پرلیت چیست و چه تاثیری بر خاک می‌گذارد؟

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

یکی از اصلی ترین موارد مورد نیاز گیاهان، خاک با کیفیت و متناسب با نیاز های آنهاست. بسیاری از گیاهان آپارتمانی خاک سبک و متخلخل را دوست دارند که این نوع خاک ها یا به صورت آماده در بازارها موجودند و یا انحصارا از ترکیب چند خاک مختلف با یکدیگر به دست می‌آیند. به طور کلی یکی از اجزایی که برای بهبود کیفیت خاک می‌توان به آن اضافه کرد، ماده ای به نام “پرلیت” است. وجود پرلیت در خاک فواید زیادی برای گیاه دارد.

اما پرلیت چیست و چه تاثیری بر خاک می‌گذارد ؟

در این مقاله همراه ما باشید تا پرلیت، کاربردهای آن و مقدار مورد نیاز آن برای خاک آشنا شوید.

پرلیت چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟!

به اصطلاح به شیشه های آتشفشانی که بر اثر سرد شدن گدازه های مذاب تشکیل می‌شوند، پرلیت گفته می‌شود که طی فرایندهای هوازدگی و دگرگونی های متعدد به ساختارهای سنگی سست تبدیل شده است. بنابراین در ابتدا ابسیدین ( شیشه های گدازه ای ) سخت تشکیل می‌شود و سپس به سنگ نرم تبدیل می‌شود. امروزه با توجه به پر شدن بی‌شمار مواد آتشفشانی ، پرلیت ها در آینده به وفور یافت می‌شوند.

در باغبانی حرفه ای، فقط از پرلیت باد شده استفاده می‌شود که ساختاری نرم و کوچک دارد. این سنگ در کارخانه های صنعتی تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد گرم می‌شود که می‌تواند حجم آن را تا بیست برابر افزایش دهد. پرلیت متراکم دارای چگالی کمی است، معمولاً رنگ سفید دارد و شبیه ذرت بو داده است.

چقدر پرلیت باید به خاک گلدان اضافه کنیم؟

بسیاری از تولید کنندگان خاک گلدان از پرلیت برای اطمینان از احتباس بهتر آب در خاک خود و شل شدن خاک گلدان در طولانی مدت استفاده می کنند. سطح متخلخل پرلیت منبسط شده فضا را برای هوا و آب ایجاد می کند ، که از جمله برای رشد ریشه مفید است. بسته به هدف خاک ، بین ۵ تا ۳۵ درصد به خاک گلدان اضافه می شود. در خاک ساکولنت ، درصد بالاتری از پرلیت در زیرلایه مخلوط می شود.

مهمترین مزایای استفاده از پرلیت در کشاورزی و باغبانی به طور خلاصه عبارتند از:

اصلاح سیستم هوادهی و آب‌دهی خاک:

پرلیت چگالی بسیار کمی دارد و ترکیب آن به خاک به ویژه خاک‌های دارای بافت سنگین به سبک‌تر شدن بافت خاک کمک شایانی می‌کند و در نتیجه باعث افزایش تخلخل خاک و به تبع آن بهبود تهویه و آبدهی خاک می‌شود.

صرفه اقتصادی:

با اضافه کردن پِرلیت به خاک بازده اقتصادی و عملکرد کشاورزی افزایش خواهد یافت. همه متخصصان این رشته آگاهند بهبود خصوصیات خاک یکی از هزینه‌برترین بخش‌های کشاورزی است و استفاده از پرلیت به کاهش این هزینه‌ها کمک می‌کند. همچنین پرلیت برخلاف مواد آلی، پوسیده نخواهد شد و خواص مثبت خود را برای مدت‌های طولانی در خاک حفظ می‌کند.

محافظت از ریشه:

همانگونه که گفتیم این خاک قادر است حجم زیادی از آب را در داخل خود نگه داری کند که این مزیت باعث می شود آب در خاک زیاد باقی نماند زیرا یکی از متداول ترین مشکلاتی که برای یک گیاه به وجود می آید پوسیدگی ریشه آن است که خوشبختانه با استفاده از این خاک می توانید به راحتی از گیاه خود مراقبت کنید.

پیشگیری از اثرات منفی علف‌های هرز و حشرات موذی

خاک پِرلیت عاری از هرگونه آفت و عوامل بیماری‌زاست وخاصیتی شبیه به علف‌کش‌ها دارد.

ملاحظات و نکات ایمنی

تحقیقات انجام شده روی پِرلیت نشان داده است که اگرچه این ماده خنثی است و سمیت خاصی برای انسان ندارد، با این وجود لازم است در هنگام کار با پرلیت از ورود گرد و خاک ناشی از آن به داخل چشم، بینی و دهان خودداری شود. گرد پِرلیت می‌تواند مشکلات تنفسی را تشدید و موجب التهاب چشم‌ها شود. پرلیت باعث ایجاد سرطان نمی‌شود، اما بعضی پرلیت‌های تجاری حاوی ذرات ریز کوارتز هم هستند که به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در مواقعی که با آن کار می‌کنید، دهان و گلوی خود را بپوشانید تا از نفوذ گرد آن به درون بدن‌ جلوگیری کنید.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

طریقه مصرف کودآهن برای گیاهان آپارتمانی

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt