طریقه مصرف کود آهن برای گیاهان آپارتمانی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل ها با زیبایی شان و نشاطی که به محیط می دهند موجب سلامت روح و روان ما می‌شوند. گیاهان آپارتمانی همانند سایر گیاهان به طور کلی نیاز به دریافت۱۶ عنصر مختلف جهت رشد بهتر دارند.

گیاهان، اکسیژن، کربن و هیدروژن را به طور طبیعی از هوا دریافت می کنندو سایر عناصر ریز مغذی و درشت مغذی از جمله نیتروژن، گوگرد، فسفر، آهن، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، مس، روی، منگنز، مولیبدن، بور و کلر را از خاک دریافت می‌کنند. اما گیاهان نیز گهگاهی از نظر مواد مغذی و عناصر مختلف دچار کمبود می‌شوند.با استفاده از روش های گوناگون می توان این مشکل کمبود موادغذایی گیاهان را حل کرد.از جمله این روش ها تجویز کود آهن برای گیاهان آپارتمانی است.

با ماه خاتون همراه شوید تا ضمن آشنایی با انوع کود آهن برای گیاهان اعم از کود پودری یا کود مایع با نحوه استفاده از کود آهن برای گیاهان و مقدار مصرف این کود آشنا شوید.

کود آهن را می توان به شکل مایع، پودری یا کلاته مصرف کرد:

کود آهن مایع

اگر قصد آبیاری گیاه و استفاده از محلول آهن بر روی خاک گیاه را دارید، بسیار حواستان به میزان محلولی که برای آبیاری استفاده می کنید باشد. چون وجود بیش از حد آهن باعث کمبود عناصر روی و منگنز می شود. در واقع باید بدانید که وجود مقادیر زیادی از مواد مغذی و عناصر گوناگون در خاک، باعث می شود که بیشتر این مواد و عناصر جذب نشده و نتیجه ی دلخواه حاصل نشود. هنگامی که قصد آبیاری گیاه خود با محلول آهن را دارید، به اندازه گیاه، اندازه گلدان، جنس خاک و اینکه چقدر توانایی جذب  آب را دارد توجه داشته باشید.

از آبیاری و اسپری کردن محلول آهن برای گیاهان آپارتمانی به فاصله زمانی۱۰تا۱۴ روز یکبار استفاده کنید. این کار را با حوصله و بر اساس زمان بندی گفته شده انجام دهید.

کود آهن پودری 

نوعی کود تقویتی است که دارای جذب سریع بوده و موجب فعال شدن آهن داخل گیاه می شود. کود پودری آهن تاثیر طولانی تری نسبت به دیگر انواع کود آهن دارد، خاکی که گیاه یا درخت در آن کشت می شود به دلیل وجود انواع مشکلات مانند اکسیده شدن آهن PH بالای خاک و ترکیب فسفات از جذب آهن توسط گیاه جلوگیری می کند. نحوه استفاده از کود آهن پودری بدین صورت است که پودر را در آب به مقدار ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ لیتر آب بسته به نوع گیاه حل می کنیم،‌ زمان استفاده از این کود اغلب بعد از زمان باردهی و یا گل دهی گیاهاست که با توجه به نوع گیاه هر ۱۰ روز مورد استفاده قرار می گیرد.

می توان کود آهن پودری را به صورت محول در سیستم آبیاری بارانی ، قطره ای و یا بصورت کود جامد در محل کشت به خاک.افزود.

کود کلات آهن 

کودهای آهن به دو صورت مایع و کلات (جامد) هستند. تفاوت کودهای جامد و کودهای مایع در این  است که، کودهایی که به صورت جامد هستند می‌توان با مخلوط کردن با مایعات نیز استفاده نمود ولی کودهای مایع چنین قابلیتی.ندارند. لازم است بدانید که کودهای جامد در زیر خاک و کنار ریشه گیاهان قرار داده می‌شود و با کمک آبیاری به ریشه گیاه می‌رسد.

کمبود عنصر آهن چه علائم و نتایجی دارد؟

از آنجا که عنصر آهن از جمله مواد مغذی بی حرکت بوده و امکان جابجایی به سمت بافت های مختلف گیاه را ندارد، در صورت کمبود آن علائم ابتدا در برگ های جوان تازه ظهور پیدا کرده بروز می کند و آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ به گونه ای که برگ های جوان سریعا زرد شده اما برگ های قدیمی چون مقداری آهن ذخیره در خود دارند مدتی سبز رنگ باقی.می مانند.

در موارد شدید حتی ممکن است برگ ها به رنگ سفید در آمده، خشک شوند و گل ها نیز بیوفتد. از علائم کمبود آهن در برخی گیاهان ظهور لکه های قهوه ای در حاشیه برگ ها و میان رگه های برگ است. با کمبود آهن رشد میوه، ساقه و برگ کند شده در نتیجه میزان محصول تولیدی کاهش می یابد؛ در صورت استفاده از کود آهن شاهد چنین اثرات نامطلوب نخواهیم.بود.

مقدار مصرف کود آهن

مقدار کود آهن برای گیاهان از این قرار است که باید ۲/۱ قاشق چایخوری کود آهن مایع را به ازای یک لیتر آب مخلوط.کنید. برای گلدان های کوچکتر کمتر و برای گلدان های بزرگتر به دفعات ماهانه تکرار کنید تا گیاهان رنگ خود را دوباره به دست آورند . همچنین برای جبران کمبود آهن برای گیاهان زینتی میتوان از کود آهن کلاته به صورت محلول پاشی با غلظت ۱ تا ۳ در هزار ۲ تا ۳ بار در سال استفاده.کرد.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گیاهانی که استرس خانه را کم می کند

 

گردآوری:صبا طاهری 

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt