نیلوفر پیچ رونده یک گل زیبای زینتی

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گل نیلوفر پیچ رونده یک گل زیبای تزیینی است که می‌تواند شکوه و رنگ زیبایی به خانه شما ببخشد. این گل اساطیری در فرهنگ، اعتقادات و حتی معماری بسیاری از کشورها جایگاه ویژه‌ای دارد.

اگر بدانید گل نیلوفر نماد چیست و چه مفاهیم مثبتی از صلح و عشق و زیبایی تا جاودانگی را القا می‌کند در کاشت و پرورش آن در نزدیکی خود مصمم تر می‌شوید. در این مطلب با اطلاعاتی در مورد گل پیچک نیلوفر و نگهداری آن آشنا می‌شوید.

معمولا از گل نیلوفر پیچ، به عنوان یک گل تزئینی یاد می‌شود؛ چرا که با استفاده از آن می‌توان به راحتی یک طاق قوسی شکل طبیعی و دوست داشتنی ایجاد کرد و یا آن‌ها را می‌‌توان به عنوان تزئینی برای آلاچیق‌ها و سایبان‌ها و یا به عنوان گل‌های مخصوص تراس و بالکن به کار برد.

شرایط نگهداری و پرورش نیلوفر پیچ:

آبیاری مناسب:

این گیاه نسبت به کم آبی مقاوم است ولی از آنجایی که یک گیاه علفی است برای حفظ شادابی خود نیاز به رطوبت دارد پس آبیاری منظمی داشته باشید و سطح خاک رطوبت متوسطی داشته باشد. قبل از آبیاری سطح خاک را لمس نمائید و در صورت خشک بودن مجدداً آبدهی را انجام دهید نیلوفر پیچ نباید غرقابی باشد و آبیاری بیش از اندازه باعث آسیب رسیدن به گیاه می‌شود.

آبدهی اگر کم باشد گیاه رشد نمی‌کند و برگ‌های آن کوچک می‌ماند.در زمان کاشت بذر بهتر است آبیاری با افشانه یا اسپری انجام شود که بذرها جابجا نشوند.

نور مناسب: 

نیلوفرهای آبی برای تولید گل‌های زیاد به آفتاب فراوان نیاز دارند، این گل بر خلاف گل‌های دیگر باید در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد و هر چه از میزان دریافت نور آفتاب کم شود به همان میزان نیز میزان گل دهی آن کاهش پیدا می‌کند به همین دلیل بهتر است گلدان مورد نظر خود را در مکانی قرار دهید که حداقل روزی ۶ ساعت نور خورشید به طور مستقیم به آن بتابد.

خاک مناسب: 

گل نیلوفر قادر به رشد در هر خاکی است اما نکته ای که وجود دارد این است خاک حتما باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد، اگر چنانچه گل نیلوفر در خاکی سنگین کاشته شود می توانید با اضافه کردن مقداری خاک پیت ماس به قدرت زهکشی خاک بی افزایید. بهترین خاکی که می توان برای پرورش و کاشت گل نیلوفر استفاده کرد خاک برگ به همراه خاک باغچه می باشد.

دمای مناسب:

این گیاه در مناطق گرمسیر رشد می‌کند و در مناطق معتدل در فصل بهار و تابستان بسیار خوب رشد می‌نماید. این گیاه برای داشتن رشد مناسب به دمای ۱۸ درجه نیاز دارد. در مناطق گرم باید گیاه را در محلی بکارید که در عصر گیاه در سایه باشد دمای بالا و تابش نور مستقیم آفتاب باعث کم شدن گلدهی نیلوفر می‌شود.

چند نکته مهم در مورد پرورش گل نیلوفر

  1. زمانی که گل نیلوفر به رشد کاملی برسد سنگین می شود. از این رو بهتر است از یک چوب به عنوان قیم برای گیاهتان استفاده نمایید. یا از همان ابتدا گل نیلوفر را در محلی بکارید که بتواند از جایی بالا برود.
  2. وقتی که گل نیلوفر به طور کامل رشد کند و بالغ شود شروع به تولید بذر می کند. اگر اقدام به جمع کردن آنها نپردازید به صورت بسیار انبوه رشد می کنند و گسترش می یابند.

آفات و بیماری نیلوفر پیچ:

از جمله آفات مهم این گیاهان می توان به کنه قرمز عنکبوتی، شته، معندچی برگ و مگس سفید اشاره کرد. بیماری بخصوصی این گیاه را تهدید نمی کند و نامناسب بودن شرایط آب و هوایی عامل اصلی مشکلات ایجاد شده هستند.

اما به هر حال اگر مکان کاشت این گیاه بیش از اندازه سایه باشد و این شرایط با خیس و مرطوب شدن برگسار در طی آبیاری همراه شوند، نتیجه آن شیوع بیماری های قارچی خواهد بود. در این صورت می توان از سموم قارچکش استفاده کرد.

سایر بیماری‌های احتمالی نیز عبارتند از:

زنگ که نوعی بیماری قارچی است و می تواند لکه هایی نارنجی – قهوه ای را در برگ ها بخصوص سطح زیرین برگها ایجاد کند. و سایر بیماری‌های لکه برگی که موجب بروز لکه هایی با مراکز زرد و کرم با بافتی خشکیده و مرده و حاشیه ای قهوه ای قرمز خواهد شد.

 


اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید از مقاله قبلی ما نیز دیدن کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt