شرایط نگهداری گل اشک تمساح

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل اشک تمساح یا کالانکوا که با نام علمی kalanchoe daigremontiana هم شناخته می‌شود، از خانواده کراسولاسه محسوب شده و به نام‌های بسیار دیگری مانند اشک زلیخا، کاکتوس زنده زا، مادر هزار فرزند و …نیز نامیده.می‌شود.

گیاه اشک تمساح جزء جالب‌ترین گیاهان آپارتمانی و زینتی محسوب می‌شود که بومی آفریقا و مناطق گرمسیر ماداگاسکار است، همچنین این گیاه توانسته طرفداران بسیاری را به خود جذب.کند.

این گیاه بسیار کم توقع و مستقل است به طوری که سریع با شرایط محیطی سازگاری پیدا می‌کند و به آبیاری کم‌ و نور بسیار زیاد و البته فیلتر شده رضایت دارد، همچنین بدون دخالت افراد قادر به تکثیر و رشد مجدد.است.

علت نام های متفاوت و عجیب این گیاه چیست؟

صفت زنده زایی در نامگذاری این گیاه حاکی از نوع تکثیر آن است. این گیاه دارای برگهای گوشتی، ضخیم بدون کرک و همیشه سبز است که بر روی یک ساقه ضخیم و به صورت تک رشد می‌کنند. در حاشیه برگ ها گیاهک های کوچکی رشد می‌کنند که همیشه یک ریشه نازک و سفید را به خود به همراه دارند و بعد از رسیدن به ۴ برگ بسیار کوچک از گیاه جدا می‌شوند و در صورتی که روی خاک با شرایط مناسب فرود بیایند، تبدیل به گیاه مادر.می‌شوند. به همین دلیل به آن گیاه زنده زا و یا مادر هزار فرزند می‌گویند و ریختن جوانه ها روی برگ بر روی خاک نیز به اشک تشبیه شده که به دلیل رنگ و فرم برگها به تمساح به آن اشک تمساح نیز.می‌گویند.

شرایط نگهداری گل اشک تمساح:

نور مناسب:

این گیاهان مکانی پر نور و روشن را ترجیح می دهند و هر مقدار که دمای میحط بالاتر رود نیز نور بیشتری را نیاز دارند. این گیاه روز کوتاه است و به بیان دیگر در اواخر زمستان و اوایل بهار که طول روزها هنوز کوتاه هستند به گل می نشیند.

نور کم محیط در فصول رشد موجب بلند و باریک شدن ساقه ها، کم رنگ شدن برگها و همچنین ریزش گل می شود. نور شدید نیز می تواند موجب سوختن برگهای گیاه.شود.

آبیاری مناسب:

آبیاری منظمی نیاز دارد و بهتر است که بین هر دو نوبت آبیاری اجازه دهیم که سطح خاک خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنیم. بنابراین آبیاری هفته ای یک مربته برای این گیاه کافی است. در طی زمستان باید آبیاری را کاهش داد و تا حدی گیاه را آب داد که فقط خاک به شکل کامل خشک نشود.

آبیاری کم و یا زیاد این گیاه از جمله دلایل اصلی از بین رفتن آنان می باشند.

آبیاری زیاد موجب پوسیدگی ریشه گیاه و لهیدگی و ریزش برگهای آن و آبیاری اندک نیز موجب خشک شدن و چروکیده شدن برگها و ریزش آنان و در نهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد.

خاک مناسب:

این گیاه به خاکی سبک با زهکش مناسب نیاز دارد بخصوص اینکه به پوسیدگی ریشه ناشی از مرطوب باقی ماندن بستر کاشت حساس است. بکارگیری ۶۰٪ پیت +۴۰٪ پرلایت و یا هر مخلوط دیگری که سبک باشد و آب را در خود نگه ندارد، محیط خوبی را برای رشد آن فراهم می کند.

کمبود مواد غذایی موجب کاهش رشد گیاه، ریز شدن و پریدگی رنگ برگ ها و عدم شکل گیری و یا ریزش غنچه های گل می شود.

دمای مناسب:

گرچه این گیاه متعلق به مناطق گرمسیر می باشد اما دمای هوا تا صفر درجه و حتی پایینتر را البته اگر طولانی مدت نباشد می تواند تحمل نماید و حتی در هوای سرد گل می دهد. گرمای هوا را نیز می تواند تحمل نماید.

کوددهی مناسب:

کمبود مواد غذایی سبب کاهش رشد گیاه، رنگ پریدگی برگها و ریز شدن آنها می‌شود. بنابراین در طی فصول رشد (بهار و تابستان) هر ماه گیاه را با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کنید.

تعویض گلدان:

به دلیل داشتن جوانه روی برگها بهتر است که گلدان آن کمی از خود گیاه بزرگتر باشد تا مکان مناسبی برای رشد جوانه ها نیز فراهم باشد. بهترین زمان تعویض گلدان بعد از فصل گلدهی و در بهار است.

آفات و بیماری:

سفیک پودری از جمله بیماری های احتمالی این گیاه است که در طی آن شبکه های سفید رنگ بسیار نرمی که مشاهده آنان سخت نیز است بر روی برگها تشکیل می شود و برگها به تدریج منقوط و زرد می شوند و نقاط مرده و خشکیده بر روی آنان شکل.می گیرد. گیاه ممکن است کوتاه قامت بماند و گل شکل نگیرد. ایجاد تهویه مناسب در اطراف گیاه و عدم خیس شدن برگسار از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. شپشک آرد آلود ، شته و حشره سپردار قهوه ای از جمله آفات شایع این گیاه هستند.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

نحوه نگهداری گل آنتوریوم

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • پیشواز ایرانسل

    گل خیلی قشنگیه حتما میخرم رنگشم خیلی دوس دارم

  • این گل فوق العاده زیباست 😍

  • سیم کارت اقساطی

    این گل رنگ صورتیش خیلی قشنگه

  • ابراهیم محمدی

    ممنون از سایت فوق العادتون

  • مظلوم

    سلام من اشک تمساح را سرگردان کوچک نگهداری کردم ارتفاع کم وگل داده ازخود ۲۰+۲۰+۲۰ به مقداریک قاشق چای خوری دریک لیترآب فقط۱۵روزیک بار اسپره کردم

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt