پرورش و نگهداری گیاه سروپژیا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

سروپژیا که اتفاقا نام‌های مستعار زیادی هم دارد گیاهی با برگ‌های نقره‌ای رنگ و به شکل قلب است. این گیاه بومی آفریقای جنوبی، زیمباوه و اسواتینی است و اولین بار در سال ۱۸۸۱ کشف شد. سروپژیا گیاهی کم‌یاب است، ازاین‌رو نمی‌توانید به‌ سادگی آن را پیدا کنید.

ضمن اینکه این گیاه قیمت ارزانی نیز نداشته و جز گیاهان ارزان قیمت نیست. سروپژیا جز گیاهان آویزی نیز به‌شمار می‌رود، بنابراین اگر دنبال یک گیاه آویزی برای خانه خود هستید این گیاه انتخابی عالیست.

برای یادگیری روش نگهداری آن نیز کافی است در ادامه با این مطلب از ماه خاتون همراه شده و از صفر تا صد روش نگهداری سروپژیا را یاد بگیرید.

شرایط نگهداری گل سروپژیا

نور مناسب:

نور کافی برای این گل بسیار ضروری و لازم می باشد؛ ولی باید به این نکته توجه شود که در مقابل نور مستقیم قرار نگیرد. بهترین شرایط مورد نیاز برای نور این گل، نور کامل تا کمی سایه می‌باشد. نور زیاد و مستقیم موجب سوختگی برگ های سروپژیا شده و نور کم نیز، مسبب کم شدن نمو گل و پژمرده شدن برگ آن می‌شود. اگر مقدار نور خیلی کم باشد، ساقه کشیده خواهد شد و برگ ها نیز از هم فاصله می‌گیرند.

میزان دریافت روزانه نور این گیاه، ۲ تا ۳ ساعت در روز بوده که نور زیاد باعت تیره تر شدن رنگ برگ و نور کم باعث روشن تر شدن آن خواهد شد.

آبیاری مناسب:

زمانی که خاک قسمت بالایی گلدان گل سروپژیا خشک گردید، بایستی نسبت به آبیاری آن اقدام گردد؛ به این صورت که پس از آبیاری آن، آب اضافی آن را از زیر گلدان تخلیه نمود. باقی ماندن آب اضافی در زیر گلدانی این گل، باعث آسیب رسیدن به ریشه گل.می‌شود.

آبیاری گل سروپژیا در فصل بهار و تابستان بیشتر است، ولی در فصل پاییز و زمستان به آب کمتری نیاز دارد. به طور کلی ۲ بار در هفته برای آبیاری این گل کافی بوده و آب دادن بیش از حد به آن باعث از بین رفتن هر چه زودتر گل خواهد شد.

خاک مناسب:

این گیاه به خاکی سبک با زهکشی خوب دارد تا همزمان که آب اضافی را به‌سرعت تخلیه می‌کند، کمی رطوبت نیز نگه دارد تا گیاه از آن استفاده کند. خاکی که سنگین باشد و بیش از حد خیس بماند به سرعت به گیاه آسیب زده و باعث ازبین رفتن ریشه‌های آن.می‌شود. برای خاک سروپژیا بهتر است از خاک کاکتوس یا ساکولنت استفاده کنید. یا اینکه خاک معمولی گلدان را با پرلیت یا الیاف نارگیل مخلوط کنید، این کار باعث می‌شود خاک شما سبک‌تر شده و زهکشی بهتری داشته.باشد.

کوددهی مناسب:

در طول نگهداری از سروپژیا برای کوددهی باید در فصل رویش آن اقدام کنید و هر ۳ الی ۴ هفته یک بار از کود مایع گیاهان خانگی استفاده کنید. در هر دفعه کوددهی لازم است به گیاه آب بدهید، زیرا باقی ماندن این کود در خاک باعث تشکیل نمک در اطراف ریشه گیاه شده و می‌تواند ریشه گیاه را.بسوزاند.

هرس کردن:

هرس کردن این گیاه باعث افزایش و تحریک رشد می شود. این گیاه را باید از قسمت برگ هایش هرس کنید و برای هرس کردن آن می توانید یک یا چهار غنچه از آن را در خاک یا گلدان کوچک با زهکشی بالا بکارید و سپس به خوبی به این گیاه آب دهید و آن را در دمای اتاق نگه دارید که قطعا از رشد بالای این گیاه شگفت زده خواهید.شد.

برای هرس کردن گیاه جدید نیز می توانید قسمت کوچکی از ساقه و همچنین برگ های آن را برش دهید و آن را در نور مناسب و همچنین خاک شن دار قرار دهید.

تعویض گلدان:

برای تعویض گلدان سروپژیا نباید عجله نمود؛ زیرا این گل اشتیاق به بزرگ شدن و متراکم کردن ریشه در گلدان خود را دارد. بهترین زمان تعویض گلدان این گل در فصل بهار بوده و برای جلوگیری از پوسیده شدن ریشه، آفات و قارچ های موجود در خاک و گل باید هر چند وقت یکبار گلدان آن را عوض نمود.

آسیب رساندن آفات و حشرات.:

  • یکی از آفاتی که به گل سرویژیا آسیب وارد می‌نمایند و لکه های ریزی روی برگ های گل به وجود می‌آورد، شته ها هستند. برای نابود ساختن آنها بهتر است با به کار گیری از روغن نیم و دستمال تمیز، اسپری آب یا صابون حشره کش برای پاک کردن آن ها از روی برگ های گل اقدام.نماییم.
  • افزون بر شته ها، وجود شپشک نیز سبب کاهش رشد، بد فرمی، زرد شدن و شکنندگی برگ ها و در انتها ریزش آن ها می‌‌شود که روش مقابله با آن استفاده از الکل است.
  • همچنین وجود حشرات آلفید در گل باعث صدمه به آن گردیده که برای جلوگیری از آن بایستی از صابون طبیعی گیاهی و یا اسپری آن استفاده نمود. در صورت ازدیاد حشرات در منزل، می‌توان از فیلتر مناسب برای دفع حشرات از این گل بهره برد.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل زاموفولیا

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt