همه چیز درباره نخل شامادورا

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

نخل شامادورا از جمله گیاهان گرمسیری است که نگهداری آسانی داشته و می‌توانید به‌راحتی از آن در داخل خانه نگهداری کنید. شامادورا از دوران ویکتوریا تا به امروز گیاه پرطرفداری برای نگهداری در منزل بوده و این روزها پای آن به دفاتر کار، مدارس و مراکز خرید نیز باز شده است. دلیل این موضوع نیز واضح است، نگهداری نخل شامادورا آسان بوده و ظاهر سرسبز و زیبایی دارد.

جالب است بدانید که با با افزایش سن شامادورا، برجستگی‌هایی شبیه به بامبو نیز در امتداد تنه ایجاد می‌شود که آن را حقیقتا تماشایی و جذاب خواهد کرد. پس اگر دنبال خرید گیاه آپارتمانی زیبا و درعین‌حال شرایط نگهداری آسان هستید، نخل شامادورا را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری آن نیز ادامه این مطلب را از دست ندهید.

شرایط پرورش و نگهداری:

آبیاری مناسب:

نخل شامادورا ازجمله گیاهانی است که فراموشکاری شما در آبیاری را بیشتر تحمل می کند تا زیاده روی در آبیاری. چرا که آب زیاد باعث تجمع رطوبت در خاک و پوسیدگی ریشه می شود. در نهایت می بینید که برگ های گیاه زرد شده و می ریزد و گیاهتان به طور کل از بین می رود.

بنابراین بهتر است شرایط آبیاری مناسب را برای نگهداری درست از نخل شامادورا بدانید. بهترین راه این است که یک بند انگشت خود را در خاک فرو کنید و اگر متوجه خشکی خاک شدید به آن آب بدهید. به طور قطع میزان آبیاری در روزهای گرم تابستان و سرد تابستان با هم متفاوت است. همچنین بهتر است آبی را برای آن استفاده کنید که هم دمای محیط باشد.

به یاد داشته باشید این گیاه آبی که کلر و رسوبات داشته باشد را نیز نمی تواند تحمل کند.

نور مناسب:

یکی از بهترین خصوصیات شامادورا این است که می‌تواند در نور کم یا نور مصنوعی نیز شاداب بماند. قابلیتی که بیشتر گیاهان خانگی از آن بی‌نصیب هستند. اما این به‌این‌‌معنا نیست که بهترین شرایط نوری برای نگهداری از نخل شامادورا نور کم است، بلکه بهترین شرایط نوری برای رشد بهتر این گیاه، قرار دادن آن در محیطی پر نور است که نور به‌صورت غیرمستقیم به آن برسد.

اگر قرار است محل نگهداری نخل شامادورا کنار پنجره باشد بهتر است پنجره‌ای غربی یا شرقی باشد که آفتاب عصر یا صبح به آن برسد. در طول نگهداری از نخل شامادورا زمانی که دیدید که شاخه‌های گیاه بیش‌ازحد بزرگ شده و موج‌های کوچکی دارد، نشانه آن است که محل قرار گیری گیاه تاریک است.

خاک مناسب:

برای ایجاد بهترین شرایط نگهداری و عملکرد نخل شامادورا آن را در یک خاک غنی و در گلدانی متوسط بکارید که به‌خوبی زهکشی شده باشد. چون اگر خاک گیاه بیش‌ازحد سنگین باشد یا آب را بیش‌ازحد در خود نگه دارد، ریشه‌های گیاه دچار مشکل می‌شوند و درنهایت به نابودی گیاه شما منجر خواهد شد.

اکثر اوقات خاک‌های آماده سنگین هستند، از این‌ رو بهتر است موقع خرید خاک آن را بررسی کرده و ببینید زهکشی آن چطور است. اگر خاک آب را به‌سختی تخلیه می‌کند، بهتر است زهکشی خاک را با پوکه، شن و ماسه بهبود ببخشید.

کوددهی مناسب:

کوددهی گیاه به پرورش بهتر و نگهداری از نخل شامادورا کمک می‌کند به این منظور می‌توانید کود مایع به میزان ۲ گرم در لیتر، هر هفته یک بار از فروردین تا مهر ماه برای گیاه استفاده کنید، البته می‌توانید از کود‌هایی با نسبت ۲-۱-۳ و یا ۳-۱-۳ نیز یا کود ۲۰-۲۰-۲۰ موجود در بازار هم استفاده کنید، ولی در این مورد هر دو هفته یک بار و همزمان با آبیاری گیاه، کوددهی را انجام دهید.

نوع گلدان:

گلدان‌هایی از جنس سفال یا سرامیک بهترین گزینه برای پرورش شامادورا هستند تا بتوانند وزن شاخسار را تحمل کنند. به دلیل رشد آهسته این گیاه، هر دو سال یک بار می‌توانید اقدام به تعویض گلدان کنید و هر دفعه فقط یک سایز، اندازه گلدان را بزرگ‌تر کنید. بهترین زمان تعویض گلدان فصل زمستان است که سرعت رشد گیاه به کمترین مقدار می‌رسد.

عوارض نخل شامادورا و درمان:

برگها روشن و شفاف شده اند:

روشن و شفاف شدن برگ ها میتواند به علت کمبود نور یا مواد غذایی باشد بنابراین برای رفع این مشکل گیاه را بجای پرنور تر ببرید و درست تغذیه کنید.

نوک برگها قهوه ای شده است:

قهوه ای شدن نوک برگها می تواند از کمبود رطوبت یا کمبود پتاسیم و کلسیم باشد. ممکن است این مشکل به علت آبیاری نامنظم نیز به وجود آمده باشد بنابراین بهتر است برای آبیاری از آب جوشیده استفاده کنید.

برگها زرد شده اند:

زرد شدن برگها ممکن است به علت آبیاری زیاد یا نور کم و هوای گرم باشد بنابراین بهتر است شرایط را بررسی کنید.

برگها باز نمیشود:

هنگامی که برگهای گیاه شما باز نشد ، سایز گلدان و یا خاک آنرا عوض کنید یا تغذیه مصنوعی کنید.

برگ ها تار عنکبوت گرفته:

هنگامی که برگها تار عنکبوت گرفت ممکن است این مشکل مربوط به کنه باشد پس سمپاشی کنید و با آبپاشی رطوبت محیط را بیشتر کنید.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

شرایط نگهداری گل اشک تمساح

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt