گل ادریسی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل ادریسی با نام علمی Hydrangea macrophylla می باشد. این درختچه بومی ژاپن و کره بوده و گلهای بسیار زیبای آن به رنگ های صورتی یا آبی است که از بهار تا پاییز بر روی گیاه ظاهر می شوند. ادریسی در بسیاری از مناطق دنیا کشت می شود و در صورت فراهم بودن شرایط رشد، گاهی ارتفاع آن به بیش از ۲ متر نیز می رسد.

ادریسی در اوایل فصل پاییز شروع به جوانه زدن می کند و در اواخر پاییز این جوانه ها تکمیل می شود. در بهمن ماه آن را به گلخانه منتقل میکنند و در فصل بهار آماده ی گلدهی و برداشت است. پس نکته مهم در کاشت این گل زیبا این است که خاک زه کشی مناسب و خاک کاملا مرطوب داشته باشد و در ساعت های گرم و سایه باشد تا به خوبی رشد کند.

در بین گیاهان مختلف از این گیاه به عنوان گیاه دم دمی مزاج یاد می شود چون با تغییر PH خاک به تدریج رنگ گل های خود را تغییر می دهد به طوریکه خاک حالت اسیدی داشته باشد رنگ گل ها بیشتر به سمت رنگ آبی سوق پیدا می کند و بلعکس اگر خاک حالت قلیایی داشته باشد رنگ گل ها به صورتی دیگر تغییر شکل می دهند.

آیا می شود گل ادریسی را به عنوان گل آپارتمانی داشته باشیم؟

کاشت و نگهداری از گل های ادریسی به عنوان گل آپارتمانی کمی سخت است. شما باید مطمئن باشید که گل ها نورکافی دریافت کنند. رطوبت نیز یکی از موارد مهم در نگهداری گل ادریسی به عنوان گیاه آپارتمانی است. بهتر است گل ادریسی در محیط مرطوب نگهداری شود؛ اما توجه داشته باشید در جایی که ریشه ها هستند، رطوبت نیاز نیست.

آیا می توان ادریسی را در گلدان کاشت؟

شما می توانید با فراهم کردن شرایط رشدی مناسب ادریسی را در گلدان بکارید. برای کاشت ادریسی در گلدان ابتدا گیاهان خود را در گلدان کوچکتری بکارید و پس از رشد به گلدان بزرگتری انتقال دهید. با بزرگ شدن ادریسی، شما نیاز به گلدان بزرگتری خواهید داشت.

اگر گل ادریسی را در زمین می کارید گودالی که برای آن حفر می کنید باید به اندازه ارتفاع ریشه باشد همچنین اگر قصد کاشت چند بوته ادریسی را دارید فاصله هر کدام از آنها نسبت به یکدیگر باید حداقل ۱.۵ متر باشد چون میزان رشد گل اردریسی بسیار زیاد است.

شرایط نگهداری گل ادریسی:

نور :

یکی از مهمترین گزینه ها برای به گل نشستن به موقع ، عامل نور است. گل ادریسی شرایط نوری سایه، آفتاب را می‌پسندد. به این صورت که در فصل پاییز برای دریافت نور، آن را به فضای باز و جلوی آفتاب منتقل کنید و در روزهای گرم تابستان از دادن نور شدید آفتاب به آن خودداری کرده و مکانی سایه برای آن انتخاب کنید. در فصل بهار و زمستان نیز برای تداوم داشتن گلهای آن، به نور کامل آفتاب نیاز دارد.

خاک:

خاک گل ادریسی باید مرطوب بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. همچنین میزان اسیدیته آن نیز حدود ۶ باشد. بهتر است این خاک را با خاک برگ نیز مخلوط نمود تا گیاه با استفاده از مواد ارگانیک رشد بهتری داشته باشد.

به طور منظم رطوبت خاک را مورد بررسی قرار دهید زیرا اگر خاک حشک باشد گل ادریسی سریع پژمرده می شود. و هنگام آبیاری گیاه تا جای ممکن بوته گیاه را به صورت غبار پاشی آبیاری نکنید. تنها به قسمت پایینی گیاه آب بدهید.

آبیاری :

گل ادریسی مانند تمامی گلها به آبیاری نسبتا زیادی نیاز دارد و خاک آن باید دائما مرطوب باشد. بهتر است از دادن شوک های آبیاری به این گیاه خودداری کنید. چرا که در رشد آن اثرات منفی خواهد گذاشت. یکی از این تنش ها خشک شدن بیش از حد خاک و سپس غرقابی کردن آن است. و باید همیشه تعادل را در آبیاری این گل رعایت کنید.

دما :

ادریسی در هوای سرد گلدهی خود را آغاز می‌کند. و در گلخانه ها در بازه دمایی ۱۵ الی ۲۰ درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود. این درجه حرارت بهترین شرایط نگهداری ادریسی است و در آن به خوبی رشد می‌کند. توجه داشته باشید که در خارج از این بازه دمایی، ادریسی رشد خوبی نخواهد داشت و گلدهی آن کاهش یافته و یا متوقف خواهد شد.

کوددهی:

برای تعذیه ادریسی می توانید از کودهای ملایم با فرمول ۱۰، ۱۰،۱۰ استفاده کنید. کودهای قوی تر به ویژه کودهای با نیتروژن زیاد رشد رویشی گیاه را بیش از اندازه می سازد. در ضمن کمبود آهن سبب زرد شدن رنگ سبز برگها می شود و بهتر است از کود آهن بهره بگیرید.

آفات و بیماری ها:

  • بیماری سفیدک پودری: عامل این بیماری قارچ می باشد که در شبهای سرد و مرطوب پاییز شیوع می یابد. و برای مبارزه با آن به تهویه هوای محیط نگهداری و عدم خیس ماندن برگهای گیاه نیاز می باشد.
  •  بیماری بوتریتیس: عامل آن قارچی می باشد و این بیماری در فصول پاییز و زمستان برای هورتانسیا مشکلاتی را موجب میگردد. و موجب پوسیده شدن برگهای گیاه میشود. راه مبارزه با این بیماری عدم آبیاری بیشتر از حد، جمع آوری برگهای خزان نموده و زهکش متناسب خاک هستند.
  •  زنگ: این بیماری هم قارچی می باشد و نقاط نارنجی رنگ به ویژه در ذیل برگها ظاهر شده که میتوان برای مبارزه با این بیماری از قارچ کش ها هم بهره برد.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt