تغییر و طراحی فضای نشیمن و پذیرایی

 در چیدمان, خانه داری, سبک چیدمان

خانه تنها مکانی است که اولین تجربه های بی واسطه با فضا در انزوا و جمع در آن صورت می گیرد . خلوت با خود , همسر و فرزندان و دیگران , همه و همه بی تعرض غیر در آن ممکن می گردد. استاد پیرنیا معتقد است اندرون خانه جایی است که زن و فرزندان در آن به سر می برند و باید در آن احساس خستگی نکنند.در این بخش می خواهیم به ضرورت و اهمیت طراحی داخلی و چیدمان فضایی بپردازیم و اول از همه به سراغ فضای پذیرایی و نشیمن خانه می رویم.

اولین اصل این است که کوتاه نیایید! این اتاق نشیمن شماست و شما تصمیم می‌گیرید چگونه آن را بیارایید.سبک طراحی داخلی خانه خود را بشناسید ،سبک و تم وسایل خانه خود را نیز همین طور و سعی کنید بین این دو ارتباط برقرار نمایید. سبک و طرح بدنه خانه که شامل سقف و دیوارها و کف،مدل در و پنجره ها و …می شود باید باسبک و تم مبلمان خانه هماهنگ باشد تا در فضا چندگانگی و شلوغی حس نشود،اما منظور این نیست که حکما همه چیز باید فقط کلاسیک باشد یا همه چیز خانه باید مینیمال و مدرن باشد.سلایق متفاوت است. می توان با تلفیق دو یا چند سبک بین وسایل خانه و طراحی داخلی خانه فارق از چیدمان وسایل پیوستگی ایجاد شود. با انتخاب رنگ های با هارمونی هماهنگ و استفاده آن ها در جای مناسب تجربه ی حس آرامش و راحتی را در فضایی که بیشترین وقت خود را با خانواده در آن سپری می کنید به اشتراک بگذارید. در این مطلب توصیه‌هایی جذاب و کاربردی درباره‌ی طراحی دکوراسیون پذیرایی برای‌تان گردآوری کرده‌ایم.

از توضیح اصول طراحی داخلی که شامل نوع نورپردازی ، جنس و رنگ پوشش سطوح (کف،سقف و دیوارها)،مبلمان و… است به صورت تئوری گذرمی کنیم چرا که اصول همیشه خسته کننده اند.پس سعی بر این است با مثال هایی ملموس و ساده راهکارهایی جهت ایجاد فضایی که د رآن شما احساس آرامش و رضایت می کنید ارائه شود.

اتاق پذیرایی و نشیمن خانه جایی است که اکثر فعالیت ها در آن صورت می گیرد بخصوص در زمانی که مجالسی و مهمانی هایی در خانه تدارک دیده اید. همچنین بیشتر افراد وقت خود را در حال مطالعه، تماشای تلویزیون یا لم دادن بروی مبلمان قسمت نشیمن می گذارند. به همین خاطر که اتاق نیشمن و پذیرایی برای کارهای زیادی مورد استفاده قرار می گیرند، به همین خاطرروشنایی این بخش از خانه از اهمیت بالایی در روحیه افراد دارد.یادتان نرود همیشه بهترین و دلبازترین فضاها همان هاییی اند که از نور طبیعی برخوردارند ،بیشترین بهره گیری از نور طبیعی یعنی سرزندگی بیشتر یعنی این خانه، این فضا روح دارد.خانه ای با پرده های ضخیم،نشیمن سرد و تاریک و رنگ های تیره و مرده را تصور کنید، این خانه سوت و کور است جنبش و روح ندارد،اجازه دهید نور طلایی خورشید به خانه تان ورود کند.

روشنایی نشیمن و پذیرایی خانه باید به آسانی قابل کنترل باشد تا با توجه به وجود کم نوری (نبود نور طبیعی یا نور روز) و موقعیت اتاق کاملا قابل تنظیم باشد. استفاده از لامپ های سقفی رشته ایی اگر اهل مطالعه در این مکان ها هستید بهترین گزینه خواهد بود. در کنار کلید چراغ ها باید سوئیچی جهت تنظیم میزان روشنایی این لامپ ها نیز وجود داشته باشد تا بر اساس نیاز خود، روشنایی اتاق را تنظیم کرده باشید. استفاده از لامپ ها و چراغ های زمینی و رومیزی باید در مکان هایی باشد که نیاز به نور بیشتر احساس می شود نیز توصه می شود. این لامپ ها حس آرامش بیشتری در محیط ایجاد می کنند که در صورت استفاده از آنها می توانید تعدادی از چراغ های سقفی را خاموش نگه دارید. نکته مهم این که در اتاق نشیمن، توجه به موقعیت میز تلویزیون است. سعی کنید نوردرمقابل صفحه تلویزیون به هیچ عنوان قرار نگیرد تا دردیدتان مشکل ایجاد نکند.

راستی شمع فراموش نشود. شمع ها جدا از خاصیت شاعرانه و عاشقانه ای که به فضا می دهند از دیر باز بنا به کاربرد روشنایی استفاده می شدند. شما امروزه نیز می توانید به سادگی با استفاده از جادوی شمع روشنایی خانه های خود را چند برابر کنید. چند شمع بلند و ساده در جاهای مختلف مثل روی شومینه یا میزها گاهی حتی در راهروها و هر جا که اصلا دوست دارید. فرو رفتگی ها، کنج ها، پرتی ها هم فضای مناسبی برای قرار دادن لوازم تزیینی و به خصوص شمع ها محسوب می شوند، با تهیه چند شمع به رنگ های روشن و ساده می توانید طراحی دکوراسیون خود را پیش از پیش جذاب کنید و فضای خارق العاده ای برای خود ایجاد کنید.

پس از طرح موارد کلی نورپردازی سراغ رنگ ها می رویم.رنگ های روشن خصوصا تاکید روی رنگ سفید است که با خلوصش آرامش را به خانه می آورد و آنقدرمهربان است که با عموم رنگ ها قابلیت ترکیب دارد.اولین غر را در دلتان شنیدم:سفید که زود چرک می شود…

می خواهم به انتخاب هوشمندانه وسایل اشاره کنم.اگر هراس از چرک شدن اشیای سفید دارید ،وسایلی را سفید انتخاب کنید که جنس و و متریال به کاررفته در آن ها با جود سفیدرنگ بودن قابلیت چرک پذیری کمتری دارد.برای مثال مبل چرم سفید کمتراز مبلی با جنس جیر قابلیت چرک پذیری دارد و دوم این که باید متریال انتخاب شده ر صورت کثیف شدن به راحتی قابل شستشو باشد.این را همیشه در پس ذهن خود داشته باشد که خرید یک وسیله با کیفیت و بسیار خوب اما گران، هزاران باربه خرید چند وسایله ارزان با کیفیت معمولی می ارزد.عاقل باشید و بدانید آن وسیله گرچه قیمتش زیاد است اما با کیفیت بالا و تضمین شده اش قرار است عمری به شما خدمت کند.می خواهم این نقطه نظر را به انتخاب وسایل سفید و روشن تعمیم دهم.برای مثال چوب ام دی اف سفید،بستگی به نوع و کیفیتش احتمال چرک شدنش می رود اما از ام دی اف هایگلاس(نوعی از ام داف های براق) چرکی و دودگرفتی ندارد.

در دکوراسیون رنگ سفید به عنوان بزرگ‌ کننده و روشن‌کننده فضا شناخته شده‌است. با به بکار بردن رنگ سفید در اتاق‌های کوچک یا کم نور، روی دیوارها، ستون‌ها و سقف می‌توان فضا را بسیار برزگ تر و روشن‌تر نشان داد. یک رنگ نشان دادن همه چیز تا حدی خطای دید ایجاد کرده و به چشم این اجازه را می‌دهد تا اتاق را بزرگتر از آنچه هست ببیند. قانونی برای استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون وجود ندارد و در هر جایی می‌توان آن را بکار برد. ایجاد بافت، شکل و چاپ روی رنگ سفید راه بسیار مناسبی برای ایجاد کنتراست در اتاق‌ها و فضاهای سفید است همچنین رنگ شیری به دیوارها روشنی و گرما می‌بخشد. در اتاق‌هایی که سفید رنگ هستند می‌توان با بکار بردن ظروف شیشه‌ای و نقره کنتراست و جذابیت ایجاد کرد سفید جزو دسته رنگ های خنثی است در حالی که ما دو سته رنگ های فعال و غیر فعال نیز داریم.در دسته رنگ های فعال رنگ هایی که در این گروه قرار دارند شامل قرمز، زرد و نارنجی می باشند. قرمز، رنگ پر شور و هیجانی است که سیستم عصبی بدن را تحریک می کند. به دلیل شدت و عمق این رنگ، طراحان این رنگ را به عنوان رنگ حاشیه ای استفاده می کنند مثل یک تک دیوار قرمز در اتاق یا قاب عکس قرمز آویزان شده از دیوار. رنگ زرد میزان شادی را در افراد افزایش می دهد، اما طراحان معمولاً از این رنگ استفاده نمی کنند و اما درباره رنگ نارنجی، در صورتی که به طور متعادل استفاده شود، (بیش از حد استفاده نشود) می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و افزایش اشتها شود. در دسته رنگ های غیرفعال نیز رنگ های سبز، آبی و بنفش از جمله رنگ های غیر فعال هستند که تاثیر آرام بخش تری را روی سیستم عصبی ایجاد می کنند. رنگ سبز، اتاق کوچک را ظاهراً بزرگ تر جلوه می دهد و رنگ غالب در طبیعت است. رنگ آبی نیز اندازه ظاهری اتاق را افزایش می دهد و دارای یک اثر آرام بخش می باشد. اما استفاده بیش از حد آن احساس سردی و بی تفاوتی را به همراه دارد. رنگ بنفش خیال انگیزی را پرورش می دهد و باعث آرام شدن سرشت انسان می شود.

طراحان داخلی معمولاً هر رنگ را با رنگ متضادش جفت می کنند تا احساس جذابیت را بر انگیزند. رنگ های محرک و منفصل که در کنار یکدیگر قرار می گیرند عبارتند از: سیاه و سفید، قرمز و سبز، زرد و بنفش، نارنجی و آبی همچنین رنگ مقابل قهوه ای نیز رنگ سبز نعنایی است.

برای الهام گرفتن در نحوه انتخاب رنگ ها به چرخه رنگ موجود در کتاب های طراحی داخلی یا منابع آن لاین اینترنتی سری بزنید. به رنگ های مبلمان و وسایل اتاقی که مصمم به رنگ کردن آن هستید نگاهی بیندازید و آن رنگ ها را در چرخه رنگ بیابید. به رنگ های نزدیک به رنگ شما یا مخالف با رنگ شما نگاه کنید. این رنگ ها به ترتیب رنگ های تک رنگ یا مکمل هستند. دامنۀ رنگ‌های تک رنگ حس آرامش به شما می بخشد، در حالی که دامنه رنگ های مکمل تندی و شور و شوق می آفریند. ترکیب رنگ های مکمل بهترین جایگزین برای نقاط رسمی منزل مانند اتاق ناهار خوری (غذا) هستند، در حالی که طرح های تک رنگ برای اتاق خواب ها مناسب هستند.برای الهام گرفتن بیشتر در این مورد به فروشگاه های رنگ سری بزنید و کارت های رنگی رایگان یا نمونه های رنگ آماده کوچکی را که معمولاً با قیمت پایین در دسترس هستند جمع آوری کنید. حتی کارت های ترکیب رنگ نیز امروزه به راحتی در دسترس هستند. این کارت ها را به دیوار اتاقتان بچسبانید و چند روزی بگذارید بمانند، یا رنگ های آماده را مستقیماً روی دیوار اتاقتان قرار دهید. هر بار که وارد اتاق می شوید به رنگ ها نگاه کنید و ببینید که کدام رنگ بهترین احساس را در شما به وجود می آورد.

توصیه های کوچک آخر:

اگر فضای شما کوچک است از آینه استفاده کنید. آینه های بزرگ و قاب شده به دیوار یا آیینه های قدی به کار ببرید. این کار فضا را بزرگ تر نشان می دهد.وقتی نزدیک به راهروی ورودی خانه آیینه قدی نصب کنید خواهید دید که اعضای خانه و خودتان چقدر به این آیینه احتیاج داشتید تا وقتی می خواهید بیرون بروید تصویری کلی و قدی از خودتان دارید و برای هرکسی که خود را در آن ایینه برانداز می کند تجربه ای بسیار مثبت ومطلوب خواهد بود.

خانه خود را با تزئینات طبیعی پر کنید. به گل ها و سنگ های طبیعی بیشتر فکر کنید. کارشناسان دکوراسیون داخلی بر این عقیده هستند که چرا از گیاهان وحشی و سنگ های لب رودخانه در منزل استفاده نکنند؟ طبیعت را در منزل، کنار خود داشته باشید.

دکوراسیون مدرن فرصت خوبی برای انتخاب‌های هنری مانند تابلوهای انتزاعی یا پوسترهای پویا فراهم می‌کند.

اصل مهم گوناگونی است. می‌توانید در دامنه‌ی وسیعی از طرح‌های سرزنده تا تابلوهای تک‌رنگ و نقش‌های مینیمال دست به انتخاب بزنید. طرح‌ها و رنگ‌های موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید و آنها را به‌شکلی اصولی بچینید.

گردآوری: آلاله باختر

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt