نحوه نگهداری گل آنتوریوم

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل آنتوریوم، یکی از گل های زیبا و دوست داشتنی که به عنوان گیاه آپارتمانی، گلخانه ای و شاخه های بریده استفاده می شود و نام دیگر آن فلامینگو است، در نگاه اول شاید نگهداری از این گل زیبا سخت به نظر آید اما این گونه نیست این گل از خانواده ی آراسه، برگ های مخملی و زیبای آن در گل آرایی جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است و به دلیل زیبایی طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است.

انواع رنگ های گل آنتوریوم

رنگ های گل آنتوریوم بسته به گونه ی آن دارد مثلا کریستالیونوم دارای برگهای نقره ای سفید رگه دار با یک اسپات بنفش مایل به رنگ سبز با میباشد رنگ های گل های انتوریوم عمدتا به رنگ های صورتی، سفید و زرد وقرمز میباشند.

در ادامه این مطلب شما را با نحوه پرورش و نگهداری این گل آشنا خواهیم کرد.

شرایط نگهداری گل آنتوریوم

نور مناسب:

آفتاب،سایه یا نور فیلتر شده بهترین نوردهی می باشد منظور از نور فیلتر شده همان پشت پنجره جنوبی یا غربی یا شرقی منزل می باشد، در نظر داشته باشید خصوصا در تابستان در معرض مستقیم نور قرار نگیرد در صورت این عمل برگها به رنگ قهوه ای شده و خواهد سوخت.

آبیاری مناسب:

آبیاری در حد متوسط و به طور منظم. خاک باید مرطوب بماند ، اما نباید از اب اشباع شود. در واقع در فصل بهار و تابستان احتیاج به آب فراوان دارد، ولی نباید به هیچ وجه خاک گلدان را لجن کرد . در فصل زمستان با آب نیم گرم که سختی آن زیاد نباشد، یک مرتبه در هفته آن را آبیاری می کنند.

دما مناسب:

منظور از دمای مناسب، دمای متعادل (نه خیلی سرد و نه خیلی گرم) است. این گل می‌تواند در دمایی بین ۱۵ تا ۳۲ درجه ی سانتی‌گراد رشد کند. اما اگر می‌خواهید این گیاه بهترین رشد را داشته‌باشد بهتر است آن را در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه نگه دارید.

در برخی فصل‌ها دمای هوا نزدیک صبح بسیار پایین می‌آید، پس دقت کنید اگر این گیاه را در حیاط نگه می‌دارید در نزدیکی صبح آن را به خانه بیاورید.

کوددهی مناسب:

گل آنتوریوم تازه کاشته شده حداقل برای چند ماه نیازی به کود ندارد. پس از آن برای رشد بهتر گیاه آنتوریوم، هر ۲ هفته یک‌بار مخصوصاً در فصل تابستان و بهار که فصول رشد و گلدهی این گیاه محسوب می‌شوند اقدام به کوددهی کنید.

برای این گیاه از انواع مختلف کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی، کودهای خانگی و بی هزینه، کود مخصوص آنتوریوم و … می‌توان استفاده کرد.

خاک مناسب :

یکی از مهم ترین فاکتور ها برای نگهداری گیاه آنتوریوم، خاک مناسب است. خاک مناسب برای این گیاه، باید ذراتی درشت داشته باشه و از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. به همین دلیل خاکی که در گلدان برای آنتوریوم در نظر میگیرید، باید ترکیبی از کوکوپیت، پرلیت و کوکو چیپس باشد. البته اگه تهیه این ترکیب برای شما راحت نیست، میشود از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه استفاده کرد.

تعویض گلدان گل آنتوریوم:

زمان گلدهی گیاه در فصل زمستان به پایان می رسد و باید در فصل زمستان گلدان گیاه را عوض کنید و از خاک جدید استفاده کنید . همچنین حواستان به زه کش گلدان نیز باشد.

آفات و مشکلات آنتوریوم:

• نور تند آفتاب همراه با خشکی هوا سبب سوختگی نوک برگها می گردد. اسپری نمودن آب روی برگها را در تابستان و بهار فراموش نکنید.

• در صورتی که گلدان شما برگهای جدید ریز و رنگ پریده ای می دهد و گلهای آن ظاهر نمی شود. تغذیه مصنوعی را شروع کنید چون ظاهرا خاک گلدان خیلی فقیر است.

• برگهای خیلی پر پشت اما بدون گل بیانگر غنی بودن زیاده از حد خاک می باشد. و باید در زمستان خاک گلدان را تعویض و تعدیل کرد.

• حمله قارچ به این گیاه لکه های قهوها ی روی برگ ها تشکیل می دهد و باید با محلول قارچکش نفوذی سمپاشی صورت گیردو برگهای خیلی صدمه دیده، حذف شوند.

• اگر در زمستان هوا خیلی سرد و مرطوب باشد برگها زرد شده و به سمت پایین ، می پیچد بنابراین باید گلدان را به محل گرمتری منتقل نمود و آبیاری را کمتر کرد در صورتی که برگهای سبز می پیچد هوا سرد و خشک است.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل کریسمس

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt
نکات کلیدی پخت کیک