مارانتا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

مارانتا با نام علمی Maranta leuconeura که به گیاه عابد نیز شهرت دارد، از خانواده Maranthaceae است و بومی برزیل می‌باشد.

ارتفاع مارانتا ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر می باشد و از گیاهان همیشه سبز است. گیاهان این خانواده ریزوم‌های بزرگ دارند که حاوی مقادیر زیادی نشاسته هستند.
این گیاه بومی مناطق گرم‌سیری آمریکا است که نام خود را از روی فیزیک‌دان و گیاه‌شناس قرن شانزدهم بارتولومیو مارانتا گرفته است.


این گیاه به نام‌های گیاه دعاخوان یا نمازخوان هم شناخته می‌شود . زیرا برگ‌های این گیاه در روز صاف است اما در شب جمع شده و مانند دست‌هایی که برای دعا بلند شده باشد، می‌شود.
مارانتا یکی از زیبا‌ترین برگ‌ها در بین گیاهان را دارد. این برگ‌های سه رنگ زمینه‌ای سبز و مخملی دارد . که نقطه‌های زرد رنگ بر روی آن است و خط‌هایی قرمز رنگ بر روی تمام این‌ها کشیده شده است.

نور:

مارانتا به نوری زیاد ولی غیر مستقیم نیاز دارد. هیچ‌گاه نباید این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد.  زیرا باعث سوختگی برگ‌هایش می‌شود یا ممکن است لکه‌هایی را بر روی خود پدیدار کند و برگ‌ها رنگ خود را از دست بدهند.
این گیاه می‌تواند شرایط کم‌نور را تحمل کند ولی در زمستان این گیاه به استراحت می‌رود و باید در محیطی نورگیر قرار بگیرند.

خاک:
مارانتا به خاکی اسیدی علاقه دارد. یک ترکیب خاک عالی برای این گیاه شامل پوده که مقدار pH آن چیزی بین ۵.۵ تا ۶.۰ باشد . یا ترکیبی از دو قسمت پیت ماس، یک قسمت خاک رسی و یک قسمت پرلیت یا شن درشت.
همچنین می‌توان از خاک معمولی گلدان استفاده کرد . به شرطی که زهکشی مناسبی داشته باشد. اگر حس می‌کنید زهکشی خاک شما مناسب نیست می‌توانید با اضافه کردن پرلیت یا شن درشت به خاک آن را بهتر کنید.
مطمئن شوید که گلدان سوراخ‌های تخلیه آب داشته باشد.

آب‌دهی:
در طول مدت فصل رشد یعنی از بهار تا اوایل پاییز بهتر است . به صورت مرتب به مارانتا آب بدهید و اجازه ندهید که خاک گیاه خشک شود. هر زمان که سطح خاک در حال خشک شدن بود زمان آب دادن به آن است . و نباید اجازه دهید حتی سطح خاک به صورت کامل خشک شود.
این گیاه به سرعت تشنه می‌شود و به آب نیاز دارد.  اما از سوی دیگر باید مراقب بیماری‌ها و قارچ‌ها نیز بود به همین خاطر نباید اجازه دهید برگ‌ها خیس بمانند . یا خاک آن بیش از حد خیس باشد. کم‌آبی و آب‌دهی زیاد هر دو باعث آسیب به گیاه و زرد شدن یا ریزش برگ‌ها می‌شود.
بهتر است از آبی استفاده کنید که دمای اتاق را داشته باشد و سرد نباشد. همچنین در زمستان میزان آب‌دهی را کمتر کنید.

دما و رطوبت:
گیاه مارانتا ترجیح می‌دهد در دمایی بین ۱۵ الی ۱۸ درجه زندگی کند . و دمای کمتر از این می‌تواند به برگ‌ها آسیب بزند.
این گیاه محیطی به شدت مرطوب را می‌پسندد که معمولا در داخل خانه تامین نمی‌شود.
می‌توانید با برخی اقدامات این رطوبت را برای گیاه تامین کنید. استفاده از دستگاه بخور یا کتری آب در نزدیکی گیاه یا ریختن سنگ و آب در سینی زیر گلدان به صورتی که آب با گیاه تماس پیدا نکند، رطوبت خوبی را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید برگ‌ها را با آبی که دمای اتاق را دارد مرطوب کنید.

گردآوری: مرسده رنجبر

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt