نحوه نگهداری از گیاه بابا آدم

 در چیدمان, خانه داری, گل و گیاه

گیاه بابا آدم در انگلیسی با نام Kris plant و Alocasia شناخته می شود و نام علمی این گیاه Alocasia spp است. زادخواست اصلی این گیاه قسمت های جنوب و جنوب شرقی آسیا می باشد. لازم به ذکر است در کشور ما گیاه بابا آدم را با نام های فیل گوش، گوش فیلی یا آلوکازیا نیز می شناسند.

برگ های پهن به همراه ساقه های بلند باعث شده تا گیاه بابا آدم به یک گیاه خاص و جذاب تبدیل گردد. بابا آدم معمولا با برگ های سبز ساده و سبز با رگه های سفید رنگ مشاهده می شود. نگهداری از این گیاه اصلا کار دشواری نیست و تنها با رعایت چند نکته ساده می توان به راحتی از این گیاه را در آپارتمان بدون هیچ مشکلی نگهداری کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پرورش و نگهداری گیاه با ماه خاتون همراه باشید.

شرایط نگهداری گیاه بابا آدم

آبیاری مناسب:

یکی از نکات مهم در نگهداری گل بابا آدم ، آبیاری مناسب آن است. این گیاه به علت داشتن ساقه های گوشتی و برگ های پهن به آبیاری بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیاز دارد. بنابراین در فصل تابستان آبیاری را هفته ای ۲ الی ۳ بار انجام دهید تا گوش فیلی بهترین رشد را از خود نشان دهد.

دقت داشته باشید آبیاری بیش از اندازه گیاه علاوه بر اینکه در رشد تاثیر ندارد، ممکن است باعث خرابی گیاه، پوسیدگی ریشه و ساقه، زرد شدن برگ ها و از بین رفتن گیاه گردد. بنابراین هر زمان که خاک گیاه رو به خشکی رفت و رطوبت خود را از دست داد، اقدام به آبیاری گل بابا آدم نمایید.

نور مناسب:

به طور کلی گستره نور دریافتی توسط بابا آدم، از سایه تا نور کامل خورشید متغیر و بسته به نوع خاص گیاه آن متفاوت است. حتما از فروشنده گیاه در مورد میزان مورد نیاز نور آن سوال کنید.

جالب است بدانید معمولا بابا آدم‌هایی که به نور بیشتری احتیاج دارند، برگ‌های خوش رنگ‌تری هم تولید می‌کنند.

گیاه بابا آدم نور کافی ولی غیرمستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد. آن را در خارج از مسیر تابش نور خورشید قرار دهید و مطمئن شوید که زیر نور خورشید در حال سوختن نباشد.

دما مناسب:

بهترین درجه برای رشد گیاه بابا آدم ۱۵ الی ۲۸ درجه سانتی گرد می باشد. در دما های پایین تر برگ های گیاه دچار شک شده و اگر درجه دما سرد تر شود قسمت پایین گیاه به خواب رفته ولی از بین نمی رود. و پس از اتمام فصل سرما رشد خود را از سر می گیرد.

خاک مناسب:

بابا آدم همانند گیاه سانسوریا و اکثر گیاهان به خاک سبک با زهکشی مناسب برای رشد خوب احتیاج دارد. در صورتی که زهکشی خاک خوب نباشد و آب از خاک به راحتی خارج نشود، ریشه این گیاه دچار پوسیدپی خواهد شد. یا برعکس، اگر آب به راحتی از خاک گلدان خارج گردد علاوه بر مرطوبت نماندن خاک باعث شسته شدن املاح و مواد معدنی موجود در خاک می شود. به این دلیل خاک این گیاه حتما باید زهکشی مناسبی داشته باشد.

کوددهی مناسب:

می توانید برای گیاه بابا ادم خود از کود ۲۰+۲۰+۲۰ استفاده کنید. همچنین کود ۲۰+۰+۱۰ نیز می تواند برای این گیاه مناسب باشد. شاید نام این کود برای شما کمی عجیب باشد. باید به شما بگویم که این کود از ترکیبت ۲۰ درصد ازت، ۲۰ درصد فسفر و ۲۰ درصد پتاسیم تشکیل شده است.

تعویض گلدان:

یکی دیگر از نکاتی که در نگهداری گل بابا آدم باید به آن دقت داشته باشید، بحث تعویض گلدان این گیاه است. این گیاه نیاز فوری به تعویض گلدان نخواهد داشت. به طور معمول هر ۱ تا ۲ سال باید گلدان این گیاه را تعویض نموده و آنرا به گلدان بزرگتری انتقال دهید.

آیا گل بابا آدم سمی است؟

یکی از سوالات متداولی که اکثر مردم آن را می پرسند این است که آیا این گل بابا آدم سمی است یا خیر. باید در جواب این سوال بگوییم که بله،‌ این گل، یک گیاه سمی است. برگ گل بابا آدم حاوی موادی است که به محض رسیدن در دهان و جویده شدن، آزاد می شوند و باعث مشکلاتی مانند التهاب دهان و تنگی نفس خواهد شد. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی بهتر است این گل را در معرض و دسترس کودکان، حتی حیوانات قرار ندهید.

 

اگر به بخش گل و گیاه علاقمند هستید روی لینک زیر کلیک کنید.

روی لینک زیر کلیک کنید.

گل گازمانیا خورشیدی

 

گردآوری:صبا طاهری

Maahkhatoon97

Recommended Posts

نظرات و پیشنهادات

تماس با ما

برای تماس با ما لطفا از طریق فرم زیر ایمیل بزنید.

Not readable? Change text. captcha txt