گل برگ انجیری

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

اگر به دنبال گیاهی دکوراتیو و زیبا برای قرار دادن در گوشه اتاق خواب ، پذیرایی و یا محل کار خود هستید ، یکی از بهترین گزینه های برگ انجیریست . برگ انجیری گیاهی با برگهای پهن و طراحی شده است. که برگهای این گیاه با بریدگی های منظم رشد کرده. و در انواع گونه های مختلف آن این شکاف ها طرحهای متفاوتی به خود می گیرند.

این گیاه بومی جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است. و در ایران بعضی گونه های آن در بازار یافت می شود . با توجه به فرم مدرن و زیبای این گیاه ، برگ انجیری محبوبیت زیادی در بین دوستداران گل و گیاه پیداکرده است.

اما دلیل این شکاف‌ها چیست؟

جالب است بدانید که این شکاف ها راهیست. برای در امان ماندن گیاه از باران های سیل آسا و بادهای شدید زادگاهش . چرا که در صورت نبود این بریدگی ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارد. و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد. اما با این شکاف ها باد و باران های شدید به راحتی عبور کرده. و مشکلی برای آن به وجود نمی‌آورد.

شرایط نگهداری برگ انجیری :

نور مناسب

شرایط نوری ایده‌آل این گیاه نور غیرمستقیم و نیمه سایه می‌باشد. و سعی کنید آن را به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. چون باعث سوختگی برگ‌هایش می‌شود. نور کم را نیز دوست ندارد چون باعث میشه برگ‌ها بی‌رنگ شده و بریدگی‌های روی خود را از دست بدهند. فاصله آن تا پنجره را طوری تنظیم کنید. که از نور سایه روشن برخوردار شود. یعنی جایی که نور کافی وجود داشته باشد. اما نور به طور مستقیم بر آن نتابد. کنار پنجره‌های شمالی جای بسیار مناسبی برای قرار دادن آن‌ها می‌باشد.

آبیاری مناسب

تنها حساسیت برگ انجیری نسبت به آبیاری است و حتما باید در فاصله‌ی بین ۲ آبیاری ۲ الی ۳ سانت از خاکش خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید. برای اینکار می‌توانید از یک قطعه چوب و یا از انگشت خود کمک بگیرید .

به این صورت که چوب و یا انگشتتان را در خاک فرو برده و تا عمق ۲ سانتی را چک کنید اگر خاک با انگشت یا چوب چسبید ، باید آبیاری را ۲ ۳ روی عقب بیاندازید . در تابستان تعداد دفعات آبیاری را افزایش دهید و در صورت گرمای شدید حتما غبار پاشی صورت گیرد.

خاک مناسب

کیفیت خاک برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی بسیار مهم است. برای هر گیاه یک ترکیب خاکی ویژه مناسب است. برای مثال گیاه برگ انجیری در خاک حاوی پیت ماس رشد بهتری خواهد داشت. وجود پیت ماس در خاک باعث می‌شود. خاک بدون غرقاب شدن، رطوبت را در خود حفظ کند. برای رشد بهتر این گیاه خاکی با سطح PH 5.5 تا ۷ مناسب است. بعلاوه برای نگهداری از گیاه آپارتمانی مونسترا، گلدانی دارای سوراخ‌های زهکشی بزرگ انتخاب کنید. تا از تجمع آب در گلدان و پوسیدن ریشه‌های گیاه جلوگیری شود.

دمای مناسب

گل برگ انجیری دمای پایین را زیاد نمی تواند تحمل کند. کمترین دمایی که این گیاه می تواند تحمل کند ۱۰ درجه سانتی گراد می باشد. که پیشنهاد می کنم برگ انجیری را زیر دمای ۱۳ درجه نگهداری نکنید. و بیشترین دمای قابل تحمل این گیاه ۳۰ درجه هست که در این شرایط حتما باید گبار پاشی انجام بشود. تا رطوبت گیاه تامین شود.

رطوبت

بهترین راه ایجاد رطوبت برای گیاه برگ انجیری ایجاد جزیره است؛ جزیره به معنی آن است. که داخل زیر گلدانی را پر آب کرده و سنگ ریزه بریزید و گلدان را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید. ، اما باید گلدان با آب در تماس نباشد، به این طریق آب داخل زیر گلدانی تبخیر شده و رطوبت آن به گیاه می‌رسد.

کوددهی مناسب

گیاه برگ‌ انجیری، به کوددهی چندانی نیاز دارد. و در واقع کوددهی بیش‌ از اندازه این گیاه باعث می‌شود. که املاح در خاک تجمع پیدا کنند. اما در صورتی‌ که برای رشد بهتر خواستید گیاه را کوددهی کنید، می‌توانید. از کودها به میزان ۳ گرم در هر لیتر و در هر هفته یک‌بار استفاده کنید.

همچنین کوددهی این گیاه باید در فصل رشد آن و از ماه فروردین تا ماه آبان انجام شود. .بسته به شرایط گیاه، نوع کود آن نیز متفاوت است. و در واقع گیاه در شرایط مختلف به کودهای متفاوتی نیاز دارد.

تعویض گلدان

چند عامل وجود دارد که به شما میفهماند گیاهتان به گلدان بزرگتری نیاز دارد : ۱. بیحال بودن برگها در صورت مناسب بودن همه ی شرایط ۲. بیرون زدن ریشه ها از گلدان ۳. زردن شدن برگها درصورت بررسی و نبود مشکلات دیگر و … درصورت مشاهده ی این عوامل بهتر است که گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید . به طور معمول هر ۱ یا ۲ سال یکبار نیاز به اینکار وجود دارد.

آفات و بیماری ها

از شایع ترین آفاتی که این گیاه را مورد حمله قرار می دهند می توان به: شته ها ، شپشک آرد آلود، کنه تارعنکبوتی و قارچ ها اشاره کرد. برای اینکه بتوان با این آفات مقابله کرد باید در اوایل تکثیر قبل از اینکه به گیاه آسیب جدی وارد کنند آنان را از بین برد. در صورتی که دیر متوجه حضور این آفات شدید باید به کمک کودهای مخصوص این حشرات را از بین ببرید.

چرا و چه زمان برگ انجیری را هرس کنیم؟

هرس، برای درست نگه داشتن و زیبایی ظاهری گیاه بسیار ضروری است. هرس، برگ انجیری شما را سالم نگه می دارد و رشد ناخواسته را کاهش می دهد.

برای هرس کردن دو دلیل وجود دارد، از بین بردن برگ های مرده و تشویق گیاه به رشد جدید. هنگامی که برگ ها به طور قابل توجهی قهوه ای می شوند (به دلیل استرس یا پوسیدگی ریشه)، بهتر است آنها را از بین ببرید تا انرژی گیاه را نگیرد. علاوه بر این می تواند باعث گسترش عفونت شود. هر برگ با لکه ها یا سوراخ های قهوه ای بزرگ را می توان با خیال راحت از بین برد تا سلامت کلی گیاه شما بهبود یابد.

با استفاده از دستکش و قیچی های هرس تیز و تمیز ساقه برگ را در زاویه ای، حدود نیم اینچ از تنه ببرید. توصیه می شود که هر بار بیش از ۵ تا ۱۰ برگ جدا نکنید تا گیاه دچار شوک نشود.

علت پژمرده شدن برگ انجیری چیست؟

این اتفاق به دلیل خشکی یا خیسی بیش از حد خاک رخ می‌دهد. هر زمان که متوجه آغاز روند پژمردگی گیاه شدید، باید میزان رطوبت خاک را بسنجید. آیا کاملا خشک شده است؟ اگر بله، سریعا آن را به قدر کافی آبیاری کنید.
اما اگر حس کردید برگ انجیری در حال پژمرده شدن بوده. و خاکش خیلی خیس است. ، یعنی گیاه از پوسیدگی ریشه رنج می‌برد.
اگر گلدان گیاه فاقد حفره های زه کشی متعدد باشد. ، ریسک ابتلای ریشه به پوسیدگی بسیار افزایش خواهد یافت. در این شرایط، گیاه را از گلدان خارج کرده و ریشه‌ را به خوبی بررسی کنید.

 

گردآوری :صبا طاهری

Maahkhatoon97

 

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt