزرگتر توصیه نمی شود. در زمانی که ریشه ها از ته گلدان بیرون آمدند ( برای همه گیاهان عمومیت دارد) و  رشد و نمو آنها به بیشترین حد رسید و ریشه ها قوی و فعال شدند، تعویض گلدان آنها بلا‌مانع است همینطور کاشت در گلدان های پلاستکی نسبت به سفالی توصیه میگردد.

 

 

گردآوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    عالی بود
    سپاس

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt