آرامش در فضای خانه به سبک ژاپنی

 در چیدمان, خانه داری, سبک چیدمان

بعد از ظهر یک روز گرم بعد از کلی ترافیک از سرکار به منزل می رسید. اگر می خواهید با قدم گذاشتن در منزل، دور از هیاهوی زندگی شهری فضایی با آرامش را تجربه کنید، باید بگویم خیالتان راحت!

کار دشواری نیست با کمی کنکاش درسبک های معماری و فرهنگ‌های مختلف و رعایت چند نکته می‌توانیم چنین فضایی را خلق کنیم.

برای مثال حال و هوای سالن های ماساژ و اسپا را به یاد آورید، فضایی خلوت عموما با دکوراسیون ژاپنی، این نوع دکوراسیون طرفدارمحیطی متعادل، مرتب و به دور از هرگونه تجملات می باشد که این ویژگی ها، آن را به سبک مینیمالیست بسیار شبیه می کند.

یکی از سبک هایی که بر پایه اصول آرامش بخشی فضا بنا شده سبک ژاپنی و در واقع پیروی از الگوهای ذن است.

ذن مکتبی در مذهب بودایی است که تاکید فراوان به بودن در لحظه (اکنونیت)، ژرف نگری به ماهیت اشیا و جانداران و تفکر لحظه به لحظه دارد. مکتب ذن نه مذهب است نه فلسفه و نه هیچ نوع علم دیگرازاین قبیل. ذن اعتقاد دارد که انسان باید همه چیز را بدون آنکه چیزی به آنها بیفزاید یا از آنها کم نماید ، نگاه کند. شما مجبور نیستید تا یک راهب باشید تا اینگونه زندگی کنید.با رعایت چند نکته ساده می توان حس آرامش و تمرکز حواس را در خانه جاری کرد.

سادگی در مکتب ذن

ژاپنی‌ها معتقد هستند سادگی سبب کارایی و زیبایی می‌شود. طبق این اصل فقط اثاثیه‌ای که مورد نیاز است باید در دسترس قرار بگیرد. وسایل اضافه را در قفسه و کمد دیواری قرار دهید. استفاده شما از لوازم دکوری نیز باید مینیمال و حداقلی باشد. اشیاء دکوری زیادی را در منزل خود در معرض نمایش قرار ندهید. مبلمان ساده و بدون تزیینات وعدم استفاده از نقوش شلوغ و رنگارنگ در رومبلی و پرده نقش موثری درآرامش فضای زندگی شما دارد.

طبیعت‌گرایی در مکتب ذن

فرهنگ ژاپنی مملو از عشق و احترام به طبیعت است. از طرفی وارد کردن طبیعت به فضای داخلی خانه بهترین راه برای ایجاد یک ارتباط قوی با جهان طبیعی محسوب می‌شود.

رنگ هایی که معمولا در این سبک استفاده می شوند برگرفته از طبیعت هستند که اغلب رنگ های نرم هستند مانند: سفید، خاکستری، سبز، بژ مایل به کرم که نیرویی آرامش بخش و صلح طلب دارند.

و اما متریال، چوب المان اصلی و بی قید و شرط در تمامی خانه های سبک ژاپنی است.

یکی از بهترین روش‌های هماهنگ‌ سازی با طبیعت، افزودن عناصر چوبی طبیعی به خانه است. در یک خانه‌ی ژاپنی اغلب سطوح مانند کفپوش، در، دیوار و بسیاری از وسایل با چوب ساخته شده است.

بنابراین برای ایجاد دکوراسیون ژاپنی در خانه از قفسه‌های چوبی یا کفپوش و دیواراز چوب طبیعی استفاده کنید.چوب به دلیل جنس طبیعی خود یکی از منابع آرامش در خانه به شمار می‌آید.

این سبک بدون گیاه های طبیعی هیچ معنایی ندارد. بکارگیری ی بامبو، درختچه های مینیاتوری و یا گلدانی از شاخه های خشک گیلاس و بید درهم تنیده که حس زنده بودن داشته باشد، اهمیت طبیعت را نشان می دهد. اطمینان یابید که گیاهانی را انتخاب می کنید که در فضای داخلی زنده می مانند. به علاوه می توانید از درختان بونسای که اندازه ای مناسب و همخوان با محیط داخلی پرورش می یابند استفاده نمایید.

برای ایجاد فضای کاملا آرامش بخش، باید نورهای فلورسنت و خشن را حذف کرده و به جای آن، نورهای نرم و شمع گونه را جایگزین کنیم. همچنین نورهای غیرمستقیم که از روی زمین نورپردازی را انجام می دهند، بهتر از نورهای مستقیمی است که از سقف آویزان می شود.

با استفاده از همین چند نکته‌ی اساسی می‌توانید خانه‌ی خود یا بخشی از آن را با روش چیدمان ژاپنی بچینید. به این ترتیب علاوه بر تجربه‌ی یک سبک دکوراسیون جدید، می‌توانید ارتباط خود را با طبیعت قوی‌تر از پیش کنید. چراکه آشتی با طبیعت می‌تواند تاثیرات روانی بسیار زیادی برای شما به همراه داشته و انرژی‌های خانه‌ی شما را به سمت مثبت‌تری هدایت کند.

گردآوری: آلاله باختر

کارشناس ارشد معماری

طراح و ویژوال آرتیست

Maahkhatoon97

Recommended Posts
نظرات/پیشنهادات
  • ناشناس

    وقت بخیر خانم باختر گرامی
    ممنونم از مطلب بدیع و‌ارزشمندتون
    لطفا درباره سبک های تلفیقی هم برامون مطلب بگذارید( مثلا هر کدام از قسمتهای خونه بهتر هست که در چه سبکی باشه .. مثلا برای یه مکانی که کاربری زندگی و تقریبا پذیرش مشتری داره . بهتر هست از چه متریالی استفاده بشه و اگر امکان داره لینک ارتباط مستقیم رو به ما اطلاع دهید .
    موفق شاد و اندرست باشید
    الهام

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt