شرایط نگهداری گل گندمی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل گندمی با نام علمی (Chlorophytum comosum) با اسامی گل عنکبوتی و سجافی نیز در کشور ما شناخته می‌شود و جزو گیاهان آپارتمانی محسوب می شود. ارتفاع این گیاه در حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر می‌رسد و برگ‌های آن خطی شکل و باریک با طولی در حدود ۲۵ سانتیمتر است که به صورت نوار‌های سبز‌ی به نظر می‌رسد که در میان هر یک، نوار سفید رنگی مشاهده می‌شود.

یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا ، گل گندمی است. این گیاه زیبا برای نگهداری داخل منزل به خصوص برای افراد مبتدی گزینه ی بسیار مناسبی است چرا که علاوه بر زیبایی و خواص بیشمار آن، نگهداری گل گندمی در منزل نیز نسبتا آسان است. این گیاه زیبا با برگهای افشان می‌تواند در یک گلدان آویز خودنمایی کرده و زیبایی دکوراسیون شما را چندین برابر کند.

شرایط نگهداری گل گندمی:

نور مناسب

بهترین محل برای نگهداری از این گل در کنار پنجره می باشد . می توانید گیاه را همراه با گیاهان دیگر در سایه قرار دهید و همچنین در ظهر به هیچ عنوان گیاه را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید . در زمستان مشکلی ندارد چون نور خورشید قوی تر از نورش در تابستان نمی باشد. بهتر است گیاه را در پشت پنجره قرار دهید تا برگ هایش دراز و بد شکل نشود.

دمای مناسب

برای اینکه گیاه شما رشد خوبی داشته باشد دمای بین ۱۸ الی ۲۴ درجه سانتی گراد می‌تواند بهترین دما باشد ولی هرچقدر که دما بالاتر میرود باید میزان آبیاری را افزایش دهید، ولی به راحتی می‌تواند دمای ۱۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند و هیچ مشکلی برای گیاه پیش نیاید. ولی با بالا رفتن دما برگ‌ها ممکن هست ضعیف و خشک شوند.

خاک مناسب

خاک کمپوست را به همراه خاک و کود آماده کاشت مخلوط کرده و در پای گل خود برسید . این ترکیب به رشد خاک شما کمک بسیار زیادی را می کند . این ترکیب برای گندمی مناسب است : یک سوم خاک باغچه + یک سوم ماسه + یک سوم کمپوست

کود مناسب 

بهتر است تغذیه گیاه را در فصل رشد از بهار تا اواخر تابستان انجام دهید و از کود ۲۰_۲۰_۲۰ و کود مخصوص زینتی می‌توانید استفاده کنید نحوه استفاده به این شکل است که شما یک قاشق چای خوری از کود رو در یک لیتر آب حل می‌کنید و هر دو هفته یکبار به شکل آبیاری به گیاه می‌دهید. زیاده روی در کوددهی موجب مشکلاتی در گیاه شما خواهد شد.

میزان آبیاری

یکی از مهمترین نکات نگهداری این گیاه نحوه صحیح آبیاری است. گل گندمی نیاز به آبیاری متوسط دارد و لازم است در فاصله بین دو آبیاری خاک سطحی گلدان خشک شده باشد. در هنگام آبیاری گل گندمی از زهکش کف گلدان و خروج آب اضافی مطمئن شوید و از جمع شدن آب در پای گلدان و زیر گلدانی خودداری کنید.
نکته مهم دیگر استفاده از آب ولرم و فاقد املاح است. 

زمان تعویض گلدان گل گندمی

گل گندمی رشد سریعی دارد و سالانه در اواخر زمستان تا اوایل بهار توصیه می‌شود گلدان را با یک سایز بزرگتر تعویض کنید. در موقع جابه جایی مراقب باشید به ریشه‌های گیاه آسیب نرسد. همانطور که گفته شد، بهترین زمان برای تعویض گلدان فصل بهار است که می‌توانید همزمان تکثیر گیاه را نیز انجام دهید.

چرا گندمی گل نمی‌دهد؟

اگر گیاه گندمی شما گل نمی‌دهد احتمالا باید نور نامناسب را مقصر بدانید. نور زیاد یا نور کم می‌تواند باعث عدم گل‌دهی در گندمی شود.این گیاه در فصل‌های مختلف نور مختلفی را می‌خواهد تا بتواند گل بدهد. بنابراین در تابستان باید مدت زمان بیشتری را در نور بماند و در زمستان به نور کوتاه مدت‌تری نیاز دارد.

آیا می‌توانید نوک قهوه‌ای گیاهان را برش دهید؟

با رعایت چند اقدام احتیاطی می‌توانید نوک قهوه‌ای گیاهان گندمی را قطع کنید. ابتدا اطمینان حاصل کنید که از قیچی‌های تیز استفاده کنید تا برشی دقیق ایجاد کنید. دوم، اگر بیشتر برگ‌ قهوه‌ای است، بهتر است برگ کامل را قطع کنید. در آخر، هنگام برش، شکل برگ را با برش‌های خود تکرار کنید و مقدار کمی نوک قهوه‌ای را پشت سر بگذارید تا از باز شدن زخم تازه جلوگیری کنید.

آفات:

گیاهان گندمی در مورد آفات سخت هستند، اما در برابر برخی از آفت زدگی‌ها حساس هستند. شته‌ها، شپشک‌های، وایت فیلد و کنه‌های عنکبوتی می‌توانند گیاه گندمی را مورد تهاجم قرار بدهند، اما هر از چند گاهی با غبارپاشی گیاهان از این مشکل جلوگیری می‌شود. اگر مشکل بدتر شد، می‌توانید از حشره کش‌ های طبیعی ساخته شده با سرکه برای خلاص شدن از آنها استفاده کنید.

نکته:

  • در صورتی که مشاهده کردید وسط گیاه از قاعده برگها، پوسیده است، آبیاری بیش از اندازه انجام داده‌اید و باید آبیاری را قطع کنید.
  • برگهای نرم و شفاف در اثر هوای خیلی سرد ایجاد می شود. قهوه ای شدن نوک برگها نیز مربوط به تشنگی یا اشعه مستقیم آفتاب است.
  • اگر برگهای گیاه سجافی، ضعیف و لاغر و طویل و کم و بیش خشک شدند و رنگ خود را از دست دادند و یعنی درجه حرارت خیلی بالاست. می توانید برای جبران این ضایعه، گلدان را به محل خنکتری منتقل کنید و ۱۵ دقیق درون تشت بگذارید.
  • محیط تاریک می تواند نوار سفید برگ را محو کند. سعی کنید با تغذیه مصنوعی مناسب جلوی ضعف و پژمردگی گیاه را بگیرید.
  • در صورت دیدن حشرات سبز رنگ که حاشیه برگ را میخورند، هر ۱۴ روز یکبار گیاه را سمپاشی نمایید.

 

گردآوری :صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt